صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
دومین نشست خبری جشنواره تئاتر دانشجویی؛

رقابت ۵۶ اثر در بیست‌ویکمین جشنواره تئاتر دانشجویی

دومین نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتردانشگاهی درسالن کنفرانس تئاتر شهر با حضور مدیر کل فرهنگی-اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر، معاونین اجرایی، هنری، پژوهشی و خبرنگاران برگزار شد.
کد خبر : 278419

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در ابتدای نشست محمد هادی عسکری مدیر کل فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم گفت: «این جشنواره کم نظیر که به ۲۱ امین دوره خود رسیده است درفضا‌های فرهنگی- هنری کشور تاثیر گذار بوده است»؛ و به عنوان سرمایه‌ای به آن نگاه کرد که با تبیین ساختار‌هایی مشخص، افزایش ظرفیت نهاد‌های مختلف، دانشگاه‌ها و... می‌تواند به اعتلا جشنواره تئاتردانشگاهی بیفزاید.



امیر پارسائیان مسئول روابط عمومی، درباره جشنواره مناطق وهمزمانی اختتامیه در بوشهر با روزملی خلیج فارس نیزتوضیحاتی داد.



علی محمدی دبیر بیست و یکمین چشنواره ه بین المللی تئاتردانشگاهی گفت: «هفته پژوهش جشنواره درسطحی بالاتر از تصورش بوده و ۳۰ سخنرانی درعرصه تئاتر، مجسمه سازی، علوم اجتماعی و فلسفه برگزار شده است». وتلاش کرده‌اند گفتمانی میان رشته‌ای که فقط مختص تئاتر بین‌ها نباشد و باعث همکاری گروه‌های دیگرهم شود ایجاد کنند.



محمدی افزود: بنظرم این جشنواره درحالتی خوب می‌تواند دست دومی از جشنواره فجر باشد و فقط بولتنی برای ارائه کار‌های دانشجو‌ها نباشد. بصورتی که وزارت علوم خواسته و ناخواسته ازانتخاب دیرهنگام دبیرجشنواره، عدم اختصاص بودجه‌های مالی، نظارت دولت و… دارد آنرا رو به نابودی می‌کشاند. اما خود دانشگاه ها، دانشجویان، کانون‌ها فعالیت کنند و وضعیت به گونه‌ای نباشد که دبیرخانه به جای برنامه ریزی مشغول چانه زنی با اسپانسر، مدیران، گرفتن سالن و... شود وتنها چیزی که این وسط نابود می‌شود ونادیده گرفته می‌شود تئاترباشد، همفکری شود تا جشنواره از باتلاق بیرون بیاید.



برقعی درباره بخش‌های مختلف جشنواره اضافه کرد: بخش مسابقه اصلی شامل ۲۶ اثر و اجرا و ۵ اثربرگزیده بخش مناطق می‌باشد و ۸ اثر مهمان دربخش خارج از مسابقه اجرا می‌شوند. دربخش مرورهم ۵ اثر بروی اجرا می‌روند. ۳ اثرمهمان کانون‌های نمایش دانشگاه‌های غیر تئاتری، ۴ اثرمهمان مدرسان و ۵ اثر بین المللی که در مجموع ۵۶ اجرا برگزارمی شود.



وی مکان سالن‌های اجرا درمرکز تئاترمولوی، سالن قشقایی وانتظامی تئاتر شهر، سالن استاد سمندریان دانشگاه تهران، عمارت روبرو، پلاتو خورشیدی دانشگاه هنرو... را هم ذکر کرد.



معاون اجرایی هم از مشکلات جشنواره بیست و یکم گفت: که: پس از چند روزوقفه هتل- آپارتمان دانشگاه شیراز را برای اسکان مهمان‌های بخش بین الملل در اختیار گرفتیم و بیش ازاین نمیتوانیم از پس هزینه‌ها برآییم وهزینه‌هایی که در این بخش ازجیب شده، دستمزد اساتید، بازبینی نمایشنامه‌ها وداوران را نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم برای مثال ما امروز اجرا داریم، اما برای گرفتن سالن انتظامی از ما ۷ میلیون پول میخواهند و برای هندل کردن جشنواره به پول نیاز داریم.



عبدالهی گفت: سعی می‌کنم همه چیز را مثبت ببینم وازدکترایرجی وعسکری که دراین راه همقدم بوده‌اند تشکر کرد وافزود: خیلی از مسائل مالی نیست ومنتظر روز اختتامیه است تا تشکری ویژه به خاطرکار‌هایی که وظیفه برخی نهاد‌ها بوده است وانجام نداده‌اند ازآن‌ها بکند، ما لگو نهاد‌ها را بخاطر حمایت از جشنواره زده‌ایم و امیدواریم حمایت کنند، اما چطور میشود از شهرداری که وظیفه فرهنگ وهنر درشهر را عهده دار است خواست اجازه دهند از امکاناتی که دارید، سالن‌هایی که به فامیل‌ها وجشن‌ها اختصاص می‌دهید برای برنامه‌ها و اسکان بچه‌ها استفاده شود. واز جشنواره تئاتردانشجویی پول میخواهند وقتی که ما درهزینه‌های خودمان مانده‌ایم!



وی همچنین ازسایت تیوال بعنوان عامل تهیه وفروش بلیط‌های جشنواره وتخفیف ۵۰ درصدی بلیط‌ها برای کلیه مخاطبان نام برد واین مژده را داد که کار‌های با کیفیت و خوبی که زاویه نگاه‌ها و فرم‌های مختلفی دارد را مخاطبان دراردیبهشت ۹۷ شاهد خواهند بود.



در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره اینکه چه برنامه‌ای پیش روی آینده جشنواره تئاتردانشگاهی است؟ عسکری پاسخ داد: این پروژه در وزارت علوم کلید خورده که با تجربیات دبیران دوره‌های مختلف و دانشجویان افق‌های پیش رو را ترسیم کند. همانطور که این جشنواره توانسته است افرادی را به عرصه تئاترمعرفی کند نشان دهنده تاثیرگذاری اش است.



وی به سازمان‌های فرهنگی هم یادآور شد که: باید سهم خودشان را نسبت به تئاتر فاخرگفتمان سازایفا کنند؛ و درباره مسائل مالی و تامین اعتبارهم ابرازامیدواری کردند که گشایش‌هایی در راه است. نیازبه فضا‌های مشورتی، تشکیل شورای سیاستگذاری با حضور فعالان تئاتربدوراز ساختار‌های رسمی وعدم حضورافرادی که نمیتوانند برای جشنواره وقت بگذارند هم از ایده‌هایی بود که عسکری پیشنهاد داد.



عسکری همچنین گفت: قصد دارند فراخوان جشنواره آینده را تا پایان اختتامیه امسال اعلام کنند و برای انتخاب دبیرسال آینده هم نه به زودی، اما پس ازارائه سوابق اجرایی دانشجویان، بررسی رزومه ها، مصاحبه دروزارت علوم و… دبیرانتخاب می‌شود.



محمدی درپاسخ به سوالی درباره نحوه انتشار و دسترسی به مقالات بخش پژوهش جشنواره گفت: نشریه روایت درحوزه علوم اجتماعی این قول را به ما داده که یک شماره کامل را به درس گفتار‌ها و سمینار‌های حوزه‌های میان رشته‌ای اختصاص دهد.



عسکری درباره این موضوع که برنامه مدون معاونت فرهنگی وزارت علوم برای ارتقاء کانون‌های تئاترچیست؟ گفت: ما به بازیگرانی که درعرصه غیررسمی کنشگری کنند نیازداریم و بدنبال ایجاد بستر‌هایی هستیم که دانشگاه‌ها ملزم باشند حمایتی هدفمند ازکل کانون‌ها بکنند و با معاونت‌های فرهنگی به توافق برسند که این ظرفیت‌ها را افزایش دهند, زیرا کانون‌ها درایجاد شادی، نشاط، و فضای عقلانی دردانشگاه‌ها نقش زیادی دارند. وازبرگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان کانون‌ها که از ۱۵ تا ۱۷‌ام، اردیبهشت در شهرانزلی در حال برگزاری است هم یاد کردند. واین امید را دادند که سال آینده شاهد برگزاری جشنواره رویش که تجلی گاه عرصه خلاقیت‌های دانشجویی درعرصه تئاتر، موسیقی، سینما، قرآن و عترت، کانون‌های خیریه و اجتماعی هست باشیم.



برقعی درباره روند داوری آثاررسیده به جشنواره بیان کرد: ما بخاطرمحدودیتی که در انتخاب آثار داشتیم یکسری را انتخاب کردیم و از شرکت کننده گان خواستیم در فرم پیشنهاد نامه اجرایی به ۴ سوال مشخص،۱- خلاصه متن ۲- ایده اجرایی ۳- تاثیرپذیری از اثرهنری و ۴- سیر کارگردانی در بخش صحنه بصورت شفاف پاسخ دهند که آرشیو ان هم موجود است، البته قبول دارم این مدل، مدلی ناقص است، اما در چند سال اخیر در داوری اجرا‌ها به این شکل بیش از ۲-۱ مورد شکایت نداشتیم.



عبدالهی در تکمیل حرف‌های برقعی افزود: بنظر من هم مدل بازخوانی ایراد دارد، اما در زمان کم که پیشنهاد نامه‌های زیاد و مختلفی به دستمان رسیده چاره بهتری نبود واساسا میخواستیم ببینیم مجری طرح میخواهد تجربه جدیدی را ارائه دهد و به سرانجام جدیدی برسد. البته این موضوع را هم در نظر گرفتیم که ممکن است بیان طرح ایده برای دانشجویان غیر تئاتری کمی مشکل باشد، و در مواردی که حتی نوشته بود " شاید من نمی‌دانم"، آن‌هایی که گفتند لحظه آخر طرح را نوشته‌ام، و برخی‌ها که اعتراض داشتند فرصتی دادیم که دوباره بنویسند و با هم طرح را خواندیم. وبرای کمک به دانشجویان غیرتئاتری مثل دانشگاه‌های امیرکبیر و خواجه نصیر از همراهی وهمکاری کارگردان‌های جوان تئاتر در کناراین تیم‌ها استفاده شده است. وی تیم داوری امسال دربین جشنواره‌های سال‌های اخیر را هم جوان‌ترین تیم دانست.



این نشست خبری با اعلام اسامی داوران و منتقدین جشنواره ۲۱‌ام پایان یافت.


انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر
ارسال نظر