صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۲ - ۱۶ تير ۱۳۹۴

محققان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل موفق به مطالعه سازگاری گیاه گندم سیاه در منطقه اردبیل شدند

دکتر محمد ضعیفی‌زاده به عنوان استاد راهنما و عسل پیدایی دانشجوی کارشناسی ارشد اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، موفق به مطالعه سازگاری گیاه گندم سیاه با اسم اصلی Fagopyram Esculaetain در منطقه اردبیل شدند.
کد خبر : 27081

ضعیفی‌زاده در تشریح مطالعات خود به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: این گیاه از خاندان علف هفت‌بند بوده و با توجه به بحران آب و منابع خاک، جایگزین مناسبی در منطقه محسوب می‌شود.


وی افزود: زمان رشد این گیاه در منطقه اردبیل بین 45 روز تا 2 ماه است که هم بصورت کشت اول و هم بصورت کشت دوم قابل تولید در منطقه اردبیل است و میزان عملکرد این محصول یک تن در هکتار بوده و در بازار بین‌المللی هر کیلوی آن حدودا بین 5 تا 10 هزار تومان قیمت دارد.


ضعیفی‌زاده بیان کرد: از این گیاه برای تولید محصولات غذایی مختلف از جمله پلو، نوشابه، نان، سوپ و ماکارونی استفاده می‌شود که از محاسن آن تولید انرژی بیشتر آن است.


وی افزود: مهمترین حسن این گیاه داشتن ماده‌ای به نام اینزیتول است که می‌تواند باعث جذب انسولین شود، لذا نان تولید شده از آن برای بیماران دیابتی نوع دوم اهمیت حیاتی دارد. اکنون این گیاه در کشورهای چین، روسیه و ژاپن به تولید انبوه رسیده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 1 نظر
عبدالقدیر یلمه
13:44 - 1401/02/21
با درود و عرض ادب. اگر بذر گندم سیاه موجود باشد. قصد دارم در قمست شرق استان گلستان در سطح یک هکتار به صورت آزمایشی کشت نمایم.