صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۴
مقاومت جانانه یک زن ترکیه‌ای در برابر تخریب محیط زیست؛

عصای ننه حوا در برابر گارد یگان ویژه ترکیه‌/ مقاومت در برابر جاده‌سازی در ییلاق‌های اطراف دریای سیاه

پیرزنی در ترکیه تنها با عصایش در برابر نیروهای یگان ویژه ایستاد تا اعتراضش را به این صورت به مدیران اجرای پروژه‌ای تحت عنوان پروژه جاده سبز نشان دهد.
کد خبر : 27656

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آنکارا، دولت ترکیه، پروژه‌ای را تحت عنوان پروژه جاده سبز در حال ساخت دارد که حواشی جالب توجهی به دنبال داشته است. پروژه جاده سبز به طول 2 هزار و 600 کیلومتر، مناطق ییلاقی در محدوده دریای سیاه را به هم متصل می‌کند که این پروژه در مسیر اجرا با واکنش اهالی یکی از مناطق مواجه شد، به گونه‌ای که اهالی مانع فعالیت ماشین‌های راهسازی شده و اجرای طرح را متوقف کرده‌اند.


توقف اجرای طرح از سوی اهالی با مداخله و حضور نیروهای یگان ویژه همراه بود، ولی پیرزنی از اهالی، تنها با عصایش در برابر نیروهای یگان ویژه ایستاد و اعتراضش را به این صورت به مدیران اجرای پروژه نشان داد. مردم نیز برای اینکه مانع فعالیت ماشین‌ها شوند، در مسیر آنها سنگ چیدند.


اعتراض ننه حوا، ایستاده در برابر پلیس


در مسیر اجرای پروژه، پیرزنی به اسم حوا که مردم اهالی او را «ننه حوا» صدا می‌زنند، مقابل نیروهای یگان ویژه ایستاده است. او گفته که جاده‌ها یکی نخواهند شد و ما نمی‌خواهیم به اسم «جاده سبز» طبیعت زیبای خود را از دست دهیم.


ننه حوا در حالی‌که عصایش را روی دست بالا برده و بر نیروهای یگان ویژه خشم گرفته بود، تاکید کرد: به اسم جاده سبز، طبیعت ما را تخریب نکنید. ما از بچگی در اینجا زندگی کرده ایم. اینجا همه ییلاق‌ها به هم راه دارند و همه به راحتی به روستاهای همدیگر تردد می‌کنیم. از این لحاظ مشکلی وجود ندارد. مشکل ما شما هستید که با اسم فریبنده جاده سبز می‌خواهید طبیعت را نابود کنید.


او خطاب به نیروهای یگان ویژه گفت: ماشین‌ها را بردارید و از اینجا بروید. بگذارید ییلاق‌های ما طبیعی بمانند و در آن دستکاری نکنید.


بنابراین گزارش، در این حین اهالی هم که کنار ننه حوا بودند و مقاومت یک تنه او را در برابر پلیس مشاهده می‌کردند، برایش کف زده و هورا کشیدند.


همچنین چند نفر از حاضران که مخالف راهسازی بودند، خطاب به راهسازان گفتند: دریا را گرفتید، دره‌ها را به غارت بردید، فکر کردید آمدن به ییلاق‌ها نیز ساده است؟ ییلاق را به اسم جاده سبز نابود نکنید، سربازهایتان را بردارید و از اینجا بروید.


لازم به ذکر است، در ترکیه مردم اهمیت زیادی به فضای سبز و محیط طبیعی خود می‌دهند و از آن حفاظت می‌کنند.


در اعتراض‌های گسترده پارک‌ گزی در شهر استانبول نیز ماجرا به قطع درختان مربوط می‌شد که مردم برای حفظ آنها در برابر دولت ایستادند و موضوع محیط زیست در این کشور به بزرگترین اعتراضات ضد دولتی انجامید و عملا دولت را در موضع ضعف قرار داد.



انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه
ارسال نظر