صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
دانشیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی:

دولت در حمایت از کالای ایرانی سیاستگذاری کند/ الزامات تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی»

اقتصاددان و دانشیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ورود دولت به عرصه سیاستگذاری در زمینه حمایت از کالای ایرانی را ضروری دانست.
کد خبر : 269979

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر سیدیعقوب زراعت کیش گفت: در حالی مصرف‌کننده بیش از ۴۰ میلیارد دلار کالای وارداتی خارجی هستیم که باید تعصب ویژه‌ای نسبت به کالاهای تولیدی داخل داشته باشیم.


این اقتصاددان درباره شعار سال مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» اظهار کرد: در حمایت از کالای ایرانی این نکته قابل ذکر است که یکی از محوری‌ترین مباحث اقتصاد مقاومتی، خودکفایی در تولید کالاهای مورد نیاز داخلی و مصرف و تعصب نسبت به این کالاهاست.


وی افزود: قطعاً واژه حمایت از تولید داخل دارای دو بعد خواهد بود که بعد اول به تولیدکننده برمی‌گردد، یعنی تولیدکننده داخلی از ابتدای ساخت و پردازش کالا ضمن رعایت کیفیت و استانداردهای لازمه در تولید اولیه، مراحل بازاریابی و بسته‌بندی و بازاررسانی را نیز مطابق استانداردهای بین‌المللی انجام دهد.


زراعت کیش خاطرنشان کرد: در این صورت کالای داخلی قدرت رقابت با کالای مشابه خارجی و رقبای بازار را پیدا خواهد کرد یا به اصطلاح اقتصادی دارای مزیت نسبی خواهد شد؛ اگرچه باید با کاهش هزینه‌ها هم همراه باشد.


دانشیار اقتصاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بعد دیگر به آحاد مردم و مصرف‌کنندگان برمی‌گردد که نسبت به کالاهای تولیدی داخل تعصب داشته باشند. این درحالیست که هم اکنون مصرف‌کننده انبوه کالاهای قاچاق خارجی هستیم.


وی گفت: بسیاری از این کالاها و یا کالاهایی از نظر کیفی نزدیک به این کالاهاست را در داخل کشور تولید می‌کنیم. به طور مثال ایران یکی از بهترین تولیدکنندگان کفش چرم و ماده اولیه کفش چرم در دنیاست و چرم ایران همیشه جزو سه کشور برتر دنیا بوده است.


این اقتصاددان تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه ما مصرف‌کننده عمده کفش وارداتی هم از مبادی رسمی و هم قاچاقی هستیم که افزایش حجم قاچاق کفش در سال‌های اخیر تولید داخلی این صنعت را با مشکلات جدی همراه کرده است. هر چند در این زمینه اگر هم تولیدکننده داخلی کفش، استانداردهای لازم را بیشتر رعایت کند و طرح‌های جدیدتر، مد روز و متناسب با شرایط مشتریان ارایه کند، می‌تواند جای مناسب خود را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کند.


زراعت کیش تاکید کرد: بنابراین در ارتباط با حمایت از تولید داخل هم مردم و هم تولیدکنندگان همزمان نقش دارند، اگرچه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی باید مورد توجه همگان قرار گیرد تا شرایط برای اشتغال پایدار نیز برای مردم مهیا شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر