صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
عبد‌الله گنجی*

رسانه رکن چهارم حمایت از شعار سال

تحقق شعار امسال که عبارت است از «حمایت از کالای ایرانی» به چهار رکن اصلی برمی‌گردد که عبارتند از تولیدکننده، مصرف‌کننده، دولت و رسانه.
کد خبر : 270455

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، تحقق شعار امسال که عبارت است از «حمایت از کالای ایرانی» به چهار رکن اصلی برمی‌گردد که عبارتند از تولیدکننده، مصرف‌کننده، دولت و رسانه. هر کدام از مثلث مصرف، تولید و حمایت وظیفه‌ای بر عهده دارند اما رسانه به عنوان ابزار مستقل از آن سه رکن، می‌تواند پیوند هر سه را برقرار نماید، کم‌کاری هر کدام از سه ضلع را به تصویر بکشد و عاملان به شعار سال را برجسته نماید اما ورود جدی و تأثیرگذار رسانه چگونه می‌تواند باشد؟


1- رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مکتوب و مجازی می‌توانند تبلیغ رایگان کالاهای ایرانی را به عهده بگیرند و یا حداقل تعرفه را دریافت نمایند. دولت اگر به دنبال ارتقای تولید و مصرف کالای ایرانی است از هم‌اکنون باید بخشی از سیاست‌های تشویقی و ترغیبی خود را به رسانه‌ها اختصاص دهد تا در قبال تبلیغ رایگان کالاهای ایرانی دچار مشکلات اقتصادی نشوند. بنابراین اولین قدم در این راه ایجاد ساز و کار و سامانه‌ای است که با محوریت دولت بین تولیدکننده و مصرف‌کننده تعامل برقرار شود و در عین حال هزینه‌ای را متوجه تولید‌کننده نکند. روی دیگر این سکه ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی در رسانه‌های داخلی است که بستن این پل به تعامل دولت و رسانه و حمایت از آنان در قبال نفی تبلیغ خارجی و تبلیغ کالای ایرانی بستگی دارد.


2- رسانه‌ها باید با هدف ارتقای کیفیت و اصلاح باور به کیفیت کالای ایرانی سازمان استاندارد را به میدان بیاورند، ضعف‌های آن را برجسته کنند تا برطرف شود و نقش آن در کیفیت را برجسته نمایند. این سازمان از ابزارهای مهم اعتمادسازی است اما گویی دیده نمی‌شود و نقش حاشیه‌ای برای آن قائلند. امسال باید سازمان مذکور دیده شود و ویژه‌برنامه‌ای در سیمای جمهوری اسلامی در طول سال بدان اختصاص یابد تا تأثیرگذاری و کنترل و نظارت آن به اطلاع مردم برسد. رسانه‌ها باید بر این سازمان نوتابانی کنند و آن را فعال و میداندار نمایند.


3- رسانه‌ها باید مشوق تولیدکنندگان همتراز ملت ایران باشند و مصرف‌کنندگان کالاهای ایرانی را چهره نمایند. خانواده‌ای که جهیزیه فرزند خویش را یکپارچه ایرانی می‌خرد باید در بهترین صفحه رسانه دیده و الگویی برای دیگران شود. ایجاد سامانه‌ای برای معرفی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برتر برای بهره‌برداری رسانه‌ها لازم و ضروری است. الگوسازی در این زمینه رسالت اصلی دولت و رسانه‌هاست.


4- رسانه‌ها می‌توانند صفحه‌ای را به «سبک زندگی» اختصاص دهند و تصویر زندگی ایرانیانی که این سبک را برگزیده‌اند در آن برجسته نمایند. کالای ایرانی باید شاخصه‌ای از زندگی ایرانی معرفی شود و در رسانه‌ها به صورت مستمر و در بخشی مشخص آورده شود تا توسط خوانندگان و مخاطبان قابل‌تعقیب باشد.


5- خانم‌ها نقش کلیدی در مصرف کالاهای ایرانی دارند و مردان در این میان نقش حداقلی را ایفا می‌کنند. توجیه خانم‌ها و پرهیز دادن آنان از پرستیژ «خارجی» بخشی از مأموریت رسانه‌هاست. کلید و رمز استفاده از کالای ایرانی در دست خانم‌هاست. نهضت و قیام آنان برای استفاده از کالای ایرانی می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد. به تعبیر دقیق‌تر کلید رونق اقتصاد داخلی در دست زنان است. فرهنگ مصرف کالای ایرانی باید توسط خود آنان تولید و بازتولید شود. زنان باید بلندگوی مصرف کالای ایرانی در رسانه‌ ملی و رسانه‌ها باشند. آنان جنس خود را بهتر از مردان می‌شناسند و در تولید اعتماد برای هم‌جنسان خود از مردان مؤثرترند.


منبع: جوان


انتهای پیام/

ارسال نظر