رتبه تک رقمی ایران در آموزش تحصیلات تکمیلی جهان
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی با حضور در سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مسئولیت اداره آموزش پزشکی برعهده دانشگاههای علوم پزشکی است، اظهار کرد: مجموعه دانشگاههایی که در تهران حضور دارند حدود ۴۰ درصد آموزش پزشکی کشور را اداره میکنند و باید در این باره به خوبی عمل کنند.
وی با اشاره به برخی توفیقات علمی و آموزشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بعد کمی و کیفی آموزش کشور، رشد چشمگیری صورت گرفته و درچند دهه گذشته تعداد دانشجویان علوم پزشکی ما ۴ تا ۵ برابر بیشتر شده است همچنین تعداد اساتید ما نسبت به اول انقلاب ۷ برابر افزایش یافته است.
لاریجانی ادامه داد: همچنین از حدود ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی در اوایل انقلاب تعداد این مراکز به ۶۰ دانشگاه رسیده است. البته در کنار رشد چشمگیر کمی، شواهد بیانگر این موضوع است که ما از لحاظ کیفی نیز وضعیت خوبی داریم.
وی رشد کمی و کیفی تولیدات علمی کشور را برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر با مشاهده وضعیت ایران در آنالیز جدید و سایتهای علمسنجی دنیا متوجه میشویم که ایران از لحاظ تولیدات علمی، بالاترین کشور منطقه در چند سال گذشته بوده و این حاکی از آن است که ما همگام با رشد کمی، حرکت کیفی نیز داشتهایم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر توجه ویژه به حوزه فناوری، افزود: درحال حاضر باید دنبال این باشیم که علم ما تاثیرگذاری وسیعتری بر توسعه کشور داشته باشد و برای این موضوع باید حرکتهای جدیدی را سامان بدهیم. همچنین همانطور که ما به بحث تولید علم و دانشاندوزی و دانشپروری توجه میکنیم، درعین حال باید به بحث فناوری و رفع مشکلات مردم نیز اهتمام ویژهای داشته باشیم.
وی بر ضرورت گسترش ارتباطات بینالمللی دانشگاهها تاکید کرد و گفت: کشور ما از لحاظ شاخصهای تولید علم، وضعیت نسبتا خوبی دارد و درواقع رتبه سوم و چهارم دنیا در آموزش تحصیلات تکمیلی را نیز دارا هستیم.
لاریجانی گفت: دانشگاههای ما پتانسیل و ظرفیت بهترشدن را دارند و با بهرهگیری از امکانات موجود و گسترش ارتباطات بینالمللی میتوانیم جایگاه خودمان را در جهان ارتقا دهیم چون یکی از چالشهای موجود در کشور این است که ارتباط وسیعی بین دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی ما و بیمارستانهای ما وجود ندارد و این نکته مهمی است.
وی بر ضرورت توجه به مرجعیت علمی دانشگاههای علوم پزشکی و حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم، تاکید کرد و افزود: دانشگاهها با توجه به نقشه علمی کشور باید بدانند در آموزش پزشکی به کجا میخواهند برسند و نقطه مرجعیت علمی آنها کجاست تا روی آنها سرمایهگذاریهای لازم را انجام دهند. همچنین در دانشگاهها باید به حرکتهای ریشهای، نگاه جدیتری شود و دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم حرکت کنند.
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: امروز در وزارت بهداشت به روشنی ترسیم شده که ما به کجا میخواهیم برویم. ما مصوبه بسیار خوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بنام آمایش سرزمینی داریم و در واقع در آمایش سرزمینی تاکید شده که در هر منطقه متناسب با امکانات آن منطقه تا چه میزان از آموزش عالی را میتوانیم تعریف کنیم.
لاریجانی با اشاره به بحث ماموریتگرایی دانشگاهها افزود: بحث ماموریتگرایی دانشگاهها مهم است. دانشگاه باید ماموریتهای مشخصی را برای خودشان در نظر بگیرند و در آن مسیر بطور جدی حرکت و پیشرفت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ضرورت توجه به دانشگاههای مجازی، تاکید کرد و گفت: از مهر امسال تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور میتوانند آموزشهایشان را در سایت خودشان و به اسم خودشان در بستر دانشگاه مجازی قرار دهند تا همه دانشجویان به آنها دسترسی داشته باشند.
وی با تاکید بر جذب دانشجوی خارجی خاطرنشان کرد: برای جذب دانشجوی خارجی باید حرکتهای جدیتری را دنبال کنیم. درحال حاضر ما ۳۰۰۰ دانشجوی خارجی داریم و به نظر میرسد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از ظرفیتهای آموزشی بسیار و بهرهگیری از اساتید برجسته خود میتواند در این زمینه قدمهای موثری بردارد.
لاریجانی گفت: ظرفیت آموزشی کشور ما در حوزه آموزش پزشکی، ظرفیت خوبی است و خوشبختانه پس از انقلاب در این حوزه با درایت مدیران آموزشی تا حد زیادی توانستهایم استانداردهای خودمان را حفظ کنیم و امیدواریم با ظرفیت بالایی که درسطح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد، شاهد تداوم موفقیت های دانشگاهیان باشیم.
انتهای پیام/