صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
مدیرعامل انجمن دیابت ایران:

سازمان‌های بیمه‌گر باید آموزش به بیماران دیابتی را تحت پوشش قرار دهند

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با تاکید بر ضرورت پوشش بیمه‌ای آموزش به عنوان بخشی از درمان دیابت، بیان کرد: آموزش اصل اساسی درمان است، اما سیاست‌های حاکم بر نظام بهداشت و درمان کشور ما چندان این اصل را نپذیرفته‌اند.
کد خبر : 266189

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر امیر کامران نیکوسخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران درباره چالش‌های پیش روی کنترل بیماری دیابت گفت: مشکل عمده در این زمینه افزایش روزافزون این بیماری است که در کشورهای دارای درآمد متوسط و پایین به سرعت درحال رشد است. کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که کشور ما نیز بخشی از این منطقه است، دیابت‌خیز محسوب می‌شوند و دارای میزان شیوع بالایی هستند.


وی افزود: خوشبختانه ما نسبت به کشورهای همسایه شیوع کمتری داریم، اما در حقیقت چون این آمار، شیوع را در جمعیت بزرگسال می‌سنجد و هرم جمعیت کشور ما به سمت کودکان و جوانان است. اگر به این صورت پیش برویم وقتی که این افراد به جامعه بزرگسال ما تبدیل شدند میزان شیوع ما هم با همسایگان برابر می‌شود.


مدیرعامل انجمن دیابت ایران ادامه داد: خوشبختانه از نظر دارویی در کشور معضل خاصی نداریم و اکثر خانواده‌های دارویی را در اینجا داریم. شاید تنها یک خانواده دارویی را نداشته‌ باشیم که شرکت‌های دارویی در مورد وارد کردن آن هم قول مساعد داده‌اند. اکنون مشکل اساسی در کشورمان مربوط به آموزش است.


نیکوسخن گفت: در اکثر کشورهای دنیا برای افرادی که عضو انجمن دیابت هستند دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود. ما هم در انجمن دیابت ایران طی همکاری که انجمن دیابت گابریک با ما دارد اقدام به‌ آموزش‌های کلاسیک می‌کنیم، اما شاید کمتر از یک درصد دیابتی‌های ما به این‌ آموزش دسترسی داشته‌ باشند. آموزش اصل اساسی درمان است، اما سیاست‌های حاکم بر نظام بهداشت و درمان کشور ما چندان این اصل را نپذیرفته‌اند. در گایدلاین‌های جهانی، استاندارد مشخصی برای آن تعریف شده‌ است و شرکت‌های بیمه‌گر باید هزینه‌های آن را به‌عنوان بخشی از درمان بپردازند اما این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد.


وی افزود: اکنون انجمن دیابت تقریبا 28 شعبه در کشور دارد و پیش‌بینی ما رسیدن به حداقل 10 مرکز آموزش دیابت است. شعبه مرکزی ما دایر است و سه شعبه در حال تاسیس داریم. کارهای اولیه آن انجام شده‌ است و مشغول عضوگیری هستیم که هنوز به تعداد دلخواه نرسیده‌ایم.


مدیرعامل انجمن دیابت ایران یکی از مشکلات بیماران دیابتی را تامین نیازهای آنها درباره ابزار اندازه‌گیری و لوازم کنترل قند دانست و گفت: بسیاری از ابزار با وجود قیمت بالا و مصرف فراوان بیماران از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند. انسولین‌ درمانی نیز هزینه‌‌ای است که بیماران دیابتی با آن مواجه هستند. پمپ‌ انسولین، سرنگ‌ها و قلم‌های تزریق و سایر هزینه‌های ناشی از تزریق که ممکن است برای یک بیمار دیابتی بارها و بارها در طول روز کاربرد داشته‌ باشد هزینه‌های هنگفتی به همراه دارد. پس فقدان‌ آموزش و پوشش بیمه‌ای مناسب مسائلی هستند که در زمینه دیابت با‌ آنها مواجه هستیم.


وی درباره ضرورت وجود یک نقشه راه ملی دیابت، بیان کرد: ما به نقشه راهی نیاز داریم که ضمن به‌روزرسانی مستمر تمامی فاکتورهای بومی ما اعم از فرهنگی، مذهبی، سنتی، ژنتیکی و سایر عوامل را در بربگیرد.


نیکوسخن بر نقش سازمان‌های مردم‌ نهاد و جامعه در افزایش آگاهی نسبت به دیابت تاکید کرد و گفت: وقتی از انجمن صحبت می‌شود فقط ما نیستیم که نقش آموزش‌دهنده را داریم، بلکه از تک‌تک اعضای انجمن هم کمک می‌گیریم تا فرهنگ کنترل بیماری دیابت را اشاعه دهند. با آموزش صحیح می‌توان تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. اطلاع‌رسانی عمومی به جامعه نقش مهمی دارد تا مسائلی مانند رژیم صحیح غذایی، جلوگیری از چاقی و ورزش و تحرک کافی را به افراد جامعه بیاموزد و از این بیماری پیشگیری شود.


وی افزود: از همین رو انجمن به سراغ مساجد، مدارس و فراهنگسراها می‌رود و برای مردم صحبت می‌کند تا با ارائه راهکارهایی مناسب زندگی سالم‌تری را تجربه کنند، اما متاسفانه مسائل آموزشی و بهداشتی در کشور ما جدی گرفته‌ نمی‌شود.


مدیرعامل انجمن دیابت ایران ادامه داد: در هیچ کجای دنیا شما شاهد این حجم از تبلیغات خوراکی‌های غیرمفیدی مانند چیپس، پفک و اسنک نیستید، اما در کشور ما بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگی به این تبلیغات اختصاص می‌یابد. با پیگیری‌هایی که از وزارت بهداشت و شهرداری داشتیم مشخص شد که چون این بیلبوردها در اختیار بخش خصوصی است و از آنجایی که یک سازمان مردم‌ نهاد بودجه‌ای برای اجاره کردن این بیلبوردهای تبلیغاتی ندارد این شانس به تبلیغات سبک زندگی اشتباه و ناسالم غذایی می‌رسد که پول اجاره کردن این بیلبوردها را دارد.
نیکوسخن تصریح کرد: افراد به‌ویژه در سنین بالای 40 سال و در خانواده‌های دارای سابقه بیماری دیابت حتما کنترل سالانه از وضعیت قند خون خود داشته‌ باشند تا به این معضل دچار نشوند. همچنین باید آموزش را به‌ عنوان یک اصل اولیه پذیرفت و از تمامی ابزار موجود اعم از مجله پیام دیابت متعلق و وب ‌سایت این انجمن و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با آن بهره گیرند تا دانش خود را در این زمینه به‌روز نگه دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر