صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶

مرکز داده‌ میزبانی از سرویسهای پرمخاطب بومی ایجاد می‌شود

قائم‌مقام یک مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی گفت: دنبال ساخت و راه‌اندازی مرکز داده دوم خود در مرکز شهر تهران با هدف تقویت زیرساخت کشور برای میزبانی از سامانه‌های پرمخاطب داخلی مانند پیام‌رسان بومی و سرویسهای مشابه هستیم.
کد خبر : 263794

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، سید حیدر مرتضوی؛ قائم‌مقام مدیرعامل و معاونت زیرساخت تبیان در نشست خبری «تبیین نقش مراکز داده اینترنتی در پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات و ارائه امکانات و آخرین دستاوردهای مرکز خدمات داده اینترنتی این مؤسسه» اظهار کرد: مراکز داده داخلی که یکی از زیرساختهای اساسی توسعه شبکه ملی اطلاعات هستند در حال حاضر دومین دهه فعالیت خود را در کشور سپری می‌کنند و به همین خاطر، از آزمونها و خطاها گذر کرده و امروزه به صنعتی پایدار و قابل اطمینان و بهره‌مند از متخصصان داخلی قوی و قابل اعتماد تبدیل شده‌اند.


وی افزود: مرکز داده ما که فعالیت خود را از سال 87 آغاز کرد، طی این سالها میزبان بسیاری از پایگاه‌های حساس امنیتی و تجاری کشور مانند مراکز رسمی دولتی، حکومتی و همچنین ارائه‌دهندگان خدمات بورس بر خط بوده است.
او گفت: آنچه مرکز داده ما را به مرکزی قابل اعتماد برای حضور این طیف خاص و حساس از مشتریان تبدیل کرده، کیفیت بالا در سرویس‌دهی و زیرساخت امنیتی قدرتمند آن است.
قائم‌مقام این مؤسسه فرهنگی عنوان کرد: در طول بیش از هشت سال فعالیت این مرکز داده، تاکنون حتی یک مورد نقض امنیتی گزارش نشده است.
وی یادآور شد: مهم‌ترین چالشی که مراکز داده کشور در سالهای قبل با آن رو‌برو بودند، بحث تجاری‌سازی و منطق اقتصادی مراکز داده بوده است؛ از آنجاییکه تعرفه مراکز داده داخلی خواه ناخواه در رقابتی همیشگی با مراکز داده خارج از کشور قرار دارد، در صورتیکه قیمت تمام شده خدمات مرکز داده گران باشد، حاشیه سود آن بسیار کم خواهد بود.
مرتضوی ابراز کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر با اقدامات مناسب وزارت ارتباطات در زمینه ایجاد مراکز تبادل ترافیک داده (IXP) و حمایت از اتصال مراکز داده به آنها، هم هزینه تمام شده خدمات پایین آمده و هم کیفیت ارتباطات پهنای باند مراکز داده بسیار افزایش یافته است.
وی یادآور شد: البته با توجه به کلیدی بودن این صنعت در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، درخواستهایی در مورد معافیت مالیاتی و کاهش تعرفه‌های انرژی برای مراکز داده مطرح بوده که با توجه به اینکه تصمیم‌گیری درباره این موارد به وزارتخانه‌های متعدد برمی‌گردد؛ هنوز نتیجه قابل استفاده‌ای برای مراکز داده حاصل نشده است.
معاونت زیرساخت این مؤسسه افزود: البته بدیهی است که موتور محرکه مراکز داده داخلی، سرویسهای قدرتمند و فراگیر بومی هستند؛ پایگاه‌های اینترنتی پرمخاطب، نرم‌افزارها و سرویسهای پرطرفدار بومی مهم‌ترین عامل برای رونق گرفتن و افزایش استقبال از مراکز داده داخلی هستند.
مرتضوی گفت: این مؤسسه پروژه ساخت و راه‌اندازی مرکز داده دوم خود را در مرکز شهر تهران و در فضایی بزرگتر از مرکز داده فعلی آغاز کرده است؛ سیاست اصلی در طراحی این مرکز داده، تقویت زیرساخت کشور برای میزبانی از سامانه‌های پرمخاطب داخلی، مانند پیام‌رسان بومی و سرویسهای مشابه است.
وی عنوان کرد: مرکز داده ما علاوه بر خدمات معمول مراکز داده، از پیشروان توسعه فناوریهای ابری در کشور بوده و بیش از چهار سال است که به ارائه خدمات مرکز داده ابری به صورت کاملاً عملیاتی و تجاری شده می‌پردازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر