10 گسل قابل شناسایی در جامعه فعلی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجتالاسلام سید مهدی ساداتینژاد در نشست مشترک دبیران و اعضای هماندیشی استادان دانشگاههای آزاد اسلامی استانهای خوزستان و اصفهان و دیگر دانشگاههای استان اصفهان گفت: «این نخستین جلسه مشترک بین دبیران هماندیشی استادان 2 استان از کشور است و امیدوارم با برگزاری چنین جلساتی در دیگر استانهای کشور نیز زمینه برای همافزایی و همفکری استانها از ظرفیتهای علمی و فکری یکدیگر فراهم شود.»
وی افزود: «مسئولان و مدیران اجرایی هر چند خود در برههای از زمان در دانشگاه تحصیل کرده و از مدارج علمی بالایی برخوردارند اما با توجه به تمرکز آنها بر امور اجرایی کشور، بالطبع از محیط علمی فاصله میگیرند و اینجاست که استادان دانشگاه به عنوان نخبگان علمی کشور موظفند با مشورتهای سازنده و ایدههای نو و جدید در عرصه هماندیشی، یاری رسان آنها باشند.»
رئیس مرکز هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور با اشاره به چهلمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: «انقلاب اسلامی ایران در حالی وارد دهه جدیدی از عمر پربار خود میشود که علیرغم بسیاری از موفقیتها، افتخارات و نیل به ارزشها، همچون انقلابهای دیگر شاهد وجود برخی از گسلهای اجتماعی فعال و غیرفعال است.»
ساداتینژاد گفت: «وظیفه استادان دانشگاه به عنوان معلمانی که از یک طرف با نسل جوان در ارتباط هستند و از طرفی نیز توان تحلیل مسائل و اتفاقات روز را دارند این است که با شناسایی گسلها و عوامل بوجود آورنده آنها و با برنامهریزی صحیح و دقیق در زمینه رفع آنها اقدام کنند چون فعال شدن برخی از این گسلها سبب ایجاد گسلهای جدید و فعال شدن برخی از گسلهای غیرفعال در جامعه میشود.»
وی افزود: «در جامعه فعلی ما 10 گسل قابل شناسایی است که گسل اول ملی یا مذهبی بودن و شبهات مربوط به آن است به عنوان مثال در سالهای پیش از انقلاب با تغییر تقویم کشور بر طبل ملیگرایی کوبیدند اما شهید مطهری(ره) با شناخت دقیق مسائل عصر خود، با تالیف کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران در مقابل این تفرقهافکنی ایستاد.»
رئیس مرکز هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور گسل دوم و سوم را گسل مذهبی، مذهبی و گسل زبان قومی ذکر کرد و گفت: «در کشور ما مذاهب گوناگون اعم از شیعه و سنی و قومیتهای مختلف با فرهنگ و زبان قومی در کنار یکدیگر زندگی میکنند از این رو باید با توجه به این تفاوتها برنامهریزی داشته باشیم تا در استانهای مرزی کشور شاهد بروز برخی مشکلات نباشیم.»
وی از گسلهای دولت، جامعه و گسل نسلی به عنوان دو گسل دیگر یاد کرد و گفت: «نزدیکی دولت و مردم همواره مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و اگر مردم دولت را از خود بدانند همواره پشتیبان آن در مقابل مشکلات خواهند بود؛ از سویی دیگر جامعه جوان و مدیران پیر، خود باعث ایجاد گسل نسلی میشود و نباید نسل جوان ما به این نتیجه برسد که مدیران ارشد کشور درک صحیحی از نیازهای آنان ندارد.»
دکتر ساداتینژاد گفت: «گسل ششم گسل اسلامیت و جمهوریت است و متاسفانه برخی از جریانات سیاسی و اجتماعی کشور به دنبال تفکیک این دو مفهوم هستند، از این رو استادان دانشگاه باید این مباحث و شبهات را به درستی پالایش کرده و به ترکیبی برسند که هم مباحث ارزشی و اعتقادی اسلامیت محفوظ بماند و هم آزادیهای اجتماعی موجود در مفهوم جمهوریت.»
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: «گسل جنسیتی به عنوان هفتمین گسل در همه حوزههای کشور مطرح بوده و نباید زنان و دختران جامعه ما، تحت تاثیر افکار فمینیستی قرار گرفته و متصور باشند که روحیه مردسالارانه در کشور حاکم است چون کلید تربیت و پرورش فرزندان این مرز و بوم در دستان مادران آنها است.»
رئیس مرکز هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور با بیان گسل بومی، جهانی به عنوان گسل هشتم بیان داشت: «جامعه جهانی به سرعت در حال تغییر و حرکت است و خواسته یا ناخواسته بر دیگر جوامع اثرگذار است از این رو وظیفه استادان دانشگاه این است که با شناخت تغییرات جامعه جهانی، آنها را در کشور بومیسازی کرده و با برنامهریزی صحیح، مسئولان را با علم روز یاری رسانند.»
وی افزود: «گسل فقیر و غنی به عنوان نهمین گسل، مهمترین و محسوسترین گسل جامعه امروز ماست چون عدالت همواره شعار اصلی انقلاب اسلامی بوده و باید به ریشههای ایجاد آن عمقی نگریست و ریشهیابی کرد.»
ساداتینژاد گسل دهم را گسل آرمان یا واقعیت دانست وگفت: «وظیفهما این است که فاصله ایجاد شده بین آرمانها با واقعیت را پر کنیم و حرکت مقطعی در این زمینه سودی ندارد چون مورد پرسشگری نسل جوان واقع میشویم و هرگز آنها نباید متصور شوند آرمانگرایی و تلاش برای رسیدن به آن بیفایده است چون آنچه در واقعیت رخ میدهد تجسم بخشی از آرمانهای ماست.»
وی تصریح کرد: «نشستهای هماندیشی استادان باید علاوه بر برگزاری دورهای و پرداختن به مسائل عمومی، به سمت تخصصی شدن و تشکیل کارگروههای تخصصی پیش رود و با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان اهل فن، در زمینه هر یک از این گسلها به جمعآوری و بررسی نظرات و راهکارهای فرهنگی و اجتماعی پرداخته و به مسئولان ذیربط جهت رفع مشکلات، پیشنهاد داده شود.»
انتهای پیام/