صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

علی (ع) مظلومی ناشناخته!

کد خبر : 27139

از روایاتی که در شان و مزلت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیهم السلام وارد و کمتر موشکافی و بدان پرداخته شده، این روایت بسیار زیبا و عمیق است که پیامبر(ص) به جناب ایشان فرمودند: یا علی، تو امام پس ازمن هستی و پدر یازده امام دیگر. هرکس شما را دوست داشته باشد با شماست و در ادامه روایت فرمودند: تو تقسیم کننده بهشت و جهنم هستی (قسیم الجنة و النار) و اختیار بهشت و جهنم با تو است که دوستانت را وارد بهشت می کنی و دشمنانت وارد جهنم می شوند.


در این روایت پیامبرفرموده اند علی علیه السلام دوستانش را وارد بهشت می کند و دشمنانش را به جهنم می فرستد.


سوال مهمی که پس ازاین روایت به ذهن متبادر می شود این است که مگر بهشت فقط مال مسلمانهاست که علی به عنوان امام پس از پیامبر اسلام درمورد سرنوشت مسلمین تصمیم گیرنده باشد؟ اگرنه، تکلیف پیروان همه پیامبران قبل از رسول گرامی اسلام چه می شود؟ آیا آنها بهشت خاص و مجزایی دارند؟ قطعا اینگونه نیست و بهشت وعده داده شده به پیروان همه پیروان ادیان،یک بهشت است و بهشت و بهشت های دیگری درکار نیست.


مفهوم این روایت به کمک بعضی روایات دیگر از رسول گرامی اسلام بهتر قابل فهم است.


روایت اول:


رسول خدا صلی الله علیه وآله به علی علیه السلام فرمودند:


یاعلی، کنت مع النبیین خفیا و معی جهرا


ای علی، تو با همه پیامبران درنهان بوده وکمک کارشان بوده ای، وقتی نوبت به من رسید، ظاهر شدی و کمک و بودنت با من آشکار شد!


از این روایت همراهی و معیت و کمک کاری علی با همه انبیای قبل روشن و آشکار می شود.امری که چندان بدان پرداخته نشده است و یک بخش آن عدم باور و انکار جهال از مردم با این حقیقت مسلم است.


از این روایت چینن بر می آید که تبلیغ منزلت علی برنامه پیامبران قبل از رسول خدا بوده است که کم وکیف آن برمن معلوم نیست .از این روایت معلوم می شود دربین امتهای قبل هم " دوست ودشمن علی علیه السلام" وجود داشته است .بعضی از آنان علی را می شناخته و منزلت او را براساس تعلیم پیامبران خود می دانسته اند درنتیجه همانند مردم زمان رسول گرامی اسلام بعضی او را دوست داشته و عده ای هم مناقب وی را برنتافته اند .


روایت دوم:


رسول خدا فرمودند:


لو اجتمع الناس علی حب علی بن ابیطالب لما خلق الله النار!


اگرمردم بر حب و محبت امیرالمومنین علیه السلام اجتماع می کردند و متحد بودند، خدا هرگز جهنم را خلق نمی کرد!


نکته جالب دراین روایت زیبا این است که رسول خدا صلوات الله علیه وعلی آله نفرمود " لواجتمع امتی" ، اگر امت من بر محبت علی اجتماع کنند، بلکه فرمود" لواجتمع الناس " اگر مردم بر محبت علی اجتماع کنند ونکته مهمتر اینکه فرمود:خدا هرگز آتش جهنم را نمی آفرید که باز معلوم می شود جهنم فقط برای مجازات بعضی از امت پیامبر آخرالزمان خلق نشده است.


ازاین روایت هم معلوم و مستفاد می شود که حب و محبت علی علیه السلام برامتهای قبل هم لازم بوده است واین امتها براساس تعالیم پیامبران شان، علی شناس بوده اند.


اینکه پیامبران گذشته تاچه میزان به مردم زمان خود، از شان و منقبت و منزلت علی می گفتند، برمن معلوم نیست و امیدوارم رزق و روزی من و ما دراین دنیا، فهم ودرک این معنا باشد.


خداکند قبل از رفتن به سرای باقی، روزیِ همه ما، شیعه وسنی این باشد که به ما بفهمانند علی کیست.


در جایی دیدم در تفسیر آیه « عم یتسائلون ،عن النباء العظیم؟ ازچه از تو سوال می کنند از خبر بزرگ؟ » که بعضی تفاسیر آن را به روز قیامت معنا کرده اند- ،آمده بود، مردم زمان رسول خدا از ایشان می پرسیدند این نبا عظیم و خبربزرگ چیست ؟ معلوم می شد این خبر که در بین مردم زمان رسول خاتم، مطرح بود که خبر بزرگ واقع خواهد شد، در بین امت‌های قبل هم رایج بوده و به آنها گفته شده بود که خبر بزرگی واقع خواهد شد.


بنظرمی رسد درسوره مبارکه "ص" آیات 67 و68 همین معنا به صورت رمز آلود درقرآن آمده که نشان می دهد این خبر بزرگ نه یک واقعه بنام قیامت که " یک شخص" است!


به تعبیرآیه دقت کنید:


قل هو! نبا عظیم!


و جالب اینکه در ادامه می فرماید:


انتم عنه معرضون !


نبا عظیم همان است که شما از او روی گردان می شوید!


خود جناب علی علیه السلام دراین باره فرمود: انا نبا عظیم .من همان خبر بزرگ هستم که درباره ولایتش مردم اختلاف پیدا کردند!


رموز دیگر فراوانند! یکی همین که خود جناب علی علیه السلام به حارث همدانی – از قبیله هم دان- فرمودند:


" فمن یمت یرنی، من مومن او منافق"


ای حارث، من دارای این منزلت هستم که هرکس ازاین دنیا به عالم آخرت وارد می شود دراولین لحظه مرگ مرا می بیند .چه مومن باشد وچه منافق!


چه زیبا رسول خدا فرمود :


یا علی تو را نشناخت مگر خدا و من!


مرزهای ناشناختگی علی علیه السلام چقدرگسترده وبی کرانه است.


و ما چه می دانیم که علی کیست!


از علی چه می‌توان گفت؟ همو که بنا به روایت امام رضا علیه السلام ،حق جل وعلا درشان او فرمود: و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم! ( سوره مبارکه زخرف آیه 4 ) در ام الکتاب نزد حق، نه فقط در قرآن ، همو علی حکیم است! همان بهتر که دم فروبندیم وبا زبان همه اجزای وجود بگوییم صدق الله العلی العظیم!


آیا نمی سزد به شکرانه شیعه این "علی بودن" سر به سجده بگذاری و تا قیامت سراز سجده برنداری!؟


چه زیبا آن عارف سالک ، وآن سید از نسل رسول خدا، که خدا او را از بلای دهر نگه دارد فرمود":


"چه داشت خالق هستی اگر نداشت علی!"


*‌ دکترای تاریخ و مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام


انتهای پیام/

ارسال نظر