صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۸ - ۱۵ تير ۱۳۹۴

جولان شایعه‌‌پراکنان در بازار بورس

در حالی که اتفاق خاصی در حوزه اقتصاد کشور رخ نداده، اما شاخص بورس دو روز پیش یک هزار واحد رشد کرد. دیروز شاخص کمی کاهش یافت، اما امروز نیز شاخص کل 240 واحد افزایش یافت.
کد خبر : 26871

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ طی چند روز گذشته با وجود مذاکرات سخت و فشرده دیپلمات‌های ایرانی در وین،‌ اخبار ضد و نقیضی از نتیجه مذاکرات منتشر می‌شود.


برخی نتایج این مذاکرات را مثبت و برخی آن را منفی ارزیابی کرده‌اند. با این حال هنوز هیچ اظهار نظر رسمی در این باره منتشر نشده است. از سوی دیگر هیچ رسانه خارجی هم تا کنون نظری قطعی درباره نتایج مذاکرات اعلام نکرده است.


با این حال عده‌ای سودجو در بازار بورس تهران با انتشار شایعاتی به دنبال تهییج بازار برای کسب منافع شخصی هستند. در این زمینه یکی از مدیران دولت سابق نیز با انتشار متنی در صفحه مجازی خود و بازنشر وسیع آن، توانست بر بازار بورس تاثیر شدیدی بگذارد.


در این متن ادعا شده که مذاکرات هسته‌ای به نتایج مثبتی رسیده و قرار است به زودی جشن توافق ایران با گروه 1+5 برگزار شود.


در همین زمینه یک کارگزار بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران باید در تصمیم‌گیری‌های خود عاقل باشند، گفت: برخی افراد خاص با انتشار شایعه‌های هدفمند، به دنبال بالا بردن ارزش سهام خود هستند.


بهروز شهدایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه حرکات غیرمنطقی در بازار بورس مورد تأیید نیست، تصریح کرد: متأسفانه در وضعی قرار داریم که سهام‌داران تشنه به‌سود رسیدن هستند و از این جهت نسبت به هر خبری حتی اگر صحت آن تایید نشده باشد، واکنش نشان می‌دهند و باعث ایجاد موج‌های غیراصولی در بازار باشند.


این کارشناس ارشد بازار سرمایه به اخبار منتشرشده درباره به‌نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فروم‌های بورسی اشاره کرد و افزود: ماهیت بازار بورس ایران بر پایه خبرها بنا شده است و معمولا بازار نسبت به هرخبری واکنش مثبت یا منفی نشان می‌دهد، اما سهامداران نباید از این نکته غافل شوند که هرخبری قابل استناد نیست و صرفا با تبلیغات و ایجاد شایعات کاذب، نباید سهم خرید.


شهدایی گفت: در برخی خبرها پیشنهاد خرید برخی سهم‌های خاص مطرح و این امر موجب تشکیل صفوف خرید برای آن سهم می‌شود، اما آیا می‌توان سوددهی این سهم را نیز تضمین کرد یا این گونه خبرها صرفا برای بهره‌بردای مالی تعداد محدودی از افراد خاص است؟


وی با بیان اینکه یکی از وظایف بازار سرمایه پیش‌بینی است، اظهار کرد: پیش‌بینی منطقی و همراه با تحلیل همیشه مورد تایید است، اما در این میان برخی به این نوع پیش‌بینی‌ها پر و بال می‌دهند تا بتوانند از موج‌هایی که سهامداران حقیقی در بازار ایجاد می‌کنند استفاده کنند و به اصطلاح «موج‌سواری» کنند.


به‌ گفته این کارشناس بورس، سهامداران باید با صبر و حوصله و بررسی‌های دقیق‌تری اقدام به خرید سهام کنند و از خریدهای عجولانه پرهیز کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر