صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۳۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
استاد جامعه شناسی در گفت‌وگو با آنا:

افزایش چشم و هم‌چشمی‌ها موجب رشد طلاق شده است/ نقش حمایت از کالای ایرانی در کاهش طلاق

یک استاد جامعه شناسی گفت: امروزه منابع اقتصادی جوابگوی نیازهای زیستی و روزمره جوانان نیست و از طرفی هم بسیاری معتقدند که ازدواج برای آنان جایگاه اجتماعی به همراه نمی‌آورد به همین دلیل با چشم و هم چشمی در پی به روز کردن ماشین و تغییر دکوراسیون و مبلمان منزل برای کسب شان اجتماعی هستند.
کد خبر : 274622

دکتر افسر افشار نادری، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد خرید کالای ایرانی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: طلاق یک امر اجتماعی دارای چندین بعد و متغییر اجتماعی است و هیچ آسیب اجتماعی به صورت تک عاملی قابل بررسی نیست اما در این بحث به مسایل اقتصادی در زمینه بروز طلاق می‌پردازیم.


تاثیر بیکاری بر کاهش ازدواج و افزایش طلاق


وی با اشاره به اینکه هزینه‌های زندگی امروزه جوانان نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است، افزود: جوانان برای گذران زندگی روزمره نیاز به درآمد و شغل دارند در حالی که بسیاری از جوانان بیکارند و یا دارای مشاغل متغییری هستند که در فصول مختلف و یا به مناسبت‌هایی بیکار می‌شوند، بر همین اساس بسیاری از جوانان برای کسب درآمد به مشاغل کاذبی از جمله دلالی و خرید و فروش می‌پردازند که به صورت پورسانتی حقوق می‌گیرند.


افشارنادری با تاکید به اینکه مشاغل کاذب قابل برنامه‌ریزی برای زندگی در بلند مدت نیست، یادآور شد: هزینه‌هایی مانند اجاره خانه و هزینه‌های جاری زندگی بدون برنامه‌ریزی و حقوق ثابت قابل پرداخت نیست، بنابراین پرداخت اجاره خانه و تشکیل زندگی و ازدواج نیازمند ابزارهای لازم و پایدار است.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: اشتغال و مسکن جزو ابزارهای زندگی هستند که یک فرد می‌تواند با تکیه بر آنها برای زندگی آینده خود برنامه ریزی کند اما حتی اگر جوانان شاغل باشند با این حقوق‌های اندک قادر به تامین مایحتاج زندگی نیستند.


وی ادامه داد: متاسفانه مسایل فرهنگی نیز امروزه به عدم دوام زندگی مشترک دامن زده است به طوری که سبک زندگی ایرانیان با خرج تراشی‌ و چشم و هم چشمی و هزینه‌های متفرقه جشن‌ها و هدیه‌های لوکس همراه شده و تغییر دکوراسیون و مبلمان منزل، خرید ماشین آخرین مدل و به روز کردن موبایل و وسایل الکترونیکی به یکی از هزینه‌های امروزی مردم تبدیل شده است زیرا بسیاری از جوانان تصور می‌کنند با به روز کردن این ابراز و وسایل می‌توانند شخصیت اجتماعی بهتری از خود به جامعه نشان دهند و با این کار در پی شخصیت سازی اجتماعی هستند.


افشارنادری با اشاره به اینکه جوانان تصور می‌کنند با این کار برای خودشان و جایگاه اجتماعی کسب می‌کنند، افزود: متاسفانه تصور بر اینست که در جامعه امروزه موضوع ازدواج نه تنها برای جوانان شان اجتماعی به همراه ندارد بلکه به برخی برچسب هم می‌زنند و می‌گویند این فرد فاقد عقل و درک لازم بوده که به ازدواج تن داده زیرا در جامعه ما همه چیز با ابزار اقتصادی سنجیده می‌شود.


این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی جوانان می‌بینند که در فرهنگ سایر کشورها جوانان از طرق دیگری غیر از ازدواج به جایگاه اجتماعی مطلوب درست می‌یابند بنابراین از طریق زندگی مشترک و ازدواج در پی دستیابی به جایگاه اجتماعی نیستند.


افشارنادری اضافه کرد: در کشور ما ازدواج کارکرد خود را از دست داده و دیگر نمی‌توانیم برای رفع نیازهای زیستی و جنسی در جامعه از این ابزار استفاده کنیم و همچنین در جامعه ما وضعیت اقتصادی جوانان دیگر جوابگوی رفع نیازهای آنان نیست.


این جامعه شناس اظهار کرد: مسئولان کشور باید با فراهم کردن ابزارهای لازم و ایجاد شغل برای قشر جوان نسبت به تامین آینده آنان سرمایه‌گذاری کند و اینکه برای ازدواج به آنها وعده وام سه میلیونی و 15 میلیونی می‌دهیم کار درستی نیست زیرا باید با فراهم کردن شرایط لازم و ابزارهای مناسب و اشتغال شرایطی را برای آنان ایجاد کنیم که بتوانند در طول زندگی پاسخگوی نیازهای خود باشند.


افشارنادری با اشاره به اینکه ابزارهای کارآفرینی بسیاری در کشور داریم که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها برای آینده جوانان برنامه ریزی کنیم، افزود: در صورتی که صنعت گردشگری در کشور راه‌اندازی و توسعه یابد بسیاری از جوانان می‌توانند در این شاخه مشغول به کار شوند اما مسئولان ما به این موضوع بها نمی‌دهند و از صنایع فرهنگی به عنوان ابزار اشتغال‌زایی استفاده نمی‌کنند و تنها منتظریم زندگی خود را از راه پول نفت بگذرانیم. متاسفانه مسئولان در پی ایجاد کار و اشتغال برای جوانان کشور نیستند.


حفظ ازدواج از اصل ازدواج مهمتر است


وی ادامه داد:‌ امروزه به جای تامین و گسترش ابزارها و مهارت‌های زندگی در کشور ابزارهای طلاق و جدایی را فراهم کرده‌ایم، ازدواج مهم نیست بلکه ادامه زندگی مشترک قابل توجه و اهمیت است زیرا ازدواج در هر حالتی قابل شکل‌گیری است به عنوان مثال می‌توان با یک محضر رفتن ساده و یا برگزاری مراسم ده‌ها میلیونی مراسم عروسی را برپا کرد اما ما باید ابزارهای زندگی مشترک را برای مدت طولانی فراهم کنیم.


این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا حمایت از تولیدات داخلی و کالاهای ایرانی می‌تواند در کاهش آمار طلاق در کشور موثر باشد، گفت: خرید کالاهای ایرانی می‌تواند تا حدی مانع بیکاری جوانان شاغل در کارگاه‌های داخلی شود اما باید ببینیم وارد کنندگان کالاهای خارجی و سرمایه‌داران اجازه فروش کالا به تولیدکنندگان داخلی می‌دهند یا خیر؟


افشارنادری با بیان اینکه حمایت از کالاهای ایرانی و تولید کننده داخلی می‌تواند از طلاق ناشی از مسائل اقتصادی جلوگیری کند، افزود: البته از هم اکنون نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر و پیشگویی کنیم. بلکه باید با فراهم آوردن ابزارهای لازم شرایطی را مهیا کنیم که تولید کننده داخلی بتواند کالاهای با کیفیت و استاندارد ایرانی تولید کند و با فرهنگ‌سازی مصرف کنندگان را نسبت به خرید این نوع کالاها تشویق کنیم.


وی افزود: از حالا نمی‌توانیم نتیجه نهایی خرید و حمایت از کالاهای ایرانی را در زمینه کاهش طلاق پیش‌بینی کنیم بلکه باید پس از برنامه‌ریزی در این زمینه برمبنای مستندات موجود در این زمینه اظهار نظر کنیم که چقدر این برنامه منجر به کاهش طلاق و افزایش ازدواج در جامعه شده است، قضاوت کردن این پروسه زمان ‌بر بوده و باید زیرساخت‌های لازم برای آن را تعیین کنیم.


این استاد دانشگاه در مورد علت گرایش مردم به خرید کالاهای وارداتی چینی گفت: ما نمی‌توانیم مصرف کننده داخلی برای خرید کالاهای ارزان قیمت وارداتی سرزنش کنیم و مقصر بدانیم زیرا جریان اقتصادی کشور و میزان توانایی مالی مصرف کننده روند خرید را تعیین می‌کند البته شکل بسته بندی و بی سلیقگی در تولید کالاهای داخلی نیز در گرایش مردم به کالاهای خارجی بی تاثیر نیست به عنوان مثال تسبیح یک کالای ایرانی سنتی زیبا بود که متاسفانه امروزه جای خود را به صلوات ‌شمارهای چینی و ارزان قیمت داده است بر همین اساس باید ریشه‌های ورود این کالاها به کشور مشخص شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر