صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
در گفت‌و‌گو با آنا عنوان شد؛

دانشگاه نسل سوم، پاسخی برای رفع بحران اشتغال دانش‌آموختگان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول دانشگاه‌ نسل سوم را پاسخی به رفع بحران اشتغال دانش‌آموختگان از طریق تلفیق مبحث کارآفرینی با آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها دانست.
کد خبر : 279628

روح الله سمیعی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به اینکه دانشگاه‌ها از بدو پیدایش سه نسل مختلف را تجربه کرده‌اند، گفت: «دانشگاه‌ها در نسل اول و دوم خود به ترتیب آموزش محور و پژوهش محور بوده و افراد متخصص حرفه‌ای و دانشمند تربیت کرده‌اند که امروز در نسل سوم باید کنار متخصص‌های حرفه‌ای و دانشمند، کارآفرین تربیت کنند.»


سمیعی ادامه داد: «با وجود اینکه بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ و مطرح جهان همچون آکسفورد و کمبریج بخش اعظمی از درآمدها و بودجه‌هایشان را از محل طرح‌های کارآفرینانه و دانش بنیان اداره می‌کنند در ایران هنوز نسل سوم دانشگاه‌ها به طور جدی مطرح نشده‌اند و متأسفانه بعضی از دانشگاه‌ها همچنان در همان نسل اول باقی مانده‌اند و پیش می‌روند.»


وی خاطرنشان کرد: «شکل‌گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظام‌مند آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی مؤثر استادان، مدیران، کارکنان و دانشجویان و تقویت ویژگی‌های کارآفرینی منابع انسانی در دانشگاه‌ها امکان پذیر نیست.»


کارآفرینی در دانشگاه‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی است


شکل‌گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظام‌مند آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی مؤثر استادان، مدیران، کارکنان و دانشجویان و تقویت ویژگی‌های کارآفرینی منابع انسانی در دانشگاه‌ها امکان پذیر نیست

معاون پژوهش و فناوری واحد علی آباد کتول فرهنگ سازی را یکی از الزامات دستیابی به دانشگاه کارآفرین و نسل سوم عنوان و تصریح کرد: «با توجه به اینکه تحقق ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم موجب رشد فرهنگ کارآفرینی می‌شود، جامعه دانشگاهی علمی و صنعتی کشور باید دیدگاه خود را به سمت کارآفرینی حرکت داده و در این راه قدم بردارند چراکه اکنون توجه دولت و کشور نیز به سمت تولید، فناوری و اشتغال است.»


وی با توجه به اینکه دانشگاه نسل سوم دارای ارتباط مؤثر با صنعت و مراکز رشد، نوآوری و بین‌المللی فعال است، افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول در راستای تحقق دانشگاه‌های کارآفرین یا نسل سوم در بحث تقویت مرکز رشد به عنوان یکی از بهترین مراکز رشد دانشگاه‌های استان گلستان است که در آن بیش از 12 هسته فناور فعال وجود دارد و یک به یک در حال تبدیل شدن به شرکت‌های دانش بنیان هستند.»


سمیعی خاطرنشان کرد: «دفتر ارتباط با صنعت واحد علی آباد کتول در سال گذشته با ادارات و شرکت‌های مختلف چندین تفاهم نامه به امضا رسانده که ما به واسطه این قراردادها و نشست‌های تخصصی برگزار شده، توانسته‌ایم در همکاری‌های چندجانبه بین دانشگاه و صنعت اتفاقات خوبی را برای جامعه دانشگاهی واحد علی آباد کتول رقم بزنیم.»


هدف دانشگاه‌های نسل سوم «خلق ارزش» است


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه واحد علی آباد کتول در بحث دانشگاه‌های نسل سوم پیشرفت کرده و توانسته است بعنوان یک دانشگاه پیشگام و پیشرو در عرصه دانشگاه‌های کارآفرین پیش برود، گفت: «روش دانشگاه نسل سوم، علمی بین رشته‌ای است و هدف آن باید خلق ارزش‌های نوظهور برای کمک به حل معضلات جامعه باشد.»


وی راه‌اندازی دفتر کارآفرینی و اشتغال و مرکز ارتقای شایستگی‌های دانشجویان واحد علی آباد کتول را از برتری‌های این واحد دانشگاهی نسبت به دیگر دانشگاه‌ها دانست و اظهار کرد: «در این دفاتر با برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه مدت برای تقویت مهارت‌های خلاقیت و کارآفرینی دانشجویان تلاش شده تا دانشجویان به این باور و یقین برسند که می‌توانند کارآفرین باشند و بدون دغدغه‌ای برای آینده به اشتغال دلخواه خویش برسند که این خود گواهی بر حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم است.»


این مسئول با بیان اینکه جامعه آماری این دفاتر صرفا دانشجویان نبوده و ادارات و سایر اقشار مردم را نیز دربرگرفته است، افزود: «طبق تفاهم نامه‌ منعقد شده با اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان مقرر شد که یکی از درس‌های جدید در برنامه آموزشی دانش آموزان، درس کارآفرینی باشد و ما بنا داریم از طریق همین دفاتر یک سری از دوره‌های آموزشی پیوسته و مدون در خصوص آشنایی معلمان با بحث کارآفرینی داشته باشیم که این بحث گسترده نیازمند خلاقیت، نوآوری، مباحث فرصت شناسی، مالی و حقوقی بوده و باید استادان با آن آشنا شوند.»


سمیعی خاطرنشان کرد: «علاوه بر مباحث مرکز رشد، بحث مرکز تحقیقات انرژی را هم در برنامه کاری واحد علی آباد کتول داریم که این مرکز در راستای بحث مصرف انرژی و یا بهینه سازی الگوی مصرف با ارائه طرح‌های تحقیقاتی به نهادهای مربوطه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خصوص نانو، ساخت تابلوهای تبلیغاتی ال ای دی و همینطور ساخت پنل‌های خورشیدی گام‌های مؤثری بر می‌دارد.»


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول تأکید کرد: «هرچند که ورود دانشگاه‌های کشور به نسل سوم و کارآفرینی دیرتر از دیگر دانشگاه‌های جهان است اما با اجرایی ساختن آن، رنج دانش آموختگان دانشگاهی برای ورود به بازار کار کاهش یافته و با تحقق آن در کشور راهی برای رفع مشکلات اشتغال آنان گشوده خواهد شد، بنابراین لازم است همگی در حرکتی جهادی زمینه‌های جهش دانشگاه‌های کشور برای ورود به مباحث کارآفرینی را فراهم کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر