صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۴۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
وزیر امور خارجه ایران:

دوران تصمیم‌گیری غرب و آمریکا برای سایر کشورها گذشته است/ جزع جوانک کم‌استعداد سعودی برای مخدوش کردن چهره‌ ایران

وزیر امور خارجه ایران گفت: جوانک کم استعداد سعودی نیز می‌گوید نگران ایران نیستیم ،چون در جهان اسلام ایران قدرت پنجم هم محسوب نمی‌شود، اگر ایران قدرت زیادی ندارد، چرا او آنقدر به سراسر دنیا سفر و جزع می‌کند تا چهره ایران را مخدوش نشان دهد.
کد خبر : 277158

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد جواد ظریف در مراسم گرامیداشت روز معلم در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: امروز جهان در شرایط ویژه‌ای قرار دارد شرایطی که بسیاری، از آن با عنوان شرایط گذار یاد می‌کنند.


وی افزود: جهان بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با یک پدیده مواجه شد و آن این بود که نظم شکل گرفته نظام بین‌الملل فروپاشید که خیلی‌ها فکر می‌کنند به سرعت نظام بین‌الملل به نظم جدیدی تبدیل خواهد شد و حمله عراق به کویت نیز این توهم را تثبیت کرد. در همین راستا آمریکایی‌ها نیز برای اینکه خود را به عنوان قدرت اول و قطب برتر جهان نشان دهند تبلیغات بسیاری انجام دادند. حتی بوش پدر که مانند ترامپ آدم تازه‌کاری نبود نیز از نظم جدید سخن گفت.


به گفته ظریف آمریکایی‌ها تصور می‌کردند باید شکل‌گیری این نظم را نهادینه کنند و خود را پیروز جنگ سرد معرفی نمایند. جنگی که بازنده داشت اما کسی نمی‌تواند مدعی پیروزی آن شود.


وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد:‌ آمریکایی‌ها در طی این 30 سال بعد از جنگ سرد هزینه‌های فراوانی در دنیا و به ویژه منطقه خاورمیانه کردند که ترامپ چند روز گذشته گفته است 7 تریلیون دلار توسط آمریکا در منطقه خرج شده و این تنها بخشی از هزینه‌ها است.


ظریف در تشریح نظر خود درباره روابط بین‌الملل گفت:‌ دوران گذار این بار بر خلاف نظر برخی از سیاست‌مداران کوتاه نبود گرچه جنگ جهانی نداشتیم اما جنگ‌های بسیاری سرگرفت و شکل رقابت تغییر کرد. دلیل این تغییر آن است که منابع قدرت نیز تغییر کرده است.


وی اضافه کرد: در گذشته میزان قدرت با توپ، شمشیر، تانک و قدرت نظامی سنجیده می‌شد و بر همین اساس جوانک کم استعداد سعودی نیز می‌گوید نگران ایران نیستیم چون در جهان اسلام ایران قدرت پنجم هم محسوب نمی‌شود. جالب است که اگر ایران قدرت زیادی ندارد چرا او آنقدر به سراسر دنیا سفر و جزع می‌کند تا چهره ایران را مخدوش نشان دهد.


به گفته ظریف عربستان در سال گذشته 67 میلیارد دلار صرف خرید سلاح نموده است دلیل نگرانی و ناراحتی آنها این است که با تمام این سلاح‌ها هم نمی‌توانند حریف ایران شوند. نه تنها ایران بلکه آنها حتی نمی‌توانند از پس قطر بربیایند به دلیل اینکه منابع قدرت تغییر کرده است.


وی با بیان اینکه امروزه قدرت از سخت‌افزاری به نرم‌افزاری تغییر پیدا کرده است، عنوان کرد: کشوری که مشروعیت داشته باشد و متکی به مردم باشد قدرت معنایی دارد که این قدرت با تمام قدرت‌های سخت دنیا برابر است.


وی ادامه داد: آمریکا حتی در نیروهای مسلح خود برای تسخیر قلب و دل آنها هزینه‌های فراوانی می‌کند هزینه‌ای که چندین برابر کل بودجه سیاست خارجه ایران است.


ظریف با بیان اینکه هزینه سیاست خارجه ایران کمتر از هزار میلیارد تومان است، گفت: مزیت نسبی ما در حوزه معنایی است ما برای مشروعیت و فشارهای بین‌المللی به مردم خود وابسته‌ایم آنجا که کشور خودمان پیام دارد و منتظر دستور قدرت‌ها نیستیم جایی است که می‌توانیم بگوییم قدرت‌مندیم این همان قدرت معنایی ایران است.


وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دنیا، دنیای آمریکایی و غربی نیست، گفت: دنیای امروز پسا غربی است امروز دیگر نه اتفاقات مهم در غرب شکل می‌گیرد نه دیگر غربی‌ها هستند که برای دنیا تصمیم‌گیری می‌کنند.


وی اضافه کرد: زمانی روابط بین‌الملل آنچه بود که در غرب شکل می‌گرفت بعدها که کشورهای حاشیه‌ای وارد نظام بین‌الملل شدند هنوز هم غرب برای آنها تصمیم‌گیری می‌کرد. در ایران هنوز هم عده‌ای این ذهنیت را در سر دارند که تصمیمات در غرب شکل می‌گیرد و تنها راه نجات از این وضعیت ایستادن یا مشارکت نکردن در نظام بین‌الملل است. باید پذیریم که جهان از دنیای دو قطبی خارج شده است.


ظریف با بیان اینکه اولین کسی که روابط بین‌الملل را شکست امام خمینی (ره) بود، اظهار کرد: ایشان در نامه خود به گورباچف پیش‌بینی کردند که نوع نظم و روابط بین‌الملل در حال تغییر است و نظری دادند که تمام کارشناسان روابط بین‌الملل حتی ذره‌ای به آن فکر نمی‌کردند.


به گفته ظریف در شرایط جهان پسا غربی کنش‌گران متعدد شده‌اند و نه تنها کنش‌گران غربی‌ها نیستند بلکه فقط دولت هم نقش اصلی را ایفا نمی‌کند و این انسان‌ها هستند که در محوریت قرار گرفته‌اند.


وی ادامه داد: امروز هر رسانه رسمی مجبور است با رسانه‌های غیر رسمی که از افراد نشات می‌گیرد رقابت نماید این تحول مهم است و باعث شده دولت‌ها مقدار زیادی از توجهات خود را صرف این مورد کنند به همین دلیل مهم‌‌ترین دیپلماسی که امروز وجود دارد دیپلماسی عمومی است.


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: فرد انسانی در دنیای امروز می‌تواند به تنهایی تولید هیجان و حرکت کند اتفاق دیگری که در جهان پسا غربی رخ داده این است که استفاده از زور سازمان یافته از اختیار و انحصار دولت‌ها خارج شده است و به عبارت دیگر بازیگران امنیت تنها دولت‌ها نیستند. همانطور که یک بازیگر امنیتی مانند حزب‌الله می‌تواند ایجاد امنیت کند و یک بازیگر مانند داعش می‌تواند ایجاد ناامنی کند.


وی اظهار کرد: تمام این تحولات نشان می‌دهد برای نقش‌آفرینی در نظام بین‌الملل محاسبه‌گری دقیق بر اساس همه عوامل قدرت‌ آفرین یک ضرورت قابل اجتناب شده است. چه بسا اقداماتی که 60 سال پیش موجب افزایش و نفوذ کشورها می‌شد امروز باعث کاهش قدرت آنها شود.


ظریف با بیان اینکه دنیای امروز نیاز به شنیدن صداهای مختلف و جدا شدن از تک صدایی دارد، تصریح کرد: این مشکل خود سانسوری باعث می‌شود اطلاعات تا رسیدن به مقامات کاهش پیدا کند و هیچ آلترناتیوی وجود نداشته باشد و همین امر موجب اشتباه محاسبات خواهد شد. همانطور که صدام حسین اشتباه محاسباتی داشت و طبق اشتباه خود به کویت حمله نمود و از طرف افراطی آن می‌توان به اشتباه محاسباتی قزافی اشاره نمود که دو دستی تمام امکانات کشور خود را تقدیم غرب و آمریکا نمود.


به گفته ظریف اشتباه محاسبه در دوران گذار که اتفاقات با سرعت بالایی رخ می‌دهد و دولت‌ها و حتی غرب نمی‌توانند کنترلی بر اتفاقات داشته باشد بسیار خطرناک است. در جمهوری اسلامی اگر اشتباهات محاسباتی نکنیم می‌توانیم به حمد خدا تبدیل به قدرت خوبی در دنیا و منطقه شویم.


وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اهمیت افکار عمومی اظهار کرد: افکار عمومی پشتوانه دولت‌ها و کشورها هستند روزی لاورو و جان کری تصمیم گرفتند داعش را از بین ببرند اما نتوانستند ایران ترکیه و روسیه همین تصمیم را گرفتند و موفق شدند. بن سلمان در سفر دو روزه خود به آمریکا 250 میلیون دلار هزینه روابط عمومی کرده و تمام آنچه که مطرح شد هیچ واقعیتی ندارد تمام این هزینه‌ها برای تصویرسازی و ایجاد پیام است.


وی ادامه داد: قالب‌سازی هنری است که ما هم باید از آن استفاده کنیم البته نیاز به سعه صدر دارد آینده ایران را بسیار روشن می‌بینم تفاوت ایران در کشورهای دیگر در این است که قدرت، پیشرفت و توسعه ما متکی به مردم و درون‌زا است و دیگر کسی مانند ترامپ نمی‌تواند بگوید اگر دو هفته حمایتم را از سر شما بردارم نابود می‌شوید. در حالی که در برخی از کشورهای منطقه این اتفاق افتاده است و این شرایط باعث کسر شان است .


وزیر امور خارجه ایران گفت: ‌آمریکا و غرب 40 سال است نه تنها هیچ حمایتی از ایران نکرده‌اند بلکه هر کاری توانسته‌اند علیه ایران انجام داده‌اند ولی به حول و قوه الهی ما هنوز توانسته‌ایم با قدرت بمانیم.


ظریف با انتقاد از برخی افراد که شرایط کشور را بد جلوه می‌دهند، گفت: باید به مردم امید به آینده و اعتماد به نفس بدهیم. نباید امید را از آنها گرفت. ترامپ دو سال قبل در مبارزات انتخاباتی خود گفت برجام را پاره می‌کنم نتانیاهو و دیگر مسئولین آمریکایی انواع تئاترهای مسخره را اجرا کردند تا این اتفاق رخ دهد اما نتوانستند و همچنان هم نمی‌توانند.


وی افزود: مردم ایران آینده را تامین می‌کنند چرا برخی به مردم می‌گویند کدام دیوانه‌ای در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند چرا فرصت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را از کشور می‌گیرد چرا به مردم امید و اطمینان ندهیم دعواهای سیاسی داخلی چه ارزش و فایده و منفعتی برای کشور دارد. امروز کشور شرایط ویژه‌ای دارد اگر به دیپلمات خودمان اعتماد نکنیم و بگوییم سر دیپلماتمان تا خرخره کلاه گذاشته‌اند نفعی برای کشور حاصل نمی‌شود.


وی در پایان گفت: کشور ما با همین مردم امید و اطمینان می‌تواند در دنیا نقش‌آفرینی کند. این آینده سازی و خودباوری که بزرگترین یادگار امام راحل و آموزه مقام معظم رهبری است را باور کنیم و برای کشور ایجاد امید و اطمینان کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر