ماجرای یک فرعون مصر که ایرانی بود + جزئیات
بهگزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، ونسان روندو - رئیس بخش مصر باستان موزه لوور در خصوص تاریخچه شکلگیری بخش مصر باستان در موزه لوور و متخصصان مؤثری که نقش عمدهای در شکلگیری این بخش داشتند را ارائه کرد.
او افزود: «از بدو ایجاد نخستین مجموعههای سلطنتی، خصوصاً از زمان شامپولیون و تأسیس موزه مصر در سالنهای شارل دهم در سال 1827، هنر مصری حضوری تمامقد و پررنگ در میراثفرهنگی فرانسویها و تمام بازدیدکنندگان موزه لوور داشته است. در اختیارگیری مجموعههای بزرگ کنسولها و سپس اشیای کشفشده در طول نخستین کاوشهای علمی آگوست ماریت در سراپئوم در سالهای 1850 نیز در این بین نقش مهمی ایفا کردهاند.
روندو گفت: سیاستهای گنجینهداری در گردآوری مجموعهها، وقفها و اجازه حفاری از سوی دولت مصر که طی آن برخی از اشیای کشف شده بهدست انستیتوی باستانشناسی شرق فرانسه در قاهره به لوور اهدا شدند، به غنای مجموعههای مصر افزودند و سبب شدند که موزه لوور امروز آینهای تمامنما از تمدن مصر را به دیدگان مخاطبان عرضه کند.»
رئیس بخش مصر باستان موزه لوور ادامه داد: «این تصویر کامل، بازتابی از خواسته شامپولیون نیز هست که در متن معرفی موزه شارل دهم در لحظه بازگشایی آن قرائت شد. ارائه شاهکارهای تاریخ هنر بر اساس تعاریف سنت متداول آن زمان و همچنین بعد فرهنگی فی نفسه، که آنچه امروز "فرهنگ مادی" نامیده میشود نیز شامل آن است.
روندو گفت: امروز نمایش دائم مجموعه در دو بال "محوطه مربع" موزه لوور، همان چیزی است که ژانلویی سنیوال، امیناموال بخش بین سالهای 1982 تا 1992 میخواست و بدین ترتیب مجموعه تحت مدیریت کریستیان زیگلر محقق 19 دسامبر 1997 افتتاح شد.
وی تصریح کرد: در طبقه همکف، سالنها یکی پس از دیگری به موضوعات مهم تمدن که معرف و نشانگر مصر باستان هستند نظیر نیل، خیرات برای مردگان، سنگنوشتهها، خانهها، جواهرات، معابد، معبد فرعون، تابوتها و تابوتهای سنگی (ساکروفاژ)، خدایان و... اختصاص یافتهاند.»
او افزود: طبقه بالا، بازدیدکنندگان را به سیری تاریخی و تاریخ هنری دعوت میکند و در انتهای بخش پیش از تاریخ، با نخستین هیروگلیفهایش به مخاطب مجال درک و بازدید سلسلههای فراعنه و خانوادههای شخصیتهای بزرگ را در سیری آرام و در عین حال مشخص در هنر مصر میدهد.
رئیس بخش مصر باستان موزه لوور ادامه داد: دپارتمان مصر از داشتن شاهکارهایی چون ابوالهول تانیس، تندیس ناختورهب، عبادتگاه مصطبه آختتپ، حوروس «پوسنو»، تندیس درفشدار فرعون ستی دوم، تابوت سنگی تیسیکراتس، چاقوی دسته عاجی و سنگ چخماق موسوم به "جبل العرکى"، لوح منقوش مار-شاه، کاتب چهار زانو نشسته، مجسمه بانو توی، گنجینه مربوط به خاکسپاری پسر رامسس دوم خائموآست، کاروماما، سه گانه اوسورکن، تاهارکا، و الهه همن و... به خود میبالد.
رئیس بخش مصر باستان موزه لوور افزود: «ایرانیان در دوره هخامنشی حضور پررنگی در مصر داشتند که مجسمه مصری داریوش گواه این ارتباط است. پادشاه هخامنشی بعد از تسلط بر مصر، بهعنوان فرعون جدید به رسمیت شناخته میشود و امروزه آثار و متون بسیاری از مصر به دست آمده که گواه این ارتباط سیاسیهنری بین ایران و مصر است.»
به گزارش میراث فرهنگی-ونسان روندو مصرشناس موزه لوور، از سال 2014 مدیریت دپارتمان مصر باستان موزه لوور را بر عهده دارد. او از سال 1997 استاد راهنما در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه است. 10 سال در مصر و پنج سال در سودان زندگی کرده و عضو علمی انجمن باستانشناسی شرقی فرانسه (1992-1988) در قاهره بوده است.
او از اعضای گروه گنجینهداران بخش مصر باستان بود که نمایشگاه دائم مجموعههای مصری موزه لوور را برپا کردند (1997-1993). از سال 2004 تا 2009 بخش فرانسوی اداره سودان باستان در خارطوم را مدیریت کرد.
کتیبهشناس و باستانشناس، به طور کلی تحقیقات او در مورد مطالعه آیین پرستش «آمون»، از خدایان مصر باستان، در مصر و سودان و همچنین آیین پرستش خدای کروکودیل "سوبک" در فیوم در دوره یونانی - رومی است. مسائل مربوط به تمثالشناسی ربانی و تاثیر هلنیسم بر آنها در آخرین سدههای پاگانیسم در مصر و سودان از حوزههای مورد علاقه اوست.»
دومین نشست تخصصی موزه ملی ایران در سال 1397 بهمناسبت برگزاری نمایشگاه لوور در تهران با عنوان «مصر فراعنه در موزه لوور: تاریخ کهن و مدرن» بههمت رئیس بخش مصر باستان موزه لوور در سالن نشست موزه ایران باستان، برگزار شد.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/