صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
محسن هاشمی:

استعفای نجفی بن‌بستی برای مدیریت شهری نیست

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شورا باید در راس امور واقع شود، گفت: باید مراقب باشیم که نظراتمان با رای و خواسته مردم همگن باشد.
کد خبر : 271260

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای نخستین جلسه شورا در سال جدید، اظهار کرد: تولید ملی نشان دهنده قدرت هر کشور است.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: محور اصلی در مدیریت شهری نیز ارائه خدمت به شهروندان است و بایست نتیجه خواست رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید ملی، در حوزه مدیریت شهری، بهبود کیفیت تولید و ارائه خدمت به شهروندان دیده شود.


وی تاکید کرد: محوری که رهبر معظم انقلاب امسال به عنوان محل تمرکز، توجه مردم و مسئولان کشور بیان کردند مساله بسیار مهم و راهبردی، توجه به تولید ملی است، تولید ملی که GNP شاخص آن به عنوان یکی از مولفه‌های مهم قدرت هر کشوری مطرح است خود نشان دهنده وضعیت بسیاری از معیارهای اساسی و نیازهای یک ملت است. اشتغال، رفاه، وضعیت اجتماعی، رونق اقتصادی و سرمایه اجتماعی همه از تولید ملی تاثیر می‌پذیرند و فضای مثبت و استقبالی که نخبگان و مردم نسبت به این موضوع در ابتدای سال داشتند نشان می‌دهد که نقطه کلیدی و تاثیر‌گذار جامعه ما مورد توجه قرار گرفته است.


وی خاطرنشان کرد: البته موضوع حمایت از کالای ایرانی تنها یک بخش از سرفصل مهم تولید ملی است، امروز بخش قابل توجهی از ارزش افزوده در جهان در تولید خدمات انجام می‌شود و طی دهه‌های اخیر نسبت ارزش افزوده تولید خدمات به تولید کالا رشد چشمگیری یافته است.


توجه به بخش خدمات در توسعه اشتغال


رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: متوسط میزان اشتغال در بخش خدمات چندین برابر تولید کالا است و با پیشرفت فناوری، جهان آینده، جهان خدمات محور خواهد بود، بنابراین در موضوع حمایت از تولید ملی، بخش خدمات نیز باید همانند کالا مورد توجه قرار گیرد، به ویژه آنکه با توسعه منابع انسانی و افزایش تحصیلات و تخصص در جامعه ایران، توانمندی‌های فوق العاده‌ای در حوزه تولید خدمات مانند خدمات فنی و مهندسی و نرم‌افزاری در کشور ایجاد شده است که می‌تواند منشا تولید ثروت برای کشور باشد.


محسن هاشمی تاکید کرد: واقعیت آن است که با وجود همه تلاش‌هایی که در دهه‌های گذشته در حوزه مدیریت شهری به عمل آمده است، شاخص اصلی نظیر بهره‌وری نیروی انسانی و تجهیزات، اثر بخشی فعالیت‌ها و کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان و میزان رضایت‌مندی آنان با شاخص‌های مطلوب فاصله چشمگیری دارد و سال جاری بایست به عنوان نقطه شروع جهشی در جهت بهبود کیفیت و کمیت ارائه خدمت به شهروندان تلقی شود.


بررسی استعفای شهردار


وی به دستور جلسه امروز که به بررسی استعفای نجفی شهردار تهران اختصاص دارد اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز در فضای مجازی و رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. دو رویکرد نادرست در این حوزه مطرح شده که لازم است درباره آنها توضیحاتی بیان شود. اینکه برخی استعفای نجفی را ناشی از عدم حمایت شورای پنجم تلقی کرده‌اند و یا برخی دیگر این استعفا را به عنوان بن‌بستی برای مدیریت شهری مطرح کرده‌اند، تصورات نادرستی است.


رئیس شورای شهر تهران گفت: واقعیت آن است که شورای پنجم از روزی که با اجماع رای به انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران داد تا روزی که با استعفای ایشان واصل شود بیشترین حمایت‌ها را از مدیریت شهری انجام داد که در طول بیست سال سپری شده از عمر شورای شهر تهران، بی‌سابقه بوده است.


وی افزود: طرح‌ها و مصوباتی که در جهت قانونمندی و شفافیت مدیریت شهری در این دوره مصوب شد و جزو افتخارات شورای پنجم است نیز عموما با حمایت و نظر مثبت شهردار منتخب انجام شده است. داشتن ذهنیت درباره اینکه استعفای وی ناشی از عدم حمایت یا همراهی نکردن شورای پنجم است غیر منصفانه و به دور از واقعیت بوده است، کما اینکه شهردار در جلسات متعددی که از زمان طرح استعفا به صورت فردی و گروهی با اعضای شورا داشته‌اند و احتمالا در صحبت‌های امروز خود نیز تصریح می‌کنند، قدردان حمایت‌های شورای پنجم هستند.


وی تاکید کرد: ذهنیت دوم نیز که استعفای دکتر نجفی را نوعی بن‌بست و شکست برای شورای پنجم می‌دانند نیز به همین اندازه به دور از واقعیت و انصاف است. فلسفه این سخن ماندگار امام خمینی که فرمودند مجلس در راس امور است، در راس امور بودن نظرات مردم و آرا مردم بود و اگرچه در آن زمان هنوز تکلیف قانون اساسی مبنی‌بر تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا محقق نشده بود اما می‌توان گفت که حقیقت و معنای سخن امام خمینی این است که مردم و خواست مردم، در راس امور است و مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی که از نمایندگان مردم تشکیل می‌شوند، به دلیل ارزش رای و خواست مردم جایگاه ویژه دارند و باید در راس امور واقع شوند، بنابراین هیچگاه نباید جایگاهی که آرا و نظرات مردم را نمایندگی می‌کند، تنزل داد و همه نهادها و دستگاه‌ها و مسئولان دیگر بایست تابع نظر مردم باشند، سخنانی که نتیجه آن تنزل جایگاه شورای شهر و نمایندگان مردم ذیل یک مسئولیت اجرایی می‌شود، در حقیقت در نظر نگرفتن جایگاه مردم می‌باشد.


رئیس شورا خاطرنشان کرد: از این رو با صراحت اعلام می‌کنیم که مجموعه بزرگ مدیریت شهری تهران، وابسته به شخص نیست و با ماندن یا رفتن یک فرد دچار تزلزل، بن بست و شکست نمی‌شود، شورای پنجم چه استعفای شهردار تهران را بپذیرد و چه نپذیرد، باید توجه داشته باشیم که جایگاه آن به عنوان تبلور رای و نمایندگی مردم، باید محفوظ بماند و نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که شان و جایگاه نمایندگی مردم، ذیل اشخاص افراد تلقی شود و مدیریت شهری دچار بی‌ثباتی و التهاب شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر