صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۷ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
مدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

دیدگاه افراطی و تفریط در روان‌شناسی مورد قبول نیست

مدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دیدگاه افراطی و تفریطی در روان‌شناسی را قبول نداریم، گفت: موضوع اسلامی کردن علوم انسانی از آغاز انقلاب تاکنون در جریان است.
کد خبر : 267634

به گزارش خبرنگار آنا از اراک، آیت الله سید محمد غروی راد در نشست تخصصی نگاه اسلام به روانشناسی با رویکرد علوم انسانی اسلامی که به همت اداره مطالعات و پژوهش های فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی در سالن جلسات حضرت امام خمینی(ره) دانشگاه آزاداسلامی اراک برگزار شد با بیان اینکه اوایل انقلاب دانشگاه‌ها به عللی در یک مقطع محدودی تعطیل بودند، اظهار کرد: «این تعطیلی به قصد در ارتباط با دانشگاه‌ها انجام شد و ستاد انقلاب فرهنگی آن موقع از سوی امام خمینی(ره) منسوب و تشکیل شده بود که بحث‌هایی در رابطه با اسلامی شدن دانشگاه ها وجود داشت.»



غروی‌ گفت: «اگر فضای دانشگاه ها اسلامی شود یک سری دروس هم مطرح می شود و طبیعتا اساتیدی که با این رویه مشکل ندارند می توانستند کار خود را شروع کنند که به هدفی که در ارتباط با انقلاب فرهنگی بود تا اندازه‌ای تامین و نزدیک می شود؛ این تلاقی کلی اعضای ستاد انقلاب فرهنگی آن موقع بود.»



مدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: «فلسفه، علوم انسانی، جامعه شناسی، حقوق، علوم سیاسی و روان‌شناسی اکنون در حوزه و دانشگاه تدریس می‌شود اما در مقاطعی دچار فطرت شده ولی کار هیچگاه رها نشد و اکنون هم در ادامه مسئله اسلامی شدن علوم انسانی دنبال می‌شود.»


وی اضافه کرد: «در گروه روان‌شناسی 40عنوان کتاب با این دید قلم زده شده و کتب دیگری در دست تحقیق است بیش از 30عنوان از چاپ بیرون آمده و برخی‌ها هم در مرحله ارزیابی است.»


غروی‌ توضیح داد: «بحث محتوایی این است که اصولا این سوال مطرح هست که آیا ما علوم انسانی داریم یا نداریم یا اصولا می توانیم داشته باشیم یا خیر؟ پاسخ این است که اکنون بالفعل علوم انسانی اسلامی مدون و آن طور که مورد نظر است را نداریم؛ ما می توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم.»


مدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره رویا و خواب که از پدیده هایی که برای انسان است تصریح کرد: «رؤیا از واقعیات روانشناسی انسان است و انسان موجود بسیار پیچیده است و آنچه را که شهید مطهری در مورد اصالت روح مطرح کردند عملا دیدگاهی است که دانشمندان انسانی داشته اند و مبانی تفکری اساتید امروز دیدگاه های شهید مطهری و کتب و تالیفات و مقالات این شهید بزرگ است.»


غروی‌ در پاسخ به سوال یکی از استادان که آیا کتب امروز به روز هستند یا نه و ادبیات را چطور برای نسل امروز قابل فهم کنیم و آیا فلسفه نوین اسلامی رئالیسم است گفت: «علم و نفس اسلامی با روانشناسی تفاوت دارد اصوالا انچه که به عنوان روان مطرح می شود همان روح است و روان مانند یک سکه ای دو طرفه است بعد علمی را روانشناس و بعد فلسفی آن را فیلسوف مطرح می کنند.»



رئیس پژوهشکده علوم رفتاری ادامه داد: «روان‌شناسی علم رفتار و قانونمند و فرایندهای روانی را مطرح می‌کند وران شناسی دین با روان شناسی دینی متفاوت است روان شناسی دین، دینداری را مورد بررسی قرار می دهد و از رشته های مستقل در دنیا است و پژوهشگاه‌های بزرگ این مسئله را بررسی می‌کنند؛ روان‌شناسی دینی یعنی با بافت روان شناسی که از دین الهام گرفته شده باشد.»


وی اضافه کرد: «دیدگاه افراطی و تفریطی در روان‌شناسی را قبول نداریم زیرا به سبب استدال‌های علمی که داریم نمی‌توان قبول کرد؛ در علوم انسان و روانشناسی نمی توان دین و علم را از هم جدا تصور کرد بلکه گسترده تر و وسیع تر با مسئله برخورد می شود؛ مسایل علم و نفس فلسفی نرمتر بیان و ادبیات سهل تر ارائه شود.»


در ادامه تفاهم نامه همکاری علمی بین دانشگاه آزاد اسلامی اراک و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منعقد شد.


معاون فرهنگی و دانشجویی واحد اراک در این باره خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: «این تفاهم‌نامه در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز و سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در راستای بهره مندی مستمر و نهادمند از خرد جمعی است و از آنجا که ارتباط و همکاری بین دانشگاه‌ها و موسسات علمی، آموزشی و پژوهشی می تواند به ارتقای کمی و کیفی اهداف و برنامه‌های مشترک کمک کند،این تفاهم نامه منعقد شد.»


پیمان عین القضاتی هدف از انعقاد تفاهم نامه را استفاده از توانایی‌های علمی و توسعه همکاری‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و فناوری در راستای استمرار ارتباط سازمان یافته میان دانشگاه و پژوهشگاه به منظور برطرف نمودن نیازهای متقابل دانست.


عین القضاتی گفت: «تفاهم‌نامه فوق در 7ماده و دو تبصره و در قالب سه موضوع آموزشی، پژوهشی و فناوری تنظیم و قابل اجرا است.»






انتهای پیام/

ارسال نظر