صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۴ - ۱۸ تير ۱۳۹۴

«اعتراض سفید» دانشجویان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

اعمال سلیقه‌ای قانون و یا قانون‌گریزی در ابعاد مختلف جامعه ما وجود دارد. دردناک‌ترین قسمت ماجرا بی‌قانونی و رفتارهای سلیقه‌ای در مراکز علمی است که بعضاً آثار غیرقابل‌جبران و مخربی دارد.
کد خبر : 27061

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در هفته های اخیر، اخباری مبنی بر افزایش اعتراض ها در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به گوش می رسید. همین باعث شد سراغ برخی دانشجویان این دانشکده برویم و پای صحبت‌های آنان بنشینیم.


خلاصه ماجرا این است که دانشجویان، آذرماه سال 93 به دنبال اعتراض به اعمال سلیقه‌ای قوانین آموزشی و عدم توجه مسئولین به این امر مهم دست به تجمع زدند و خردادماه سال جاری در پی رفع نشدن مشکلات موجود با برگه سفید به استقبال امتحانات رفتند.


الهه یکی از دانشجویان این دانشگاه به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، می‌گوید: حدوداً آذرماه سال 93 بود که انجمن‌های علمی دانشکده علوم اجتماعی تصمیم به برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با حضور مدیران گروه‌ها و اساتید این دانشکده در خصوص مسائل آموزشی گرفتند که با استقبال شدید دانشجویان مواجه شد چراکه دانشجویان بارها این مطالبه را از شورای صنفی و انجمن‌های علمی داشتند.


او می‌گوید تا روز برگزاری مشکلی برای اجرای برنامه وجود نداشت ولی درست وقتی سالن از حضور دانشجوها پرشده بود هیچ‌کدام از اساتید در سالن حضور پیدا نکردند و همین باعث شد همه دانشجویان در لابی اصلی دانشکده تجمع کنند. درنهایت مسئول آموزش و معاونت فرهنگی دانشگاه بین دانشجوها حضور پیدا کردند و قول برگزاری مجدد برنامه را به آنان دادند. بعدازاین اتفاق دانشجوها حدود یک ماه هر هفته سه‌شنبه‌ها یک سری جلسات ثابت در بوفه دانشکده داشتند تا به‌نوعی جلوی هرگونه بدقولی احتمالی را بگیرند و هم‌چنین مطالبات آموزشی همه دانشجویان به‌طور دسته‌بندی‌شده تهیه شود.


به گفته این دانشجو، این روند ادامه یافت تا اینکه برنامه‌ای مفصل در سالن ابن خلدون این دانشکده برگزار شد و قرار شد همه مدیر گروه‌ها حضورداشته باشند و به سوا لات دانشجویان پاسخ بدهند.


آنچه در ابن خلدون گذشت


الهه درباره روز برگزاری مراسم می‌گوید: دانشجویان رشته‌های مختلف تک‌تک بالای سن می‌رفتند و سوالات خود را از مدیر گروه می‌پرسیدند. مسائل مختلفی مطرح شد. مدیر گروه انسان‌شناسی حضور داشت و به سوالات پاسخ داد اما مدیر گروه جامعه‌شناسی به علت مسافرت در این جلسه حضور نداشت. در این جلسه مدیر گروه جامعه‌شناسی اسلامی هم به‌شدت از سوی دانشجویان مورد نقد و بازخواست قرار گرفت چرا که دانشجویان معتقد بودند روند بروکراتیک اصولی برای ایجاد رشته طی نشده بود و ابهامات بسیاری درباره این رشته برای دانشجویان ایجادشده بود.


الهه با اشاره به فضای بسیاری تندی که در جلسه ایجادشده بود می‌گوید: وقتی یکی از اعضای انجمن اسلامی بیانیه‌ای در این مراسم خواند با برخورد تند و تهدید آمیز مدیر گروه جامعه‌شناسی اسلامی مواجه شد.


به گفته این دانشجوی حاضر در جلسه، وی با نام بردن از دانشجویانی که در دولت قبلی ستاره‌دار، تعلیق و یا اخراج شده بودند، موجب ایجاد تنش در این جلسه شد.


از اساتید سلیقه‌ای تا قوانین سلیقه‌ای!


حسام یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه در خصوص مطالبات دانشجوها می‌افزاید: گروه جامعه‌شناسی اسلامی بدون اینکه ماهیت علمی خاصی برایش پیش‌بینی‌شده باشد به‌یک‌باره در دانشگاه تهران تأسیس می‌شود و اقدام به پذیرش دانشجو و جذب استاد می‌کند درحالی‌که بسیاری از امور آن مثل چگونگی ارائه پایان‌نامه و نحوه جذب اساتید برای دانشجوها مبهم است.


مشکل بعدی نحوه جذب اساتید در رشته‌های مختلف است. طی سال‌های اخیر برخی اساتید با روش‌های غیراصولی و به‌زعم دانشجوها بعضاً غیراصولی جذب شدند چرا که ما شاهد بودیم بسیاری از شرایط جذب برای یک استاد عوض می‌شد و این برای جریان علمی کشور یک آسیب بسیار جدی است.


عدم ارائه طرح درس برای دانشجو و عدم به‌روز بودن اساتید از دیگر مشکلات آموزشی رایج در این دانشکده است. شاید برای شما جالب باشد در رشته‌ای مثل جامعه‌شناسی که لزوما باید به‌روز و پویا باشد، طرح درس اساتید طی 6 سال اخیر هیچ تغییری نکرده است. از سوی دیگر بی‌توجهی به کارهای پژوهشی رسماً دانشجو را در این امر منفعل کرده است.


برگه سفید امتحانی در دست 41 نفر!


الهه می‌گوید بسیاری از دانشگاه‌های ایران با این مشکل مواجه‌اند که دروس در دانشکده‌ها در هر ترم فقط با یک استاد ارائه می‌شوند و دانشجو هیچ گزینه‌ دیگری برای انتخاب ندارد. او می‌گوید وقتی امتحان یکی از دروس تحلیلی به‌صورت تستی برگزار شد اعتراض دانشجویان را برانگیخت. همین باعث شد بعدازاین امتحان دانشجویان پیش مدیر گروه بروند و اعلام کنند اگر روند امتحان و ارزیابی استاد و نوع سوالات مثل امتحان قبلی باشد،امتحان درس بعدی این استاد را شرکت نخواهند کرد.


وی افزود: دانشجویان وقتی توجهی به خواسته‌شان نمی‌شود در دفتر انجمن علمی جمع می‌شوند و درنهایت تصمیم می‌گیرند که دو نفر از دانشجویان در چند دقیقه اول جلسه امتحان سؤال‌ها را ارزیابی کنند و اگر سؤال‌ها استاندار نبود دانشجوها برگه امتحانی سفید تحویل استاد بدهند. این اتفاق افتاد و چهل‌ویک نفر از دانشجویان برگه سفید تحویل دادند، وقتی رییس دانشگاه و مدیر آموزش و مدیر گروه بین دانشجوها حضور پیدا کردند، نماینده‌ دانشجوها با عنوان اینکه آن‌ها بارها و در جلسات مختلف یا در نشریات مسئولان را در جریان مشکلات موجود گذاشته بودند می‌گویند چون همچنان این مشکلات پابرجا بود تنها راه موجود برای نشان دادن اعتراض را دادن برگه سفید سر جلسه امتحان دیدند، بالاخره قرار شد امتحان دیگری از دانشجوها گرفته شود، همچنین قرار شد دروس با اساتید موازی ارائه شوند نه‌فقط با یک استاد.


به گفته این دانشجو «با وجود همه این اعتراض‌ها باز هم در این ترم شاهد رفتارها و برخوردهای سلیقه‌ای اساتید با دانشجوها، کم‌تر شدن نمره، حذف درس دانشجوها و ... بودیم.» او می‌گوید امیدوار است این نوع برخوردها به یک‌روال عادی در دانشگاه‌ها تبدیل نشوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر