صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارشی از خیابان «بهار»، بورس عرضه کالاهای کودک

کالسکه 7 میلیون تومانی و ماشین برقی 4 میلیون تومانی، کابوس خانواده‌های بچه‌دار

خیابان بهار از جمله بورس‌های خرید سیسمونی و البسه کودکان است که به خاطر تنوع محصولات، فروشگاه‌های زیاد و عرضه مارک‌های خارجی ازگذشته مورد توجه خانواده‌ها بوده است. این روزها اما کالاهای عجیب و غریب با قیمت‌های بسیار بالا وارد این بازار شده است.
کد خبر : 27745

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که نوزاد یا کودکی در خانه داشته باشد و برای یک بار هم که شده به فروشگاه‌های این خیابان سری نزده باشد. با این حال قیمت بالای برخی کالاها در این منطقه خیلی از خانواده‌ها را در همان مراجعه اول از خرید منصرف می‌کند.


به گفته یک فروشنده خانم که حدود 30 سال به کار فروشندگی در این خیابان مشغول است، این روزها فروش در خیابان بهار دوران رکود خود را طی می‌کند و یکی از عوامل اصلی آن هم پایین آمدن قدرت خرید مردم است.


به گفته این فروشنده، در گذشته شماری از مراجعه‌کنندگان و خریداران از فروشگاه‌های این خیابان بازیگران، افراد مشهور و اقشار مرفه بودند که بدون توجه به قیمت محصولات به دنبال خرید بهترین و با کیفیت‌ترین اجناس بودند، اما این روزها این مشتریان متمول ترجیح می‌دهند برای خرید به کشورهایی از قبیل دبی و ترکیه سفر کنند.








در یکی از این مراکز کالسکه‌هایی با قیمت 7 میلیون تومان عرضه می‌شود. در واقع رقمی که برای خرید این کالسکه باید پرداخت کرد، مساوی با مبلغ وامی است که در حال حاضر برخی بانک‌ها با حضور دو ضامن کارمند برای خرید یک خودرو پرداخت می‌کنند!

این فروشنده که به شدت از فروش کم خود در این روزها گلایه دارد، ادامه داد: در گذشته افرادی که برای خرید سیسمونی مراجعه می‌کردند از هر جنسی دو یا سه عدد در سایزهای مختلف خریداری می‌کردند؛ قیمت برای آنها مهم نبود و به دنبال کیفیت بالا بودند، ولی این روزها در هر خرید سیسمونی مردم به دنبال خرید ضروری‌ترین وسایل هستند و هر وسیله‌ای که بتوان جایگزینی بدون هزینه برای آن داشت را از فهرست خرید خود حذف می‌کنند.


به گفته او، مثلا کالایی به نام «توری میوه خوری» در بازار وجود دارد که قیمت آن 25 هزار تومان است. این کالا صرفا یک دسته پلاستیکی متصل به یک توری است که کودک می‌توان میوه را از طریق آن بخورد. روزی این کالا بسیار پرفروش بود، اما این روزها مشتری ترجیح می‌دهد از خرید این قبیل اجناس اجتناب و به جای آن لوازم ضروری را خریداری کند.


در یکی از این فروشگاه‌ها «پستانک» مارک‌دار خارجی با قیمت 50 هزار تومان عرضه می‌شود. «شیشه شیر» تا 60 هزار تومان قیمت دارد، اما کمتر کسی آن را با بیشترین قیمت می‌خرد.


به دلیل رشد سریع کودک، خرید لباس یکی از پرهزینه‌ترین خریدها برای خانواده‌هاست. اگر قرار باشد خیابان بهار را برای این گزینه انتخاب کنید، قطعا هزینه‌ زیادی در پی خواهد داشت. تی‌شرت‌های 60 هزار تومانی برای نوزادن زیر یک سال از جمله این لباس‌های گران قیمت است.


یک فروشنده در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر علت قیمت بالای این لباس‌ها گفت: این اجناس صد درصد نخ و خارجی هستند. لباس نوزاد از حساسیت خاصی برخوردار است، اما من تضمین می‌کنم که نوزاد در این لباس‌ها که اکثرا از چین و ترکیه وارد می‌شوند، کاملا آرام و بدون دغدغه خواهد بود.


چند قدم بالاتر از همین فروشگاه که یکی از افتخاراتش نداشتن جنس ایرانی بود، فروشگاهی هست که تمام اجناس آن ایرانی است. به گفته مسئول این فروشگاه، در آنجا لباس وارداتی وجود ندارد و همه محصولات آن تولید داخل است.


او درباره این اقدام به خبرنگار ما گفت: قیمت بالای جنس‌های خارجی و محدویت زمانی برای استفاده از این لباس‌ها دلیل عدم استقبال مشتریان از کالای گران قیمت خارجی است و به همین دلیل مردم کالای ایرانی را ترجیح می‌دهند.


در مراکز خرید خیابان بهار به دلیل نظارت غیر واقعی نهادهای مسئول، گاهی با قیمت‌های نجومی برخی کالاها برخورد می‌کنیم. یک فروشنده کفش در این باره می‌گوید: بیشتر اجناس به صورت تکی یا در جین‌های چندتایی وارد کشور می‌شود و مشابه آن هم در فروشگاهای دیگر وجود ندارد، به همین دلیل هر فروشنده‌ای با سلیقه و خواست خود قیمتی را برای ‌آن در نظر می گیرد.به گفته او برندهای ایرانی آشور، دولو و به‌آوران باکیفیت هستند. او این را هم می‌گوید که در برخی فروشگاه‌ها از برندهای معتبر داخلی، نمونه‌های تقلبی با کیفیت نازل تولید و در بازار عرضه می‌شود. این کار هم به اعتبار آن برند و هم به اعتبار کالای تولید داخل لطمه می‌زند.









در برخی فروشگاه‌ها از برندهای معتبر داخلی، نمونه‌های تقلبی با کیفیت نازل تولید و در بازار عرضه می‌شود. این کار هم به اعتبار آن برند و هم به اعتبار کالای تولید داخل لطمه می‌زند



وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه نقش سازمان تعزیزات حکومتی در تعیین این قیمت‌ها چیست گفت: سازمان تعزیزات نظارت کرده و فروشندگان متخلف را جریمه می‌کند، ولی با یک حساب سر انگشتی می‌توان مابه‌التفاوت پرداخت جریمه ناچیز در مقابل سود بالای حاصل از فروش این اجناس را محاسبه کرد.


به عنوان مثال در یکی از این مراکز کالسکه‌هایی با قیمت 7 میلیون تومان عرضه می‌شود. در واقع رقمی که برای خرید این کالسکه باید پرداخت کرد، مساوی با مبلغ وامی است که در حال حاضر برخی بانک‌ها با حضور دو ضامن کارمند برای خرید یک خودرو پرداخت می‌کنند!


فروش ماشین‌های برقی با قیمت بین یک تا 4 میلیون تومان، پوشک‌های خارجی با قیمت بسته‌ای 60 هزار تومان، قاشق غذاخوری 30 هزار تومانی موزیکال یا کت و شلوارهای بچه‌گانه که با متعلقات آن تا 650 هزار تومان هم قیمت دارند، دیگر کالاهایی است که خانواده‌ها را در خیابان بهار با خودش درگیر می‌کند.


گزارش از معصومه محمدی


انتهای پیام/

ارسال نظر