ضرورت تبیین جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی
واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در تابستان و روزهای منتهی به اواخر شهریور و اوایل مهر و در نیمه اول زمستان و ایام منتهی به آغاز ترم بهمن، دغدغه پذیرش دانشجو دارند. همه سعی داریم با رعایت بخشنامه واصله در امر تبلیغات برای پذیرش دانشجو فعالیت کنیم. همه سعی داریم دانشگاه را به منظور جذب دانشجو بیشتر معرفی کنیم.
هر واحد دانشگاهی سعی دارد با آمیزهای از تبلیغات سنتی و نوین در راستای بخشنامههای واصله به امر تبلیغات برای پذیرش دانشجو بپردازد. واقعیت آن است که جمعیت دانشآموزی کم شده و این در حالی است که مراکز آموزش عالی متعددی در سالیان اخیر ایجاد شدهاند و رقابت برای پذیرش دانشجو فشرده است.
در شهر کاشمر در استان خراسان رضوی روزگاری فقط دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت داشت. اکنون سوای واحد کاشمر شاهد فعالیت چهار مرکز آموزش عالی دیگر در این شهر صد هزار نفری هستیم. جالب است بدانید در این 28 سال عمر دانشگاه آزاد اسلامی در این شهرستان شاهد تقسیم آن به سه شهر هستیم. در مرکز یکی از این شهرها شاهد فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی و یک مرکز آموزش عالی هستیم. غرض آنکه رقابت برای پذیرش دانشجو روز به روز بیشتر میشود. به این همه راهاندازی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی و آموزشکدههای سما را در شهرستانهای پیرامونی هر واحد قدیمی اضافه کنید. دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد رقیب زیاد دارد.
برای موفقیت در گردونه جذب دانشجو باید برتریهای خود را به مخاطب عرضه کنیم. برای این کار روشهای مختلف وجود دارد. در بخشنامههای واصله از سازمان مرکزی به برخی از این موارد اشاره شده است. در کنار تمام روش ها همه متفق القولیم که باید کاری کارستان برای جذب دانشجو انجام دهیم. برخی تاکید دارند که باید کارکنان دولت و مراکز نیمه دولتی را دعوت به ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بکنیم. شاید وقت آن است که به سایر اقشار هم توجه کنیم. بازاریان و ارباب صنایع و کارگران مراکز مختلف را هم می توان به عنوان جامعه هدف انتخاب کرد. در این میان بایسته است به زنان خانه دار هم توجه ویژه شود.
این همه مقدور نیست مگر آنکه دو اصل معرفی دانشگاه و دستاوردهای آن از یک سو و تحصیل نه به نیت اشتغال را مورد توجه قرار دهید. بسیاری از هموطنان ما با دانشگاه آزاد اسلامی آشنا نیستند. در پندار بسیاری این دانشگاه مجموعه ای ثروتمند است. حتی برخی جسارت کرده آن را کارخانه تولید مدرک خطاب می کنند. شایسته است ورای حُب و بُغض های رایج به معرفی دانشگاه و دستاوردهای آن در سه و نیم دهه اخیر در کشور بپردازیم. رسانه های دانشگاه به طور قطع وظیفه سنگینی در این رابطه دارند. پیشنهاد می شود بحث ایجاد یک برنامه تلویزیونی ترکیبی برای معرفی دانشگاه جدی گرفته شود.
در این برنامه ترکیبی باید به وضعیت واحدها، اساتید، کارکنان، دانش آموختگان و دستاوردهای حوزه های مختلف پرداخت. هر واحد می تواند با ارائه آیتم های مستند، حتی طنز و نمایش برای این برنامه تولیداتی را ارائه کند. این حرکت تاثیری مهم در اصلاح باور مردم و افکار عمومی در باره دانشگاه دارد. نگاه ملی برای معرفی دانشگاه ضروری است و به همان اندازه باید در سطوح بومی اقدام به معرفی هر واحد دانشگاهی کرد. نگارش تاریخچه تشکیل هر واحد دانشگاهی و رشد و بالندگی آن ضروری است. از بضاعت رسانه های بومی هم نباید غفلت کرد. یقین توجه به اینترنت و کارکرد تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی هم باید مورد توجه قرار بگیرد.
اخذ مدرک برای کسب شغل واقعیتی انکارناپذیر است. ولی هستند بسیاری که برای افزایش دانایی به دنبال تحصیل هستند. اینان هم شناختی از دانشگاه ندارند. زنان خانه دار از جمله مخاطبانی هستند که از این منظر می توان برایشان برنامه ریزی کرد. دانشگاه باید به رشته های جدید و کاربردی و بین رشته ای توجه کند تا بسیاری از دارندگان مدارک مختلف برای دوره های مهارت آموزی و مهارت افزایی به آن مراجعه کنند.
بایسته است بحث توجه به دانشگاه آزاد اسلامی را از دور متوسطه تبلیغ کنیم. شاید پاسخ این باشد که مجموعه مدارس سما این مهم را بر عهده دارد. سوال این است که چند درصد از دانش آموزان سما تبدیل به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شدند؟
نگارنده معتقد است باید به میان دانش آموزان در آستانه شرکت در کنکور رفت. باید دانش آموزان هر شهر با توانمندی های واحد مستقر در دیارشان آشنا باشند. این روزها به عنوان مسئول روابط عمومی واحدمان با اداره آموزش و پرورش در بحث برنامه ریزی برای هفته آشنایی با مشاغل همکاری دارم. وقتی پای صحبت دانش آموزان می نشینم مطلع می شوم که فاقد اطلاعات نظاممندی درباره دانشگاه آزاد اسلامی در کشور و کاشمر هستند. علت چیست؟ لابد منِ فعال در روابط عمومی در حوزه فعالیت هایم کمکاری کردم! شاید فرادستان توجهی به امر تبلیغات و آگاهی بخشی در حوزه معرفی دانشگاه نداشتند.
هر چه هست دانشجو رکن رکین دانشگاه محسوب می شود. باید همتی عالی برای معرفی دانشگاه صرف کنیم. آنچه در گذشته بوده باید چراغ راه ما باشد. آسیب شناسی ضروری است. باید از غفلت ها درس گرفت و به تعبیر مقام معظم رهبری تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد. نیازمند حرکت عظیم تبلیغاتی هستیم.
پیشنهاد نگارنده برای این حرکت، ترکیب روش های سنتی و نوین است. هدایت سازمان مرکزی برای این مهم ضروری است، ولی بایسته است در هر واحد راهکارهای بومی هم مدنظر قرار بگیرد. در عرصه رقابت های ساری و جاری میان مراکز آموزش عالی باید مشخص کنیم در کجای سپهر علمی کشور قرار گرفته ایم.
انتهای پیام/