جامعه را به سمت راحتطلبی و مصرفگرایی سوق دادهایم/ مهندس باید کار و اشتغال ایجاد کند
دکتر جواد عبدی رئیس دانشکده فنی و مهندسی و عضو هیات علمی گروه برق واحد بجنورد در کارنامه پژوهشی خود تألیف و ترجمه 2 کتاب، ارائه 20 مقاله در مجلات معتبر علمی داخلی و خارجی و همایشهای ملی و بینالمللی، پژوهشگر برتر گروه فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد در 4 سال متوالی و مدیر پژوهشی برگزیده دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی استان خراسان شمالی در سال 90 را ثبت کرده است.
مدیریت امور پژوهشی و مدیریت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، مسئولیت دبیرخانه انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی، عضویت در کمیته صلاحیت عمومی دبیرخانه جذب اعضای هیات علمی استان خراسان شمالی، ریاست کمیته نظارت بر حسن اجرای مصوبات هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی، دبیری شورای پژوهشی و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، ریاست دفتر باشگاه پژوهشگران جوان دفتر بجنورد و ... از سوابق اجرایی عبدی است. گفتوگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با وی را پی می گیریم.
* از دانشگاه آزاد اسلامى واحد بجنورد برای مان بگویید.
- دانشگاه آزاد اسلامى واحد بجنورد در اسفند 1366 مجوز فعالیت دریافت کرد و از مهر 67 فعالیت آموزشى خود را با تعداد 99 دانشجو در دو رشته کارشناسى علوم تربیتى و کاردانى برق در مدارس آموزشوپرورش و ساختمانهای استیجارى آغاز کرد و اکنون پس از گذشت سال ها با داشتن استادان مجرب و با فضائى بیش از 50 هکتار در دو سایت واحد دانشگاهی و سایت جدید گلستان شهر و با زیربنایى بالغبر 44885 مترمربع و امکانات وسیع آزمایشگاهى و کارگاهى و مجتمع ورزشى خدمات ارزندهای را به جوانان و مشتاقان ادامه تحصیل در کشور و بهویژه در استان خراسان شمالی ارائه داده است.
*فعالیت دانشکده فنی و مهندسی از چه سالی آغاز شد؟
-با توجه به اینکه واحد بجنورد از سال 67 شروع به فعالیت کرده و در مدتزمان قریب به سی سال فعالیت آموزشی رشتههای فنی و مهندسی (مخصوصا برق و عمران) جزء رشتههای اصلی واحد بوده، متأسفانه اما در این بازه زمانی مجوز رسمی تأسیس دانشکده فنی و مهندسی صادر نشد و تنها دانشکده رسمی واحد، دانشکده علوم انسانی بود که با پیگیریهای صورت گرفته از سال 94 و مکاتباتی که با سازمان مرکزی انجام شد در ماههای پایانی سال 95 مجوز تأسیس دانشکده فنی و مهندسی در این واحد دانشگاهی اخذ شد.
نخستین گام برای راهاندازی بخشهای مختلف دانشکده انتخاب کارمندان برای فعالیت در دانشکده بود که 9 نفر از همکاران این واحد دانشگاهی به دانشکده فنی و مهندسی منتقل شدند.
در بازه زمانی 9 ماهه، کارهای مختلفی برای رضایت استادان و دانشجویان اقداماتی صورت گرفته که میتوان به انجام اکثر امور اداری موردنیاز دانشجویان در محل دانشکده، پیگیری و راهاندازی اتاق سمینار و دفاعیه، راهاندازی مجدد سایت و کارگاه کامپیوتر در دانشکده، نصب کیوسکهای اطلاعرسانی، راهاندازی شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده اجرای متمرکز مراحل ثبتنام ورودیهای جدید واحد، برگزاری امتحانات متمرکز و اجرای برخی موارد جدید در سیستم آموزش برای سهولت دسترسی دانشجویان و استادان اشاره کرد.
* فضای فیزیکی و تعداد دانشجویان مشغول تحصیل دانشکده فنی و مهندسی چقدر است؟
- دانشکده فنی و مهندسی این واحد دانشگاهی دارای مساحتی بیش از 8 هزار مترمربع است که در 5 طبقه بناشده و بیش از 2000 دانشجو در رشتههای مختلفی همچون مهندسی عمران، مهندسی پزشکی، معماری، مهندسی برق، از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند. واحد بجنورد تاکنون بیش از 15 هزار دانشآموخته رشته فنی و مهندسی داشته است.
42 عضو هیات علمی هم با رتبههای علمی مختلفی مشغول به تدریس و ارائه خدمات در این دانشکده هستند.
* توضیحی درباره کارگاهها و آزمایشگاههای مستقل آموزشی و پژوهشی دانشکده بفرمایید.
- 64 آزمایشگاه تخصصی و کارگاه مستقل آموزشی و پژوهشی در زیربنایی بیش از 3700مترمربع در واحد بجنورد دایر است که دانشکده فنی و مهندسی دارای آزمایشگاههایی همچون آزمایشگاه خاک و روسازی، تکنولوژی بتن و مصالح ساختمانی و مقاومت مصالح، کارگاه تأسیسات مکانیکی و برقی، کارگاه سفال و چوب، کارگاههای رسم و نقشهکشی، آزمایشگاه الکترونیک، آزمایشگاه مدار منطقی، دیجیتال، میکروپروسسور، آزمایشگاه معماری کامپیوتر و تکنیک پالس، آزمایشگاه تخصصی ماشینهای الکتریکی، کارگاه فشار قوی، کارگاه مکانیک و ماشینابزار و .... است.
* وضعیت کتابخانه و دسترسی دانشجویان فنی و مهندسی به کتابهای تخصصی چگونه است؟
- این واحد دانشگاهی دارای یک کتابخانه مرکزی با مساحتی بیش از 1100 مترمربع است که دانشجویان برای دسترسی به کتب موردنیاز خود میتوانند به کتابخانه مرکزی مراجعه کنند و بیش از 25 هزار نسخه کتاب تخصصی در زمینههای مهندسی در اختیار دانشجویان و استادان قرار دارد.
* از مهندس و روز مهندس بگویید.
- مهندس کسی است که از ایده ال گرایی به واقعیتگرایی رسیده باشد و سعی کند که خیلی پیچیده به مسائل نگاه نکند و با سادهسازی و با تقریبهای خوب، مشکلی از مشکلات موجود را حل کند و گامی برای بهبود مسائل و معضلات بردارد و بتواند علمش را با کردارش همراه کند، چراکه دو صد گفتار را چون نیم کردار نیست. باید بتوانیم این باور را در نسل جوان ایجاد کنیم که این مهندس است که باید کار و اشتغال برای جامعه ایجاد کند نه آنکه جامعه برای مهندس کار.
تفکر مهندسی میتواند به نسل جوان این جرات و جسارت و امید را بدهد که «او میتواند». متاسفانه باید گفت در این مقوله ضعیف عمل کرده ایم و جامعه را به سمت راحت طلبی، مصرفگرایی و آسوده طلبی سوق داده ایم و یقینا نسل جوان ما در دانشگاهها نیز جزئی از این جامعه هستند و جدا از آن نیستند. تفکر حاکم بر مجموعه دانشگاه به عنوان فرهیختگان جامعه باید به سمت ایجاد دانشگاه کارآفرین باشد و هر یک از فارغالتحصیلان دانشگاه به عنوان یک کارآفرین وارد جامعه شوند و در این بین مهندسان نقش بسزایی خواهند داشت. خوشبختانه در کشوری زندگی می کنیم که سرشار از امکانات، منابع و فرصت هاست و شکی نیست که چالشها هم کم نیستند و باید بتوان این چالشها رو به فرصت تبدیل کرد.
* و کلام آخر ...
باید در برابر مشکلات ایستاد، تلاش کرد و با توکل بر خدا به فردای بهتر امیدوار بود. آینده از آن نسل جوان ماست.
گفتوگو از لادن لنگری
انتهای پیام/