سه ضلع حمایت از کالای ایرانی
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، محسن محمدی، در گفت و گویی درباره الزامهای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی گفت:برای بررسی این موضوع از منظر تولید کننده، مصرف کننده و سیاستگذار میتوان تفاسیری را مطرح کرد. سخنان رهبر انقلاب در نوروز 97 برخلاف سالهای گذشته که همواره مسئولان و سیاستگذاران کشور را به عنوان جامعه هدف در نظر میگرفت، امسال با شعار حمایت از کالای ایرانی، مخاطب صحبتها مردم اعم از تولید کننده و مصرف کننده قرار گرفت.
وی افزود: مانع اصلی در مسیر حرکت ایرانیان برای تولید با کیفیت و قابل رقابت کالای ایرانی همواره سرمایه در گردش و تأمین مالی واحدهای اقتصادی است این در حالی است که نرخ سود سرمایه گذاری و هزینه تأمین مالی بنگاههای اقتصادی افزایش یافته اما شکست نقدینگی در بانکها باعث شده تا تسهیلات به بنگاهها تخصیص داده نشود و یا در قبال تسهیلات اعطایی نرخ سود بالایی از بانکها مطالبه شود.
به گفته این مقام مسئول طی سالهای گذشته سیستم بانکی کشور همواره به بنگاهها و شرکتهای بزرگ با پوسته دولتی اقدام به تخصیص تسهیلات کردهاند که متاسفانه با معوقات سنگینی مواجه شده و در نهایت بانکها را مجبور به اعطای وام به شرکتها و بنگاههای تابعه و یا شرکتهای خدماتی کرده است.
محمدی با اشاره به مشکلات تولید کنندگان در بخش گمرکات کشور افزود: تعرفه گذاری بر روی ورود کالای خارجی اگر چه میتواند برای توان رقابت تولید کننده داخلی قابل تأمل باشد اما تداوم نظام تعرفه گذاری بالا نباید تداوم داشته و باید تولید کننده بتواند بر روی پای خود بایستد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرفی قاچاق کالا حتی با وجود تعرفه گذاری بهینه اما همچنان از مبادی غیر رسمی و خاص به کشور وارد میشود که میتواند به تولید کننده آسیب برساند.
مدیرعامل سرمایهگذاری ایرانیان عدم توجه به سلایق و نیازهای مصرف کنندگان را از دیگر چالشهای حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد و افزود: مصرف کننده محکوم به خرید برخی تولیدات داخلی با هر کیفیتی میشود در حالی که تولیدکنندگان ایرانی میبایست بخشهای مهمی همچون بازار یابی، دریافت انتقاد و پیشنهاد، شنیدن صدای مشتریان و مشتری مداری را تقویت کنند.
به گفته وی مصرف کننده کالای داخلی در حالی برای خرید به بازار میرود که نسبت به کالای ایرانی مشتاق نیست و در عین حال ارتباط با مشتری از سوی تواید کننده بسیار ضعیف است.
محمدی با اشاره به اهمیت کیفیت برای مصرف کننده ایرانی عنوان کرد: اغلب مردم معتقدند کالای خارجی یا خراب نمیشود و یا آن چنان از مردم نظر سنجی کرده که هیچ خریداری به آن خرده نمیگیرد.
برخی اصناف بخاطر سودجویی بیشتر در حالی اقدام به تولید کالای بی کیفیت با ظاهر مشابه خارجی میکنند که در نهایت باعث عدم گرایش مصرف کننده به کالای ایرانی میشود.
به باور این کاشناس بازار سرمایه هنرمندان، فرهنگیان، مراجع دینی، اندیشمندان و رسانهها میتوانند ضمن تبیین سخنان راهگشای رهبری در خصوص حمایت از کالای ایرانی و تبلیغ آن، فارغ از هر گونه تصور منفعت شخصی از طریق فعالیتهای فرهنگی به دنبال معرفی شاخصهای مورد نیاز برای حمایت از کالای ایرانی باشند.
کالای ایرانی باید تبیین شود تا ضمن ترغیب مردم برای استفاده از کیفیت مشابه و قیمت یکسان از آن استفاده کنند.
محمدی ورود همه جانبه دولت و بانک مرکزی برای کمک به تولید کننده و رساندن صدای وی به سیاست گذاران کشور را از دیگر الزامات ضروری برای حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد و افزود: دخیل کردن نظرات تولید کنندگان در نظام تعرفه گذاری یا فرایند صدور پروانهها، بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی و سایر بخشهای حاکمیتی از جمله اقدامهایی است که در بخش سیاست گذاری منجر به حمایت از کالای ایرانی خواهد شد.
گاهی اوقات دیده شده برای واحد تولیدی که هنوز راه نیفتاده انبوهی از قوبض صادر شده و یا در زمینه تأمین مالی در حالی بانکها با نرخ سود 20 درصدی اقدام به جمع آوری پول میکنند که در مقابل خطوط اعتباری بر روی آنها بسته شده و در عمل هیچ اقدامی برای حمایت از تولید کننده میسر نمیشود.
منبع: فارس
انتهای پیام/