صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۴ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

هم‌اندیشی استادان با موضوع «راهکارهای جذب دانشجو» در واحد اراک

نشست هم‌اندیشی استادان با موضوع راهکارهای جذب دانشجو با حضور استادان و به میزبانی دانشکده علوم انسانی در تالار شریف مجتمع قائم مقام فراهانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.
کد خبر : 267303

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر حسن سبیلان اردستانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در این نشست به تبیین الزامات و استراتژی‌های تبلیغاتی در راستای جذب دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک پرداخت.


وی با اشاره به بررسی‌های علمی انجام شده در خصوص دلایل کاهش جمعیت دانشجویی در دانشگاه آزاد، گفت: «نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد این دانشگاه در جذب دانشجو منفعلانه عمل کرده است.»


وی افزود: «نگرش مدیریتی حاکم بر دانشگاه آزاد اسلامی، نگرش مدیریت دولتی بوده است که این نگرش با ساختار دانشگاه آزاد در تعارض است.»


اردستانی ضعف دانش تبلیغات در کشور را نقص جدی عنوان کرد و افزود: «در رشته تبلیغات، بازار پیشتر از دانشگاه حرکت می‌کند.»



وی با اشاره به شکل‌گیری کمیته جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «این کمیته باید ابتکار عمل، خلاقیت و نوآوری داشته باشد و در ضوابط اداری دانشگاه متوقف نشود.»


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با اشاره به برگزاری صدها دوره آموزشی کوتاه مدت در طول سال، خاطرنشان کرد: «این دوره‌ها می‌تواند به عنوان فرصت ارزشمندی برای جذب درآمد برای دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گیرد.»


وی افزود: «به عنوان نمونه 600 هزار راننده خودرو سنگین در کشور وجود دارد که نیاز به آموزش‌های سالیانه دارند و اگر دانشگاه آزاد اسلامی این تعداد راننده را در هر سال مورد آموزش قرار دهد منابع مالی قابل توجهی را کسب خواهد کرد.»


اردستانی از اجرای برنامه‌های تبلیغی اصولی، علمی، اطلاع رسانی هوشمندانه و تدوین استراتژی تبلیغاتی به عنوان یک ضرورت در دانشگاه آزاد اسلامی یاد کرد و خاطرنشان کرد: «انجام پژوهش‌های اساسی در زمینه تبلیغات دارای اهمیت زیادی در ثمر بخش بودن برنامه های تبلیغی است و بدون کار پژوهشی و شناخت ویژگی‌های مشتری عملا اتفاقی در این حوزه رخ نخواهد داد.»


وی با انتقاد از برخورد ساده انگارانه با علوم انسانی در کشور افزود: «بخش مهمی از مشکلات کشور ریشه در مسائل فرهنگی دارد که از طریق پژوهش‌های علوم انسانی قابل رفع هستند اما متاسفانه این امر ضروری مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد.»


این استاد ارتباطات با بیان این که بازاریابی اجتماعی باید در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی و بسیاری دیگر از سازمان‌ها در کشور قرار گیرد، گفت: «علم بازار یابی در سیاست، فرهنگ و تمامی شئون زندگی مردم تاثیرگذار است.»


اردستانی از برندسازی به عنوان نیاز اساسی واحدهای دانشگاهی یاد کرد و خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌ها باید تلاش کنند خود را در منطقه به عنوان یک برند مطرح و معرفی کنند.»



وی افزود: «نقش اساتید برجسته دانشگاهی در فرایند برند سازی نقشی تعیین کننده است و به همین دلیل صیانت از منزلت و جایگاه اساتید برای آینده هر دانشگاه ضروری است.»


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک مشتری‌مداری را یک اصل مهم در استمرار فعالیت هر موسسه و سازمان عنوان کرد و افزود: «مشتری مداری با دانشجو محوری متفاوت است و برای تحقق این اصل باید به ارائه خدمات و امکانات بهینه به اساتید توجه بیشتری معمول گردد تا استاد انگیزه بیشتری برای فعالیت علمی و ترغیب جامعه هدف برای حضور در دانشگاه داشته باشد.»


وی توجه به رفتار مصرف کننده یا مشتری بالفعل و بالقوه را مورد تاکید قرارداد و اظهار کرد: «باید این مسئله که چرا برخی از افراد تمایلی برای ادامه تحصیلات در سطح دانشگاه ندارند مورد بررسی علمی قرار گیرد و تلاش شود این موارد به حداقل کاهش یابد.»


اردستانی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از تجارب و شیوه‌های علمی در جذب دانشجو، افزود: «تجمیع دانش در این زمینه می‌تواند به تصمیم‌گیری منطقی منتهی شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر