دلم به مدیران دانشگاه آزاد قرص است/ مدیران فعلی دانشگاه آزاد حجتی برای افزایش نظم هستند
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، وزارت علوم در دولت یازدهم و دوازدهم شاید خاصترین شرایط طول دوران این وزارتخانه را داشت، در دولت یازدهم پس از گذشت بیش از یکسال از فعالیت دولت، وزارت علوم به سر و سامان نرسیده بود و بعد از انتخاب دو سرپرست و یک وزیر که استیضاح شد، همچنان این بدون وزیر اداره میشد تا محمد فرهادی بر کرسی عالی این وزارتخانه نشست.
در دولت دوازدهم نیز رئیس جمهور در لیست کابینه خود جای وزیر علوم را خالی گذاشت و این وزارتخانه در چند ماه نخست دولت دوازدهم با سرپرست اداره شد تا اینکه منصور غلامی به سمت وزیر علوم منصوب شد.
غلامی از سال 1359 تا 1360 عضو جهاد سازندگی همدان و مسئول اردوگاه روستایی بود و از سال 1360 تا 1362 سرپرستی دانشکده کشاورزی شهرکرد وابسته به دانشگاه اصفهان و عضو جهاد دانشگاهی اصفهان را برعهده داشت، وی همچنین در سال 1364 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد و در همان سال تا سال 1367 ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا را عهدهدار بود.
غلامی پس از آن به مدت دو سال معاونت اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا را بر عهده داشت و بعد از آن مجدداً به مدت یک سال رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شد. او در سال 1370 برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال 1374 در مقطع دکتری رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغالتحصیل شد و به ایران بازگشت.
غلامی پس از بازگشت به ایران مجدداً به مدت یک سال معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا شد و پس از آن ریاست آن دانشگاه را عهدهدار بود و حالا او وزیر علوم دولت دوازدهم است.
غلامی از ابتدای حضورش در کرسی عالی وزارتخانه دانشگاهیان بر کیفیسازی آموزش عالی و همدلی و همیاری تمام بخشها برای دستیابی به اهداف کلان ملی تأکید کرد.
وی که تنها چهارماه از سال 96 را در پست عالی وزارت علوم حضور داشته است در گفتوگوی پایان سال از برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت برای آینده آموزش عالی کشور سخن گفت.
آنچه در گفتوگو با وزیر علوم میخوانید:
* توسعه کیفی آموزش عالی را در دستور کار داریم
* دلم به مدیران فعلی دانشگاه آزاد قرص است
* از بخش خصوصی در آموزش عالی حمایت میکنیم
* برای حذف کنکور از مجلس فرصت میخواهیم
* کنکور دکتری تا دو سال آینده تغییری نخواهد داشت
* دیگر پذیرش تکمیل ظرفیت نخواهیم داشت
* برنامههایی برای تربیت فارغالتحصیلان کارآفرین داریم
*سال 96 که روزهای پایانی آن را میگذرانیم عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» را داشت، وزارت علوم برای تحقق این 3 امر چه فعالیتی داشته و چه برنامهریزیهایی دارد؟
* 2.9 درصد از سهم مقالات پراستناد دنیا را داریم
_ما در حال حاضر از نظر رشد علمی در منطقه، اول و در دنیا شانزدهم هستیم، با داشتن یک درصد جمعیت جهان 1.9 درصد سهم از مقالات نمایه شده و 2.9 درصد سهم از مقالات پراستناد داریم.
بیش از 42 پارک علم و فناوری و 190 مرکز رشد داریم و برای 30 هزار نفر ایجاد اشتغال داشتیم به طوری که صادرات محصولات فناورانه در سال پیش رو از 230 میلیون دلار فراتر خواهد رفت.
* در زمینه اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی برنامهریزی داریم
در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز چند طرح را ارائه دادیم که یکی از این طرحها مربوط به ارتقای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در تراز بینالمللی است.
این طرح پروژهای ملی ـ بینالمللی است که در این طرح انتخاب 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه در مرحله نخست ارتقای 10 دانشگاه و پژوهشگاه به تراز جهانی، بر اساس شاخصهای اولیه صورت گرفته است.
در زمینه اشتغال نیز باید بگویم که ما وظیفه اشتغال نداریم ولی وظیفه ما این است که فارغالتحصیلان را توانمند کنیم تا بتوانند کارآفرین باشند و هم برای خودشان و هم برای دیگران ایجاد اشتغال کنند که در این زمینه برنامههایی داریم و قرار است به طور جدی کار کنیم.
افرادی که کارآفرین شوند تعداد دیگری را هم به کار میگیرند.
کار دانشگاه بیشتر آموزش و پژوهش است که امیدواریم نتایج آن به اشتغال کمک کند.
* ساماندهی زیرنظامهای آموزش عالی در راستای توسعه کیفی
*شما حضور خود در کرسی عالی وزارت علوم را با برنامهریزی درباره کیفیسازی آغاز کردید، کیفیت آموزش عالی تا چه حد مورد تأکید است؟
_برنامهریزی برای آموزش عالی به صورت کلان در دستور کار است، تعداد زیادی دانشکده و موسسه در کشور داریم که باید در یک چارچوب نظاممند تا جایی که ظرفیتهایشان اجازه میدهد در راستای توسعه کیفی آموزش عالی به کار بگیریم.
* حضور مدیران فعلی دانشگاه آزاد، حجتی برای افزایش نظم در این دانشگاه است
*وزارت علوم در سالهای اخیر در زمینه توسعه کمی اختلافاتی با دانشگاه آزاد داشته است، آیا این مشکلات و اختلافات همچنان ادامه دارد؟
_دانشگاه آزاد یکی از دانشگاههای منظم و اصولی ما است، من با کسی تعارف ندارم، اگر با دانشگاه آزاد مشکلی داشتیم تعطیلشان میکردیم.
حضور مدیران فعلی در دانشگاه آزاد حجتی برای افزایش نظم است و فارغ از گرفتاریهایی که باید حل کنند حتما ما بخش خصوصی را براساس قانون اساسی باید حمایت کنیم و نباید تمام بار به گردن دولت باشد این قدر ندانستن سرمایه و مجموعهای که در دانشگاه آزاد شکل گرفته کفران نعمت است ولی من دلم به مدیران دانشگاه آزاد قرص است.
* حذف کنکور نیازمند هماهنگی با آموزش و پرورش است
*به تازگی بحثهایی نیز در رابطه با تغییر در آزمونهای سراسری مانند کنکور و مسأله حذف آن مطرح میشود.
_کنکور دکتری تا دو سال آینده تغییری نخواهد کرد
یعنی کنکور دکتری 97 تغییری نسبت به گذشته ندارد و بر اساس روال سابق برگزار می شود.
ظرفیت دکتری به نسبت سال گذشته با اندکی کاهش روبرو است و ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز با هماهنگی وزارت علوم تنظیم شده است.
این آزمون با توجه به میزان تقاضای بالایی که برای آن وجود دارد حذف نمیشود و در واقع داوطلبان با شرکت در این رقابت به نوعی دسته بندی میشوند.
با توجه به سهمی که دانشگاهها در نمره آزمون دارند ممکن است در آینده این سهم افزایش یابد اما تا یکی دو سال آینده تغییری نداریم.
درباره حذف کنکور نیز هم وزارت آموزش و پرورش و هم شورای سنجش و پذیرش و وزارت علوم اقداماتی را در این زمینه شروع کردهاند که برای به نتیجه رسیدن آن باید فرصتی از مجلس گرفته شود.
اکنون 85 درصد داوطلبان با سوابق تحصیلی دانش آموزی پذیرفته میشوند اما برای رشتهها و دانشگاههایی که بیشتر مورد توجه قرار میگیرند باید عدالتی برای جذب داوطلبان برقرار شود.
* تکمیل ظرفیت نداریم
*پذیرش تکمیل ظرفیت به چه صورت است؟
_تمام زیرنظامها باید به صورت یکسان پذیرش کنند و پذیرش به صورت سراسری انجام میشود که مهرماه و بهمن ماه پذیرش را انجام میدهند ولی تکمیل ظرفیت نداریم.
* حمایت وزارت علوم از مهارتآموزی
*برای سال 97 چه برنامهریزی دارید؟
_اولویت در سال 97 این است که با توکل به خدا برنامههای دانشگاههای مهارتی را به صورت جدی پیش ببریم که یکی از برنامههای اصلی ما حمایت از این دانشگاهها است که وظیفه مهارتآموزی دارند.
منبع: فارس
انتهای پیام/