صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۸ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
رئیس دفتر اقلیم کردستان عراق در تهران در گفت و گو با آنا:

حل مشکل مذاکرات اربیل-بغداد محور رایزنی دکتر ولایتی با مقام‌های عراقی بود/ محتوای دیدار هیات اقلیم کردستان با آیت‌الله سیستانی

رئیس دفتر اقلیم کردستان عراق در تهران گفت: اظهارات نخست وزیر عراق درباره رفع محدودیت فرودگاه‌های اقلیم یک ادعا و شوی تبلیغاتی در آستانه عید نوروز است.
کد خبر : 266464

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ تا کمتر از دو ماه دیگر تنور انتخابات پارلمانی در عراق گرم می‌شود و با تشکیل ائتلاف‌ها میان جریان‌های مختلف شیعه، سنی و کرد هر یک می‌کوشند تا اکثریت آرا را برای تشکیل حکومت آینده عراق به دست بیاورند.


ناظم دباغ در گفت و گو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: «با توجه به فضای سیاسی حاکم بر عراق تشخیص اینکه چه احزاب و ائتلاف‌های کردی وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند زود است، کما اینکه برخی احزاب کردی تصمیم دارند این انتخابات را تحریم کنند.»


وی افزود: «تنها جریانی که تاکنون به طور رسمی از میان کردها خود را برای انتخابات پارلمانی مطرح و فهرست ارائه کرده، حزب هم پیمانی برای عدالت و دموکراسی دز اقلیم کردستان به ریاست برهم صالح است.»


دباغ در پاسخ به این سوال که «وضعیت کردها نسبت به جریان‌های شیعی و اهل سنت برای ورود به عرصه انتخابات چگونه است?» گفت: «در کل رقابتی مغرورانه میان گروه‌های سیاسی وجود دارد، شاید برخی از جریان‌ها محوریت تمرکز خود را بر نوع روابطشان با کردها گذاشته‌اند. به همین دلیل است که تاکنون توافقاتی که میان اربیل و بعداد شکل گرفته به ویژه ائتلاف نصر العراق به رهبری حیدر العبادی اجرایی نشده است.»


وی افزود: «آنها فکر می‌کنند اگر بر اختلاف میان کردها با جریان‌های دیگر دامن بزنند می‌توانند پیروزی قاطعانه‌ای کسب کنند. باوجود این، العبادی حتی تاکنون نتوانسته است جریان‌های شیعه را به طور کامل دور هم جمع کند. نه فقط العبادی بلکه دیگر جریان‌های شیعی نیز نتوانسته‌اند بر سر یک ائتلاف جمع شوند. من معتقدم جریان‌های کردی، شیعی و سنی نیاز به وحدت دارند و نمی‌دانم چرا اینها نتوانسته‌اند در درون خود وحدت کامل ایجاد کنند.»


دباغ تاکید کرد یک واقعیت این است که هیچ یک از احزاب اقلیم کردستان و بغداد به تنهایی نمی‌توانند به اندازه‌ای رای بیاورند که حکومت تشکیل دهند. اگر ائتلاف منسجمی شکل نگیرد و دو یا سه حزب با هم متحد نشوند نمی توانند این ادعا را داشته باشند که رای اکثریت را در اختیار دارند.


مسئول دفتر اقلیم کردستان عراق در تهران درباره سفر اخیر دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به عراق گفت: «به طور کلی زمانی که مقام‌های ایرانی به عراق می‌روند پرونده های مختلفی ازجمله موضوعات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و ... روی میز قرار می‌گیرد و بررسی می‌شود. امروز یکی از موضوعات سیاسی-امنیتی که با آن درگیریم موضوع رابطه اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است که طبعا در این باره رایزنی‌هایی میان دو طرف انجام شد.»


وی افزود: «آنچه که من فکر می‌کنم این است که هر زمان مقام‌های رده بالای جمهوری اسلامی ایران به عراق می‌روند یا مقام‌های عراقی به تهران سفر می‌کنند همواره تاکید بر این بوده است که مشکلات بر سر راه رایزنی میان اربیل و بغداد باید حل و انتخابات طبق قانون اساسی عراق برگزار شود.»


رئیس دفتر اقلیم کردستان عراق اظهارات چند روز پیش حیدر العبادی، نخست وزیر عراق را که گفته بود «محدودیت فرودگاه‌های اقلیم کردستان تا عید نوروز لغو می‌شود» یک ادعای تو خالی خواند و گفت: «پیشتر نیز گفته بودم که العبادی سر سازش ندارد و بارها از این وعده‌ها داده بود. من معتقدم اینگونه اظهارنظرها جنبه تبلیغاتی دارد و شاید زیر فشارهای داخلی و مجامع بین المللی چنین اظهاراتی را بیان کرده باشد.»


وی افزود: «در آستانه عید نوروز هستیم و العبادی از این فرصت استفاده کرد تا یک شوی تبلیغاتی به راه بیاندازد. او اکنون از دو جبهه داخلی و خارجی و مرجعیت شیعه زیر فشار قرار دارد تا روابط با اربیل را به حالت عادی بازگرداند.»


دباغ گفت: «گروهی از رهبران کرد نزد آیت الله سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان عراق رفتند و درخواست کردند تا میان بغداد و اربیل میانجی گری کند.»


وی تصریح کرد: «اکنون وضعیتی به وجود آمده است که هر دو طرف می‌گویند پایبند قانون اساسی عراق هستند ولی باید رویکردها مشخص باشد. دولت مرکزی عراق اگر ادعا دارد که به قانون اساسی پایبند و حامی کرد و عرب و ترک است، باید فارغ از مطالبات سیاسی اقدامات لازم را انجام دهد و به مردم عراق و کرد خدمت کند.»


دباغ تاکید کرد: «موضوعات سیاسی و امنیتی را نمی‌توان همیشه مربوط به اوضاع اقلیم دانست ولی موضوعات مربوط به اقتصاد و معیشت و زندگی مردم را به حال خود رها کرد. مردم را که نمی‌توان گرسنه به حال خود رها کرد در حالی که در حال حاضر کردها چهار ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.»


رئیس دفتر اقلیم کردستان عراق در پاسخ به این سوال که «آیا اقلیم نمی‌تواند با رایزنی با کانال‌های مختلف، بودجه لازم برای پرداخت حقوق کارمندانش را تامین کند؟» گفت: «خیر، امکان چنین اقدامی وجود ندارد. حکومت اقلیم کردستان در حال حاضر حتی نمی‌تواند پول نفتی را که به طرف‌های خارجی فروخته است به داخل اقلیم منتقل کند. اگر این موضوع اتفاق می‌افتاد شاید بخشی از مشکلات اقلیم حل می‌شد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر