صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشجویان باید با فضای کسب‌و‌کارهای جدید آشنا شوند

وزیر علوم با تاکید بر ضرورت آشنایی دانشجویان با کسب و کارهای جدید و آمادگی آنها گفت: در این راستا طرح‌های زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به طرح‌هایی در حوزه توانمندسازی مهارتی دانش‌آموختگان در حال تحصیل اشاره کرد.
کد خبر : 264422

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر منصور غلامی در اجلاس سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در یک دوره‌ای فعالیت‌های خود را محدود به امر آموزش کرده بودند، اظهار کرد: این امر موجب شد تا پژوهش نیز در بخش‌های آموزشی محدود شود که این مساله در زمان خود اقدام خوبی بود.


وی ادامه داد: با شرایط و مباحثی که هم در مدل‌های دانشگاه‌های دنیا و هم در شرایط اجتماعی ایجاد شد، انتظاراتی از دانشگاه‌ها تعریف شد که ما قادر به جوابگویی آن نبودیم.


غلامی مشارکت مستقیم دانشگاه‌ها در مطالعات تخصصی در توسعه کشور را از مهم‌ترین انتظارات دنیا از دانشگاه‌ها دانست و یادآور شد: دانشگاه‌های ایران هرچند به صورت غیرمستقیم در مطالعات تخصصی و توسعه کشور اثرگذار بودند، ولی انتظار می‌رود که پژوهش‌های دانشگاهی در سطح توسعه اجتماعی اثرگذار باشند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: براساس گزارش‌های ارائه شده در سطح دانشگاه‌ها پروژه‌های زیادی در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی کاربردی شده‌اند، ولی به دلیل آن که خوب تبلیغ نشد یا ضرورت آن ایجاب نمی‌کرد به جامعه شناسانده نشده است.


وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم در حوزه پژوهش نگاه ویژه‌ای به پژوهش‌ها با رویکرد حل مسائل دارد، خاطرنشان کرد: در‌حال‌حاضر چالش‌های بسیاری در حوزه‌های اجتماعی، محیط‌زیست و آب وجود دارد که قطعا راه‌حل‌های آن علمی است و دانشگاه‌ها با دارا بودن اساتید می‌توانند به این موضوع ورود پیدا کنند.


غلامی همچنین با تاکید بر اینکه موفقیت‌های دانشگاه‌ها توانمندی آنها را به اثبات رسانده است، اضافه کرد: در‌حال‌حاضر مباحثی درخصوص آیین‌نامه ارتقا و نحوه امتیازدهی به پژوهش‌های کاربردی مطرح است که براساس آن نحوه امتیازدهی از جمله موانعی است که اساتید به سمت تحقیقات کاربردی حرکت نکنند.


غلامی تصریح کرد: بر این اساس از دانشگاه‌ها و ستاد وزارت علوم درخواست می‌شود که شاخص‌هایی برای پروژه‌ها و فعالیت‌های کاربردی تعریف کنند.


وزیر علوم با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها یادآور شد: در شرایط کنونی نقدهایی به دانشگاه‌ها در زمینه بیکاری فارغ‌التحصیلان وجود دارد و پاسخ ما این است که هرچند که ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان جزو وظایف و مسئولیت‌های وزارت علوم نیست ولی قبول داریم دانشجویان باید با فضای کسب‌و‌کارهای جدید آشنا شوند.


غلامی با تاکید بر ضرورت آشنایی دانشجویان با کسب و کارهای جدید و آمادگی آنها، اضافه کرد: در این راستا طرح‌های زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به طرح‌هایی در حوزه توانمندسازی مهارتی دانش‌آموختگان در حال تحصیل اشاره کرد.


وی ادامه داد: بر این اساس دانشجویان با حضور در دوره‌های آموزشی می‌توانند با مشاغل مختلف آشنا شوند، ولی به نظر می‌رسد فضای کسب‌و‌کار در حوزه پژوهش نیاز به توجه بیشتری دارد و در این صورت می‌تواند آینده بهتری برای فارغ‌التحصیلان ایجاد کند.


وزیر علوم با تاکید بر ضرورت ایجاد تعامل با دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به عنوان کارآفرینان موفق، اضافه کرد: وزارت علوم در کنار رویکردهای توجه به آینده دانشگاه‌ها به وضع فعلی آنها نیز توجه دارد و طرح‌هایی را برای بهبود شرایط فعلی در نظر گرفته شده است. ضمن آنکه مدل‌های جدیدی نیز برحسب ماموریت‌های دانشگاه نیز تعریف شود.


به گفته وی، هرچه دیرتر در این زمینه اقدام کنیم دسترسی ما به شرایط مطلوب سخت‌تر خواهد شد.


وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌های ایجاد شده در حوزه اخلاق علمی و پژوهشی اشاره کرد و گفت:‌ ما تلاش زیادی بر نظارت و کنترل فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته که در این راستا کارگروه‌های زیادی ایجاد شده است.


غلامی ادامه داد: بر این اساس در نشست‌هایی که دانشگاه‌ها دارند درخواست می‌شود تا برنامه‌های پیشنهادی خود را در زمینه پیشگیری از تخلفات علمی ارائه دهند که ما از این نظرات در برنامه‌های خود استفاده کنیم تا از این طریق بتوانیم ساحت علم و پژوهش را از اتهامات پاک کنیم.


وزیر علوم یادآور شد: مسائل اخلاق در آموزش و پژوهش مسئله مهمی است، ولی با همه وسعتی که دانشگاه‌ها و تعداد اعضای هیات علمی و دانشجویان داریم نسبت تخلفات پایین است که از یک طرف نشان می‌دهد جامعه علمی ما اخلاق محور است، ولی از سوی دیگر این مقدار کم هم نباید باشد.



انتهای پیام/

برچسب ها: غلامی وزیر علوم
ارسال نظر