صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۸ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

کارگاه «تاریخ علوم پزشکی ایران در تمدن اسلامی» در واحد اردبیل برگزار شد

کارگاه یکروزه «تاریخ علوم پزشکی ایران در تمدن اسلامی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل برگزار شد.
کد خبر : 267137

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا رجب نژاد در این کارگاه گفت: « چهار روش طبی داریم که یکی طب رایج، طب سنتی، طب مکمل و یکی هم طب اصیل اسلامی است که در هر کدام نوع نگرش به بیماری و درمان متفاوت و تشخیص و درمان هم، فرق دارند چون نگاه آنها به انسان متفاوت است.»


مدرس کارگاه «تاریخ علوم پزشکی ایران در تمدن اسلامی» اضافه کرد: روش های سنتی انرژی های بدن را جوری نگاه می کند که طب رایج قبول نمی کند و اگر انسان عالم باشد رد نمی کند چون غلط نیستند بلکه نوع نگاهشان به انسان متفاوت است.


عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به اهمیت اصول و فلسفه طب اشاره کرد و گفت: «چیزی که امروز در علوم پزشکی به آن اهمیت نداده اند، غفلت از فلسفه طب است.»


این استاد دانشگاه اهمیت نوآوری را بیان کرد و افزود: «اگر بخواهید نوآوری داشته باشید باید علم حفظ الصحه بدانید.»


وی به سخن امام رضا(ع) که گفت: «اگر کسی بمیرد و آن را با ماساژ زنده بکنند، تعجب نمی کنم.» اشاره کرد و تاریخ پزشکی در ایران را بسیار قدیمی دانست.


رجب نژاد ادامه داد: «ایرانی ها خدمت بی نظیری به دنیا و جهان در رشته پزشکی انجام داده اند چه در دوره باستان و چه در دوره تمدن اسلامی و پدر طب اطفال ذکریای رازی است و اولین کسی است که طب اطفال را جدا کرد و رشته جدیدی ابداع کرد.»


وی گفت: «سبک زندگی، طراحی منازل و منطقه ای که زندگی می کنیم همه با سلامتی انسان ارتباط دارند.»


رجب نژاد به دوره صفویه اشاره کرد و گفت: «در دوره صفویه بسیاری از بیماری های جدید از جمله آتشک و سفلیس شناسایی شدند و در آن دوره پیشرفت های زیادی در طب حاصل شد.»


وی افزود: «حتی یک طبیب برای تولید علم در دوران صفویه عمدا خود را معتاد کرد و سپس خودش را درمان کرد تا بتواند تجربیات خودش را بصورت کتاب درآورد.»


این مسئول ادامه داد: « یک دوره ما از کتب خارجی ترجمه کردیم که بیشتر یونانی بود و برای اروپائیان راه ورود به علم بقراط، کتاب های ترجمه شده ایرانی بود که ما ادب به خرج دادیم و به اسم صاحبانشان ثبت کردیم ولی وقتی آنها بیدار شدند ما به خواب رفتیم و کتاب های ما را به اسم خودشان ثبت کردند و حتی یک نوع آوری بنام ایرانیان نیست.»


وی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که گفتند دانشگاه ها باید تولید علم کنند، افزود: «شما دانشجویان باید مطالبه گر باشید و دانشگاه را بیدار کنید و اگر خواستیم به تولید علم برسیم باید علم را بومی سازی بکنیم.»


رجب نژاد افزود: « اگر علوم تجربی را جدا از علوم انسانی بدانیم این کپی برداری از غرب است و پایه علوم تجربی، علوم انسانی است و تفاوت علوم به تفاوت موضوعات است و موضوعات هستند که علوم را از هم جدا می کنند.»


وی ادامه داد: « علوم انسانی در ارتباط تنگاتنگ با علوم تجربی است و جهان بینی علوم طبیعی را باید از علوم انسانی بگیریم و موضوع طب انسان است و تعریف انسان تنها با علم تجربی انجام نمی شود بلکه برای تعریف انسان از علوم انسانی هم استفاده می شود.»


این استاد زیربنای علم الطب را علم النفس معرف کرد و به دانشگاه ها پیشنهاد داد که 2 واحد درسی را به واحد های دانشگاهی اضافه کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر