صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
رئیس قوه‌قضاییه:

امنیت کشور محل مدارا و تسامح نیست/ استدلال سخیف برخی در نفی علم دینی

رئیس قوه قضاییه امنیت را خط قرمز نظام جمهوری اسلامی و مردم دانست و با تاکید بر اقدام قانونی، قاطع و فوری دستگاه قضایی در برخورد با حوادث اخیر در تهران، به آشوبگران هشدار داد که امنیت کشور به هیچ عنوان محل مدارا و تسامح نیست.
کد خبر : 263765

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، با تسلیت شهادت سه تن از مأموران خدوم نیروی انتظامی و یکی از اعضای بسیج در جریان حوادث خیابان پاسداران تهران، تصریح کرد: شهادت مظلومانه این جوانان غیور که در راه حراست و پاسداری از امنیت کشور به شهادت رسیدند، بسیار مایه تأثر است. این حادثه قلوب همه مردم را جریحه دار کرد و متأسفانه عده‌‌ای آشوبگر تلاش کردند که از مدارای نیروی انتظامی و بسیج سوء استفاده کنند.
رئیس قوه قضاییه با ابراز تأسف از رفتار سبعانه شخصی که با وسیله نقلیه به ماموران حمله ور شد، ادامه داد: نیروی انتظامی در طول سال‌های پس از انقلاب همواره در راستای حفظ امنیت کشور و مرزها تلاش کرده که جای تقدیر و سپاس فراوان دارد. بسیج نیز هر جا به حضورش نیاز بوده با هماهنگی قانونی ورود یافته و جان بر کف از امنیت کشور دفاع کرده است که به این خاطر باید قدردان این تلاش‌ها باشیم.


امنیت کشور، محل مدارا و تسامح نیست


آیت الله آملی لاریجانی در ادامه ضمن هشدار به برهم زنندگان نظم و امنیت کشور، اظهار کرد: آشوبگران بدانند که امنیت کشور به هیچ عنوان محل مدارا و تسامح نیست و امنیت، خط قرمز نظام جمهوری اسلامی، ارکان نظام و مردم است. اینکه عده‌ای گمان کنند می‌توانند با برخی تلاش‌ها و تحریک عوامل درونی وبیرونی خدشه‌ای به امنیت کشور وارد کنند تصور بسیار اشتباهی است. بی‌تردید دستگاه قضایی با قاطعیت و سرعت به این موضوع رسیدگی می‌کند. به دادستان تهران و دادگستری نیز دستور داده شده است که به این جرم و جرایم مشابه در اسرع وقت رسیدگی کنند و عاملین این جنایت هر چه سریع‌تر مجازات شوند.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امنیت مردم مساله‌ای اساسی است، خاطر نشان کرد: احساس امنیت فراتر از خود امنیت است. همگان دیدند که ساکنان محترم خیابان پاسداران طی چند ساعتی که تعدادی آشوبگر در آن منطقه مشغول شرارت و قانون شکنی بودند، چه وضعی داشتند. متأسفانه در این حادثه به حریم مردم تعرض شد و اموال و ساختمان‌های آنان تخریب گشت که قطعاً دستگاه قضایی در برخورد با عوامل این حوادث هیچ گونه تعللی نخواهد کرد و ضمن رسیدگی صحیح به این پرونده به سرعت پس از طی تشریفات قانونی پرونده را به نتیجه خواهد رساند.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: ضدانقلاب خارج نشین هم که معمولا از این حادثه و حوادث مشابه آن مشعوف می‌شود بداند که هیچ طرفی از این حوادث نخواهد بست و مردم و مسئولان در رویدادهایی که امنیت کشور را تهدید کند، متحد و منسجم در مقابل عوامل ناامنی خواهند ایستاد.


وکلا با کار محققانه و متعهدانه می‌توانند یاور قاضی در صدور رأی عادلانه باشند


رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز وکیل به وکلای کشور، نهاد وکالت را نهادی مدنی، شرعی و قانونی دانست و با بیان اینکه بهره مندی از وکیل در امور حقوقی و کیفری از جمله حقوق وآزادی های اشخاص است که برای همه آحاد ملت وجود دارد، اظهار کرد: وکالت صحیح قطعاً به صدور آرای صحیح و عادلانه کمک شایانی خواهد کرد لذا کار وکالت در چارچوب قانون، متمم کار دستگاه قضایی است و وکلا با کار محققانه و متعهدانه می‌توانند یاور قاضی در صدور آراء عادلانه باشند.


کارکرد نهاد وکالت، تابع نظر شخصی نیست


آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر ضرورت کمک به وکلا در دستگاه قضایی، تصریح کرد: هیچ کس از ایجاد مانع در مسیر کار وکالت سودی نمی‌برد. این موضوع هم که برخی شایع کرده‌اند رئیس قوه قضاییه نظر مساعدی نسبت به وکالت و وکلا ندارد، کاملاً نادرست است زیرا وکالت یک امر سلیقه‌ای و شخصی نیست که کسی بخواهد نسبت به آن نظر مساعد یا غیر مساعد داشته باشد بلکه حق داشتن وکیل یک حق قانونی و شرعی برای آحاد مردم است و حتی به لحاظ شرعی موسع‌تر از وکالتی است که امروزه وجود دارد یعنی در شرع هر کسی می‌تواند وکالت فرد دیگر را بر عهده بگیرد اما امروزه به لحاظ رعایت برخی مصالح و جلوگیری از تلف شدن وقت محاکم و قضات، تشریفات و شرایطی قانونی جهت تصدی حرفه وکالت وجود دارد که باید رعایت شود.


گلایه‌هایی از وکلا در زمینه حق الوکاله‌ها و التزام به ارزش‌های حرفه‌ای وجود دارد


رئیس قوه قضاییه در ادامه ضمن اعلام حمایت از نهاد وکالت و وکلایی که در چارچوب قانون فعالیت می کنند گفت: البته از نحوه کار برخی وکلا چه به لحاظ حق الوکاله های کلانی که مازاد بر تعرفه های قانونی دریافت می کنند و چه به لحاظ عدم التزام به ارزشهای حرفه ای،گلایه هایی وجود دارد که باید در جای خود مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ارزش کار وکلا همانند قضات به این است که همه توان فنی و علمی خود را در جهت احقاق حق مردم به کار گیرند، افزود: وکیل نباید با سوء استفاده از دانش و توانایی خود به جای تلاش در جهت تحقق عدالت، صرفاً نفع موکل خود را بدون توجه به سایر مولفه‌های مرتبط با اجرای عدالت در نظر بگیرد. بدتر از آن، به انحراف کشاندن دستگاه قضایی و قضات در مسیر رسیدگی به پرونده‌هاست که در برخی موارد مشاهده می‌شود و وکلا باید به شدت از آن پرهیز کنند.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ما منکر وجود برخی مشکلات در دستگاه قضایی نیستیم، بر لزوم پایبندی هر چه بیشتر وکلا به تعهدات قانونی و ارزش‌های حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: در نشست‌هایی که با مسئولان کانون‌های وکلا داشته‌ام همواره بر این موضوع تاکید کرده‌ام که می‌توان با تعاملی صحیح و هماهنگ میان دستگاه قضایی و وکلا گام‌هایی بلند در جهت احقاق حقوق مردم برداشت. مسئولان کانون وکلا هم بارها بر این معنا تاکید کرده‌اند که وکلای کانون به نوعی خود را عضوی از دستگاه قضایی می‌دانند و از نگاه ما هم این تعبیر کاملاً صحیح است زیرا هدف همه ما اجرای عدالت و احقاق حقوق مردم است.


گزینش در چارچوب قانون، نافی استقلال وکلا نیست


آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه گزینش وکلا در چارچوب قانون به هیچ وجه نافی استقلال نهاد وکالت و وکلا نیست، خاطر نشان کرد: امیدواریم مسیر تعامل میان دستگاه قضایی و کانون وکلا روز به روز بازتر و ثمرات آن هرچه بیشتر در جهت تحقق عدالت نصیب مردم عزیز شود. در زمینه «لایحه جامع وکالت» نیز بحث های زیادی داشته‌ایم که البته هنوز این لایحه به سرانجام نرسیده اما امیدواریم با بحث های کارشناسی و تضارب آراء لایحه‌ای که بیشترین نفع را برای مردم داشته باشد تدوین و تصویب شود.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات اخیر برخی مسئولان درباره اسلامی شدن علوم تصریح کرد: گر چه معنای اسلامی شدن علوم نیاز به دقت دارد ولی در هر حال اینکه بگوییم این پروژه در جمهوری اسلامی شکست خورده کاملاً سخن نابه‌جایی است این مقوله یک بحث کاملاً فنی و علمی است و با اظهارات پوپولیستی و بدون تحقیق سازگار نیست لذا کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند و نقطه نظرات اندیشمندان داخلی و خارجی را مطالعه نکرده اند نباید حرفی به زبان بیاورند که دستمایه بیگانگان شود.


عدم ارتباط علم و ایدئولوژی، یک حرف قرن هجدهمی است


آیت الله آملی لاریجانی افزود: از کسانی که می‌گویند پروژه اسلامی کردن علوم در کشور شکست خورده است باید پرسید که شما چقدر در این زمینه تحقیق کرده‌اید و از مباحث مربوط به این حوزه چقدر اطلاع دارید؟ اینکه گفته می‌شود اسلامی کردن علوم امر محالی است و علم و ارزش و ایدئولوژی ارتباطی با هم ندارند یک سخن قرن هجدهمی است. به ضرس قاطع می گویم که از میان صاحبنظران بنام در مغرب زمین در زمینه فلسفه علم، افراد بسیاری این سخن را قبول ندارند و ورود ارزش‌ها از نواحی مختلف به علوم، بحثی پذیرفته شده است.
رئیس قوه قضاییه تز بی طرفی علم را نظریه‌ای مربوط به 200 سال پیش عنوان کرد و گفت: اینکه یک مسئول بگوید پروژه اسلامی کردن علوم در کشور شکست خورده، حرف بی مبنایی است. زمانی پوزیتیویست‌ها مدعی بودند که در علم عین واقع را می‌بینند بدون آنکه هیچ امر انسانی در آن وجود داشته باشد اما امروز چگونگی راه یابی ارزش‌ها به ساحت علم یک سخن قابل توجه است و صرفاً سخن عده‌ای در داخل کشور نیست بلکه بسیاری از فیلسوفان علم در جهان معتقدند که علم، با ارزش‌های بسیاری مرتبط است. بعلاوه، مسأله پیش فرض‌ها در علوم خود مساله‌ای بسیار مهم است. در این پیش فرض‌ها بسیاری امور فرهنگی، تمدنی و ارزشی می‌تواند دخالت داشته باشد.


آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی آثار علمی در مغرب زمین که به این موضوع پرداخته‌اند، خاطر نشان کرد: نمی‌توان گفت که پیش فرض‌ها از درون خود علم می‌آیند. این پیش فرض‌ها گاه از ناحیه تمدن‌ها و ایدئولوژی‌ها می‌آید. «گادامر» فیلسوف آلمانی معروف که در کتاب کلاسیک و مشهور خود با عنوان « حقیقت و روش » به کرات بحث پیش فرض ها و پیش دانسته ها را مطرح کرده و می گوید که نگاه پوزیتیویستی حاکم بر علوم که در قرن 18 و در عصر روشنگری مورد تاکید قرار داشت مردود است و هر فهمی نیازمند پیش فهم ها و پیش دانسته‌ها است. این پیش فهم‌ها و پیش دانسته‌ها می‌تواند حتی شامل پیش داوری‌ها هم باشد.


اینکه گفته شود «علم دینی» نداریم، استدلال سخیفی است


رئیس قوه قضاییه افزود: اینکه گفته می شود ریاضی، ریاضی است و ما علم دینی نداریم استدلال سخیفی است. آیا با همین روش می‌توان گفت که دانش آموز، دانش آموز است و دانش آموز کلاس اول و دوم معنا ندارد؟ وقتی یک مقوله یا شیء دارای صفتی باشد، متصف به آن صفت می شود و ما باید بررسی کنیم که این صفت وجود دارد یا خیر. باید ببینیم در چه علومی ارزش‌ها و مقولات دینی می‌توانند ورود کنند و در کجا. با حرف‌های بسیطِ اینگونه نمی‌توان بحث‌های مهم و دقیق و مردافکن فلسفی در باب ورود ارزشها و پیش فهم‌ها و پیش فرض‌ها را به ساحت علوم و خصوصاً علوم انسانی منکر شد.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به ارزش های اخلاقی که امروزه از سوی علم شناسان در ساختار علم مورد تبیین قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از فلاسفه مشهور غرب به نام «پاتنم» کتابی با عنوان «فروریختن فاصله بین ارزشها و واقعیت» به رشته تحریر درآورده و در این کتاب از نگاه مبتنی بر وجود فاصله میان ارزشها و واقعیت انتقاد کرده است. بسیاری دیگر از فیلسوفان علم در مغرب زمین نیز همین دیدگاه را دارند.


جمهوری اسلامی برای اسلامی کردن علوم چقدر سرمایه گذاشته است؟


رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: همه مسئولان از جمله بنده که کارهای اصلی دیگری داریم باید توجه کنیم که وقتی می خواهیم وارد یک مقوله شویم اگر زمان برای مطالعه کافی پیرامون آن مقوله نداریم ضرورتی ندارد حرف‌هایی بزنیم که مستند واقع شود و مورد انتقاد صاحب نظران قرار گیرد. اینکه گفته می‌شود پول های زیادی دراین زمینه خرج کرده ایم باید پرسید که چه میزان هزینه در این عرصه صرف شده و جمهوری اسلامی برای چنین بحث مهمی چقدر سرمایه گذاشته است؟ برای نتیجه بخش بودن چنین کار عظیمی باید صدها نفر بسیج شوند و نباید توقع داشت که در کوتاه مدت نتیجه‌ای به دست آید.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: حیف است که مسائلی به این اهمیت به صورت غیرعلمی، غیرصحیح، غیرفنی و کاملاً عامیانه مورد حمله قرار گیرد زیرا چنین رویکردی فضا را برای کار و تحقیق آزادانه تنگ می‌کند. بنده بحث‌های مبسوطی در این زمینه داشته‌ام و در جلسات مربوط به این بحث نیز راه‌های متعددی نشان داده‌ام که با استفاده از آنها که مبتنی بر نظریات خود فیلسوفان غربی هم هست می‌توان قائل به ورود دین و ارزش‌ها به ساحت علم شد و اگر امروز سخن از شکست خوردن این پروژه به میان می‌آید باید گفت که اسلامی کردن علوم به عنوان یک موضوع مهم فلسفی، کلامی و دینی شکست نخورده بلکه این شکست خوردن توهم کسانی است که بیشتر کار سیاسی می‌کنند تا کار دقیق علمی و فلسفی.


انتهای پیام/

ارسال نظر