صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۴
گفت‌وگوی آنا با ایده‌پرداز نقش یوز بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران:

«سبزش‌کن» به یاری محیط‌زیست ایران می‌آید/ تصویر محیط زیست بر پیراهن 49 کمیته ورزشی ایران

آرش نورآقایی، موسس کمپین «سبزش کن» و خالق نقش یوز بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران امیدوار است که با کمک این کمپین، نقش ایران در حفاظت از محیط‌زیست سرزمین در عرصه‌های بین‌المللی نیز پر رنگ‌تر شود.
کد خبر : 26707

آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- در مسابقات فوتبال جام جهانی 2014 برزیل، ایرانیان شاهد نقش‌بستن تصویر یوزپلنگ ایرانی بر پیراهن فوتبالیست‌های کشور بودند، اقدامی که به اعتقاد طراح آن نوعی بیداری زیست‌محیطی عمومی ایجاد کرد و باعث شد تا حساسیت نسبت به مسائل زیست‌محیطی در کشور افزایش یابد. به همین بهانه با «آرش نورآقایی» فعال محیط‌زیست و گردشگری و ایده‌پرداز طرح یوزپلنگ که اکنون کمپین «سبزش کن» را نیز راه‌اندازی کرده گفت‌وگو کرده‌ایم. او فعالیت‌های زیست محیطی‌ بسیاری از جمله طراحی تصویر آخرین درنای سیبری بر پیراهن تیم ملی والیبال ایران، جمع‌آوری زباله در ورزشگاه‌ها و موارد دیگری که اغلب به ورزش و محیط‌زیست مربوط می‌شود، انجام داده که به عقید فعالان محیط‌زیست می‌تواند آغازی برای عمومی کردن مطالبات محیط زیست در ایران تلقی شود.


* از چه زمان به فکر تاسیس کمپین محیط‌زیستی افتادید و چه شد که پیشنهاد دادید تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران نقش بندد؟


- از آنجا که من سال‌ها راهنمای طبیعت‌گردی بودم بنابراین از نزدیک شاهد افزایش بحران و مشکلات در این حوزه بودم و همین هم باعث شد تا برای کمک به نجات آن دست به یکسری اقدامات زیست محیطی بزنم که پیشنهاد چاپ تصویر یوز بر پیراهن بازیکنان فوتبال در بازی‌های جام جهانی 2014 را ارائه دادم که خوشبختانه مورد استقبال واقع شد و تاثیر بسیاری در آگاه‌سازی عمومی در خصوص این گونه مهم در معرض انقراض داشت چراکه از آن پس حساسیت عمومی نسبت به محیط‌زیست افزایش یافت. خبرهای زیست محیطی با دقت بیشتری دنبال می‌شود و دیگر اغلب ایرانیان می‌دانند که این گونه تا چه اندازه برای کشور حائز اهمیت است. گفت‌وگوی یک شکارچی در برنامه ماه عسل با احسان علیخانی درباره اینکه چون تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی بود از کشتن آن صرفنظر کرده صحه‌ای بر سخنان بنده است.


*پس از آن طرح چاپ تصویر درنا بر پیراهن تیم ملی والیبال را ارائه دادید، علت اینکه موفق نشد چه بود؟


- دی ماه سال گذشته بود که ایده چاپ درنای سیبری به نام «امید» که آخرین درنایی است که به ایران مهاجرت می‌کند بروی پیراهن والیبالیست‌های کشورمان را به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد دادیم. بعد از استقبال معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با وزارت ورزش و جوانان جلسات هم‌اندیشی در خصوص این طرح برگزار و قرار شد با حمایت بانک سامان تصویر امید بر پیراهن بازیکنان تیم ملی والیبال چاپ شود و حتی تصویر اولیه آن نیز بر پیراهن‌ها نقش بست و ما هم منتظر دیدن نتیجه آن بودیم اما در نهایت با نزدیک شدن به مسابقات مشاهده کردیم که هیچ تصویری بر پیراهن والیبالیست‌ها نقش نبست و با وجود ارسال‌ نامه‌ای از سوی خانم ابتکار به آقای گودرزی وزیر ورزش و جوانان، هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. این بود که تصویر درنایی که قطره‌ای آب به منقار دارد و می‌خواستیم نمادی از بحران آب در ایران هم باشد، از پیراهن والیبالیست‌های کشور حذف شد.


*در بازی‌های والیبال دیده شد که شما به همراه چند تن دیگر در حال جمع‌آوری زباله در ورزشگاه هستید، این اقدام شما با چه هدفی انجام گرفت؟


- به دنبال فعالیت‌های زیست‌محیطی که داشتم کمپینی به نام «سبزش کن» که تلفیقی از واژه‌های سبز و ورزش است را تشکیل دادم که یکی از اقدامات این کمپین جمع‌آوری زباله و آموزش تولید کمتر و نریختن زباله به عموم مردم است. وقتی ما توانستیم نقش یوز را بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴ بنشانیم، فرصت خوبی به وجود آمد که جلوه دیگری از ایران را با چاپ درنا بر روی پیراهن والیبالیست‌ها به دنیا نشان دهیم اما نشد. از آنجا که در آن روزهای جام جهانی فرصت داشتیم که در عرصه جهانی برای موضوع حفاظت از محیط‌زیست و به ویژه حفاظت از گونه‌های جانوری در حال انقراض، کشوری پیشرو قلمداد شویم با کمپین سبزش کن اقدام به جمع‌آوری زباله در ورزشگاه کردیم. با این اقدام از همه خواستیم تا هم ورزش کنند و هم به محیط‌زیست بیندیشند. در پس این عبارت ساده (سبزش کن) کلی اتفاق جالب نهفته است و Do Green هم معادل انگلیسی نام کمپین است. امیدوارم این دفعه بتوانیم با استفاده از این کمپین نقش ایران را هم در حفاظت از محیط‌زیست سرزمینمان و هم در عرصه‌های بین‌المللی پر رنگ‌تر جلوه دهیم.


* به نظرتان اقدامات زیست‌محیطی که تاکنون انجام داده‌اید چه تاثیرات مثبتی به دنبال داشته است؟


- یک موقعی هست که انسان کاری را انجام می‌دهد اما موقعی هم هست که جریانی را به راه می‌اندازد. به عنوان مثال درباره یوز ما توانستیم جریانی به راه بیندازیم که با چاپ آن روی پیراهن ملی پوشان، بسیج عمومی برای حفاظت از محیط‌زیست به راه بیفتد زیرا توانستیم این اقدام را با استفاده از بسترهای مناسب در کشور انجام دهیم و هرچند که درنای سیبری ما از روی پیراهن ملی‌پوشان حذف شد اما حال که 49 کمیته ورزشی قرار است از گونه‌های در معرض انقراض کشور بر روی پیراهن بازیکنان خود استفاده کنند، نشان می‌دهد که جریان حفاظت از محیط‌زیست دارد همگانی می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر