صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۸ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
کارشناس امور سیاسی ترکیه در گفت‌وگو با آنا:

اردوغان در فکر احیای محور حلب - موصل است

یک کارشناس امور سیاسی ترکیه گفت: رئیس جمهوری ترکیه طبق یک ایدئولوژی قدیمی قصد دارد محور حلب در سوریه را تا موصل در عراق احیا کند.
کد خبر : 269122

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا، چندی پیش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه عراق را تهدید به حمله نظامی و سیطره بر سنجار کرد. ارتش ترکیه که هنوز جای پایش در عفرین واقع در شمال سوریه خشک نشده است، اکنون به دنبال هشدار اردوغان به دنبال تسلط بر سنجار است. آنها این بار مدعی فعالیت گروه های تروریستی کرد در آنجا هستند و با این ادعا حاکمیت عراق را نقض کردند و جنگنده های خود را به آن منطقه فرستادند. در این میان بود که اردوغان دولت عراق را تهدید کرد و گفت اگر تروریست ها را از آنجا پاکسازی نکند، ارتش ترکیه این کار را خواهد کرد.


بکر اوتاجان، کارشناس امور سیاسی ترکیه در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا در پاسخ به این سوال که «چرا رجب طیب اردوغان مناطق شمالی عراق را برای سیطره و تشکیل پایگاه نظامی انتخاب کرده است?» گفت: «اردوغان نقشه هایی در سر دارد که یکی از آنها ترسیم نقشه ای است که حلب را در سوریه به موصل در عراق متصل می کند. این ایدئولوژی بسیار قدیمی و مبنای آن این تفکر است که حلب را به همراه موصل و کرکوک بخشی از موطن ترکها به شمار می آورد.»


وی افزود: «این ایدئولوژی نشات گرفته از توافق قدیمی سایس پیکو است و ترکیه با احیای چنین تفکری درصدد است تا اراضی مربوط به دوره عثمانی را به تملک خود درآورد.»


این کارشناس ترکیه درباره امکان رایزنی مقام های عراقی و ترکیه بر سر ایدئولوژی مدنظر اردوغان گفت: «اردوغان تماس های مستقیم و غیرمستقیم خود را با طرف های عراقی آغاز کرده است و معتقدم اکنون بغداد است که باید مشخص کند کجای این معامله قرار دارد. علاوه بر این، اردوغان برای اینکه طرح خود را با پشتوانه مردمی تضمین کند، در حال تحریک مردم کشورش علیه عراق است.»


اوتاجان در پاسخ به این سوال که «آیا در صورت پیشرفت چنین تفکری، امکان مداخله طرف های خارجی وجود دارد؟» تصریح کرد: «از بعد عملیاتی نیروهای عراقی هیچ چیز کمتر از ارتش ترکیه ندارند و شاید قدرتمندتر تیز باشند ولی یک موضوع نگران کننده است و آن این است که اگر عراق جایگاه خود را در این معامله مشخص نکند، ممکن است طرف های دیگری همچون ایران، آمریکا، حزب کارگران کردستان (پ ک ک) وارد موضوع شوند و آن وقت امکان فیصله دادن ماجرا وجود نداشته باشد.


وی نتیجه رایزنی میان مقام های ترکیه و عراق را نامشخص عنوان و تاکید کرد ترکیه اعلام کرده است که رایزنی ها ادامه دارد و توافق مدنظر باید در همه زمینه ها حتی جزئیات به دست آید.


انتهای پیام/

ارسال نظر