صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهزاد رواقی:

موسیقی در سلامت روانی جامعه بسیار تأثیرگذار است/ پیوند موسیقی با شعر و ادبیات

موسیقی‌دان و داور بخش موسیقی جشنواره سیمرغ گفت: ثابت شده که موسیقی خاصیت درمانی دارد و جز لاینفک بهداشت هر فرد محسوب می‌شود لذا بخشی از سلامت روانی و جسمی ما مربوط به موسیقی است.
کد خبر : 273078

بهزاد رواقی؛ موسیقی‌دان و داور بخش موسیقی جشنواره سیمرغ در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا ضمن اشاره به تأثیرگذاری هنر بر مقوله فرهنگ‌سازی در جامعه، اظهار داشت: ساختار هنر در متن جامعه برای اعتلای فرهنگ پراهمیت است به‌گونه‌ای که در زمینه‌هایی مختلف می‌تواند باعث فرهنگ‌سازی شود.


موسیقی در یک جامعه به مانند زبان است


وی با بیان اینکه سینما، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی هر کدام تاثیر خودشان را در ساختار یک جامعه ایجاد می‌کنند، بیان کرد: موسیقی در یک جامعه به مانند زبان است. تاثیر زبان همانطور که برای ارتباط انسان‌ها و ساختار ادبیات لازم است، موسیقی نیز ترجمانی از یک زبان است. یک نوع زبانی که زبان زنده هر فرهنگی است و تمام نشانه‌های فرهنگی آن را که شامل رگ و ریشه‌هایی هر منطقه ‌است در آن وجود دارد.


موسیقی ایرانی پیوند عظیمی با شعر و ادبیات دارد


این موزیسین ادامه داد: موسیقی ایرانی پیوند عظیمی با شعر و ادبیات دارد و هنرمند در موسیقی باید شعر بیاموزد که در شعرهای سعدی، مولانا و حافظ هزاران پیام وجود دارد. خواندن شعر و ادبیات فارسی باعث تحلیل شدن پیام‌های اخلاقی می‌شود.


داور بخش موسیقی جشنواره سیمرغ خاطرنشان کرد: موسیقی به دلیل فرامرزی بودن آن، تاثیر مشخصی برجا می‌گذارد. یک نوازنده وقتی در یک کنسرت شروع به اجرا می‌کند در واقع پیام فرهنگی کشور خود را منتقل می‌کند.


موسیقی بی‌کلام تاثیرفرامرزی‌ دربر دارد


رواقی عنوان کرد: وقتی سمفونی انقلاب توسط استاد مجید انتظامی ساخته می‌شود در حالی که کلامی ندارد اما از چیدمان آهنگ‌ها تمام وقایع عظیم ایران به رخ کشیده می‌شود. شنونده در سالن از صدای کوبه‌ای‌ها و صدای سازهای بادی این تصویر را متوجه می‌شود. لذا موسیقی بی‌کلام تاثیرفرامرزی‌تر دربر دارد.


هنری با خاصیت درمانی


وی درباره ایده جشنواره سیمرغ نیز گفت: برگزاری جشنواره سیمرغ توسط وزارت بهداشت یک اتفاق جالب بود. وقتی آثار بخش موسیقی این جشنواره را داوری کردم متوجه استعدادهای هنری خوبی در میان جامعه پزشکی شدم که در قالب گروه‌های سرود، نوازندگی و گروه‌نوازی از میان جامعه دانشجویان پزشکی بودند.


این موزیسین تاکید کرد: امروزه ثابت شده که موسیقی خاصیت درمانی دارد و جز لاینفک بهداشت هر فرد محسوب می‌شود. بخشی از سلامت روانی و جسمی ما مربوط به موسیقی است. وقتی قرآن یا دعاها را با یک صورت خوب و زیبا می‌شنویم بیشترین تأثیرگذاری را دارد که زمینه آن موسیقی است. لذا موسیقی در سلامت روانی جامعه بسیار تأثیرگذار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر