صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

ضعف نظام آموزش عالی در استفاده از دانش و تبدیل آن به فناوری

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: نظام آموزش عالی تا حدودی توانسته در تربیت دانش آموخته مجهز به دانش موفق باشد؛ اما متاسفانه در بهره‌برداری از دانش و تبدیل آن به فناوری، فاقد پتاسیل لازم است.
کد خبر : 279669

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهندس محمدهادی عسکری، در یازدهمین نشست سراسری دبیران مجمع انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور اظهار کرد: : آیین‌نامه تاسیس و فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی درسال ۱۳۷۸ توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی آن زمان به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، و پس از آن شاهد استقبال دانشجویان برای فعالیت در انجمن‌های علمی دانشجویی بودیم.


وی افزود: این انجمن‌ها در کنار کانون‌های فرهنگی، نشریات دانشجویی و تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان توانستند فضای دانشگاه‌ها را به سوی اعتلای عقلانیت و خردورزی پیش ببرند و منشا خدمات ارزنده، شور و نشاط علمی و اجتماعی در دانشگاه‌ها بودیم.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تصریح کرد: واقعیت این است که انجمن‌های علمی در کنار توجه به کار علمی، فضایی برای گفت و گو و کنش همدلانه و همفکری پویا حول محور اعتلای ایران فراهم آورده‌اند و این برکت خیلی ارزشمندی است.


وی ادامه داد: به گواهی تاریخ، جوانان همیشه قدرت سازنده و موتور محرک بزرگترین تحولات در حوزه پیشرفت بشر بوده و رفاه را برای بشر ارمغان آورده اند. امروز که خانواده‌ها و هم جوانان نسبت به آینده دغدغه‌مند بوده و کشور با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه است، مسئولیت نسل جوان و فعالان دانشجویی سنگین تر است.


به گفته عسگری به دلیل فعالیت در انجمن علمی و سایر فعالیت‌های قانونی که در دانشگاه دارید، واجد یک سرمایه اجتماعی گران‌سنگ شده‌اید، قبل از اینکه که مسئولان بخواهند این سرمایه را به شما یادآور شوند، شما خودتان باید به این سرمایه اذعان داشته باشید و آن را تکریم و پاسداری کنید، و با جهت دهی مطلوب و هدفمند آن، اقدام به حل مشکلات خود و جامعه کنید.


وی اضافه کرد: امروز بعد از گذشت نزدیک به دو دهه از فعالیت، انجمن‌های علمی دانشجویی به مرحله جوانی رسیدهاید. نظام آموزش عالی تا حدودی توانسته در تربیت دانش آموخته مجهز به دانش موفق باشد؛ اما متاسفانه در بهره‌برداری از دانش و تبدیل آن به فناوری، فاقد پتاسیل لازم است و دانش آموختگان نظام آموزش عالی نیز فاقد ظرفیت توامان بکارگیری دانش و مهارت هستند، که این مقوله توسعه کشور را با چالش مواجه کرده است. این موارد به ما نشان می‌دهند که ناگزیر به بازنگری بوده و باید به سراغ نسل دوم انجمن‌های علمی برویم. نسل دوم محصول دو دهه تلاش بی‌وقفه دانشجویان و کنش‌گران در انجمن‌های علمی دانشجویی کشور است.


عسکری در تعریف و تبیین نسل دوم انجمن‌های علمی دانشجویی گفت: در نسل دوم انجمن‌های علمی دانشجویی ما شاهد مشارکت بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواهیم بود. در نسل دوم باید مدل شایستگی برای اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی تدوین شود و ساختارهای موجود در جهت کارآمدی و کارآفرینی بازنگری شود.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: استادان دانشگاه باید مشارکت بیشتری در انجمن‌های علمی دانشجویی داشته باشد. نسل دوم انجمن‌های علمی باید همکاری موثری با محیط پیرامونی دانشگاه داشته باشند و این هم افزایی‌ها به کمک ساختارهایی چون اتحادیه‌ها بیشتر شوند.


وی در ادامه گفت: باید از فعالیت‌های آموزشی که رسالت اصلی انجمن‌های علمی دانشجویی نسل اول بوده به فعالیت‌های گفتمان‌ساز و کارآفرین تغییر جهت داد. باید به سمت تعمیق و گسترش فرهنگ فضایل دینی برویم، توجه به معنویت و اخلاق را در نسل دوم انجمن‌ها نهادینه کنیم. دانشگاه و انجمن علمی نسل دوم نمی‌تواند نسبت به مشکلاتی که در جامعه و دانشگاه وجود دارد، بی‌تفاوت باشد. مشکلاتی چون ریزگردها، آلودگی‌ها، بحران آب، خشک شدن تالاب ها باید در مطمع نظر انجمن های علمی نسل دوم قرار گیرد. ما در ستاد فرهنگی وزارت علوم به دنبال آن هستیم که انجمن های علمی نسل دوم را به دانشگاه ها معرفی کنیم و دانشگاه ها باید به توانمندی انجمن های نسل دوم اعتماد کنند و در کسب و کارهای علمی خودشان انجمن های علمی نسل دو را شریک بدانند.


در شرایط فعلی که رئیس جمهور آمریکا، به عنوان رئیس یک دولت، تمام قوانین و نظام های حقوقی دنیا را نقض می کند و نسبت به مصوبات بزرگترین نظام مناسبات بین المللی که سازمان ملل متحد و شورای امنیت است، دهن کجی کرده و بر مبنای مصالح شخصی و خوی زشت استکباری از یک قرارداد و معاهده بین المللی خارج می شود؛ و به گمان خود کشور ما را مورد تهدید قرار می دهد. در حالی که این رفتار تنها نشانی از اوج بی خردی آنها را می رساند، چرا که حتی به مناسبات بین المللی که سال ها شعار آن را سرمی دادند، پایبند نیستند. شما دانشجویان که آراسته به دانش، اخلاق و معنویت هستید باید کمک کرده تا بخشی از این عملکردها در سطح کشور اصلاح شود. شما جوانان دغدغه مند و فعال با در اختیار داشتن بنیه علمی، پتانسیل جوانی و روحیه مشارکت و کار گروهی هرآنچه که لازمه این کار است را در اختیار دارید.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی در پایان افزود: معرفی انجمن های علمی دانشجویی نسل دوم سیاست محوری اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است، و همه برنامه ها از جمله جشنواره ملی حرکت و یا نشست دبیران و اتحادیه ها باید در راستای تحقق چنین ماموریتی باشد. ما نیز برنامه هایی ازجمله جشنواره حرکت، نشست دبیران انجمن های علمی را در جهت تقویت این سیاست هدایت می کنیم، مشکلات را بررسی کرده و افق پیش روی این نسل از انجمن ها را ترسیم خواهیم کرد. بر این اساس اصلاح آیین نامه ها در دستور کار قرار گرفته، مشارکت بیشتر اساتید لحاظ شده، فرصت ها و ظرفیت های موجود در دانشگاه ها را احصا کرده و در خدمت انجمن های علمی نسل دوم قرار خواهیم داد. این مهم زمانی تجلی پیدا می کند که شما به عنوان کنش گران اصلی این بازی علاقه مند بوده و با مشارکت فعال خودتان ما را همراهی کنید. امیدوارم حضور شما در استان کردستان، و شهر سنندج، که تجلی همت و مردانگی است نقطه عطفی برای تلاش بیشتر باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر