صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

نظر چهره‌های اقتصادی درباره تاثیر لغو تحریم‌ها

مذاکرات ایران و گروه 1+5 به زودی به پایان می‌رسد. این مذاکرات ممکن است به توافق نهایی کشورها منجر شود که یکی از نتایج آن هم لغو تحریم‌ها خواهد بود. با این حال یک سوال مهم این است که لغو تحریم‌ها و نتیجه مثبت مذاکرات بر اقتصاد کشور چقدر موثر است؟
کد خبر : 27988

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در حال حاضر نفت ایران یکی از مهمترین کالاهایی است که از تحریم‌ها تاثیر پذیرفته است. صادرات نفت ایران در دو سال اخیر تقریبا به نصف کاهش پیدا و بودجه کشور را متاثر کرده است. کارشناسان امیدوارند با لغو تحریم‌ها در این بخش گشایش‌هایی ایجاد شود.


موج روانی مثبت ایجاد می‌شود


نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برداشته شدن تحریم‌های نفتی ایران را عامل اصلی رونق مجدد جریان‌های مالی و پولی عنوان کرد و افزود: بازگشت پول‌های بلوکه نفتی به کشور موجب تسهیل گردش مالی کشور می‌شود و همین امر اقتصاد کشور را از رکود خارج می‌کند.


هادی قوامی در گفت‌وگو با آنا تاکید کرد: لغو تحریم‌ها در سه‌بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مؤثر است و می‌تواند محرک خوبی برای اقتصاد ایران ایجاد کند.


وی افزود: برداشته شدن محدودیت‌های ایران موجب ایجاد یک موج روانی مثبت در کشور می‌شود و می‌تواند در کوتاه‌مدت قیمت‌ها را کاهش دهد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه لغو تحریم‌ها جریان سرمایه کشور را در میان‌مدت و بلندمدت افزایش خواهد دارد، افزود: این امر موجب جذب سرمایه‌های راکد کشور و همچنین باعث ورود سرمایه‌های خارجی خواهد شد.





قوامی گفت: شاید افزایش عرضه نفت ایران در کوتاه‌مدت موجب کاهش قیمت جهانی این محصول استراتژیک شود، اما با افزایش فروش نفت و رونق مجدد در بازارهای جهانی، قیمت‌ها با ثبات همراه خواهد شد و قیمت‌ نفت دوباره به وضعیت قبلی خود باز می‌گردد.


نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس لغو تحریم‌های نفتی را گام مهمی در جهت توسعه و شکوفایی صنعت نفت کشور خواند و افزود: ورود تجهیزات و سرمایه‌گذران نفتی به کشور، علاوه بر افزایش سرعت توسعه صنعت نفت ایران، امکان اشتغال‌زایی و ارتقای این صنعت را در مدت‌زمان مناسبی فراهم خواهد کرد.


لغو تحریم‌ها نمی‌تواند همه مشکلات اقتصادی کشور را حل کند


مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه طبیعتا لغو تحریم‌ها نمی‌تواند همه مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، گفت: با این وجود مراودات تجاری کشور در اثر لغو تحریم‌ها بهبود می‌یابد و امکان تجارت ایران با دیگر کشورها بهتر از گذشته فراهم می‌شود.


محمدعلی عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا به تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم‌ها با محدودیت در خرید کالا مواجهیم و تنها می‌توانیم از برخی کشورهای خاص کالاهای خود را تامین کنیم. این وضع باعث می‌شود تنها معدودی از کالاها و برندهای خاص وارد کشور ما شود، در صورتی که با لغو تحریم‌ها علاوه براینکه می‌توانیم برای تهیه کالاها و تجهیزات مورد نیازمان انتخاب‌های بهتری داشته باشیم، می‌توانیم این کالاها را با قیمت مناسب‌تر و با کیفیت بیشتری تامین کنیم.


این مقام مسئول تصریح کرد: لغو تحریم‌ها و برداشته‌شدن محدودیت‌های نفتی نه‌ تنها امکان فروش نفت و وارد کردن منابع مالی به کشور را تسهیل می‌کند، بلکه امکان واردکردن تکنولوژی و گسترش و توسعه پروژه‌های نفتی کشور را فراهم می‌کند.





عمادی با اشاره به اینکه در دوران تحریم امکان صادرات خدمات مهندسی و کالا با نام ایران وجود ندارد، افزود: در صورت لغو تحریم‌ها امکان صادرات این محصولات با برند ایرانی به‌وجود می‌آید و ما می‌توانیم در بازارهای جهانی خدمات و کالاهای خود را به معرض نمایش بگذاریم.


مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را امری طبیعی عنوان کرد و گفت: بازپس‌گیری حق‌السهم نفت ایران از بازار جهانی قطعا همراه با تبعاتی خواهد بود، اما به مرور زمان و با بازپس‌گیری بازار نفتی جهان، شرایط به‌ صورت مطلوبی به نفع کشور رقم خواهد خورد.


باید از تکیه بردرآمدهای نفتی بپرهیزیم


نایب‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: چه تحریم باشیم و چه تحریم نباشیم، تنها باید به فکر ارتقای تولید ملی کشور که از خواسته‌های مهم مقام‌معظم رهبری است باشیم و از تکیه بردرآمدهای نفتی بپرهیزیم.


روح‌الله بیگی ئیلانلو در گفت‌ؤگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان اینکه از گذشته رویه‌ای غلط در کشور مرسوم بوده و اقتصاد ایران از ابتدا برمبنای درآمدهای نفتی ساخته شده است، گفت: همین امر موجب شده است اقتصاد ایران دچار تزلزل شود و با کمترین فشار، درآمدهای کشور تحت تاثیر قرار گیرد.





این نماینده مجلس تاکید کرد: نباید به‌ نتیجه مذاکرات دل بست و باید توان خود را بر توسعه صنایع خود قرار دهیم.


بیگی با تاکید بر این که کشور باید از وضعیت اقتصاد تک‌محصولی خارج شود، ادامه داد: البته اگر نتیجه مذاکرات مثبت باشد، حتما اقتصاد کشور در بخش هایی رونق می‌گیرد که البته باید از این رونق هم به نفع توسعه کشور استفاده کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر