صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
رضوی در گفت‌وگوبا آنا مطرح کرد:

خدمت فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری در روستاها به جای پادگان/ حمایت از اشتغال دانشگاهیان در روستاها

معاون توسعه روستایی رئیس جمهوری از حمایت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در روستاها خبر داد.
کد خبر : 268874

دکتر سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در پاسخ به این سوال که طرح آمایش سرزمین در روستاها در چه مرحله ای است، گفت: مقام معظم رهبری از اینکه آمایش سرزمین نداشتیم اظهار نارضایتی کردند. بعد از آن به دستور جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم دستگاهها موظف شدند که کارها را پیگیری کنند. با سرلشکر باقری صحبت کردیم و قرار بر این شد برای هر دهستان که نزدیک 2600 دهستان در کشور داریم، از تحصیل کرده‌های کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 10 نفر در رشته‌های مختلف، به جای اینکه سربازی خود را در پادگان‌ها و در جاهای مختلف بگذرانند، بصورت امریه به روستاها و زادگاه خودشان بروند و بعد از آموزشی که با هماهنگی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های زیربط می‌بینند. انشاء الله بتوانیم آمایش سرزمین را طی مدت یکسال به نتیجه برسانیم و که این خواسته مقام معظم رهبری را هم جامه عمل بپوشانیم.


رضوی در خصوص وام 5/ 1 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای توسعه و ایجاد اشتغال در روستاها گفت : با پیگیری های فراوان توانستیم مبلغ 5/ 1 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی با نرخ صفر درصد، با اجازه مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس دریافت کنیم. و به همین میزان که 6 میلیارد تومان می باشد از منابع بانک های عامل هم اعتبار گرفتیم، که مجموعاً 12 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال پایدار روستائیان و عشایر داشته باشیم. برای روستائیان و عشایر مرزنشین نرخ کارمزد این وام 4 درصد هست و برای بقیه روستائیان و عشایر نرخ کارمزد 6 درصد هست. برای شهرنشین های زیر 10 هزار نفر که در واقع بحث فقط سرمایه در گردش پرداخت می شود، برای آنها 10 درصد هست و مدت بازپرداخت وام های سرمایه در گردش چه برای روستاها و شهرها مدتش 18 ماه خواهد بود و مدت باز پرداخت وام های سرمایه گذاری تولیدی اشتغال پایدار در هر زمینه ای که باشد شامل گردشگری، ارزش آفرینی، دانش بنیان، صنعت و معدن، کشاورزی ، دامداری، زنبور عسل، نقان داری و غیره این ها 3 سال اول وام گیرنده از پرداخت معاف هست و از سال 4 به مدت 6 سال باید بازپرداخت داشته باشد. یعنی 9 سال این مساله را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: استان ها خودشان در تعیین نوع پروژه با توجه به پتانسیل‌ها و امکانات موجود هر استان اختیار دارند که اقدام به پرداخت وام بکنند. ولی دقیقاً باید نظارت شده، کارشناسی و شغل پایدار باشد و وام گیرنده فقط بدهکار نشود. و وام به شخصی پرداخت شود که از محل دریافت این وام هم اقساط خود را پرداخت کند و هم زایش سرمایه داشته باشد.


آمادگی معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور جهت حمایت از استارت‌آپ‌های حوزه روستایی


رضوی با تصریح اینکه کشور ایران در مقایسه با جمعیتش دانشگاه‌های بسیاری دارد، بیان کرد: ما با 81 میلیون جمعیت با 2 هزار و 640 دانشگاه داریم اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که ما در دانشگاه فقط به دنبال مدرک دادن و مدرک گرفتن هستیم و آموزش دانشگاه‌های ما کاربردی و تحقیقاتی نیست.


وی ادامه داد: امروز 43 درصد بیکاران کشور ما افراد تحصیل کرده هستند، اگر در دانشگاه‌ها به خوبی کار می‌شد امروز با این حجم از فارغ‌التحصیل بیکار رو به رو نبودیم چرا یک فارغ‌التحصیل معدن باید به دنبال نشستن در پشت میز باشد، اگر کار به صورت تحقیقاتی به پیش می‌رفت، دانشجو کار کردن در معدن را ترجیح می‌داد.


معاون توسعه روستایی رئیس جمهور با تصریح اینکه باید در سیستم آموزشی تحول ایجاد شود، گفت: ما آمادگی این را داریم تا از تمام فارغ‌التحصیلان و متخصصان دعوت کنیم تا بیایند و استارت‌آپ‌های مناسب در حوزه روستایی را ایجاد کنند و به روستاهای مرزی وام 4 درصد به روستاهای غیر مرزی وام 6 درصد می‌دهیم.


رضوی یادآور شد: شاخص توسعه کشور امروز به عنوان محور توسعه یافتگی آن کشور مشخص می‌شود و دلیل اصلی که ما نتوانسته‌ایم به نرخ رشد مطلوب برسیم این است که مردم ما در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی همانند حوزه سیاسی مشارکت ندارند و اگر به دنبال توسعه ملی هستیم باید نرخ مشارکت مردم در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همانند حوزه سیاسی افزایش یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر