صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
در رساله دانشجوی واحد علوم و تحقیقات؛

ویژگی‌های شخصیتی مادر دختران تیزهوش بررسی شد

ویژگی‌های شخصیتی و نیازهای اساسی مادران دختران تیزهوش در رساله دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 263071

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رساله دکتری با عنوان «بررسی ویژگی‌های شخصیتی و نیازهای اساسی مادران دختران تیزهوش دوره اول متوسطه و طراحی برنامه جامع آموزشی خانواده‌محور به منظور ارتقای رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران» از سوی مرجان علی‌زاده به راهنمایی دکتر خدیجه ابوالمعالی و مشاوره دکتر علی‌اکبر ارجمندنیا در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع شد.


فارغ‌التحصیل دوره دکتری واحد علوم و تحقیقات در تشریح نتایج این پژوهش، گفت: «مادران این دختران از نظر میزان «روان رنجورخویی»، «وظیفه‌شناسی»، «برون گرایی» و «انعطاف‌پذیری» بالاتر از میانگین قرار دارند.»


مرجان علیزاده با بیان اینکه جامعه مورد مطالعه در این پژوهش متشکل از مادران دختران تیزهوش شهر تهران سال ۱۳۹۵ و همچنین متون تخصصی مرتبط با موضوع پژوهش بوده است، افزود: «برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های نیازهای بنیادین، ویژگی‌های شخصیتی نئو، رضامندی زوجیت افروز و سلامت روان استفاده شده است.»


این محقق تاکید کرد: «ویژگی‌های برشمرده شده برای مادران دختران تیزهوش که در این رساله آمده است، دلیل بر این نیست که مادران دخترانی که تیزهوش نیستند، فاقد آنها باشند.»


وی با یادآوری رابطه منفی روان رنجورخویی با رضامندی زوجیت، اظهار کرد: «بر اساس یافته‌های حاصل از این پژوهش مشاهده شد، میانگین نمره مادران دختران تیزهوش در ویژگی‌های شخصیتی روان رنجورخویی به طور متوسط بالاتر از حد مورد انتظار است.»


علیزاده تاکید کرد: «بالا بودن میزان روان رنجورخویی در مادران دختران مورد مطالعه حاکی از پائین آمدن میزان رضامندی زوجیت و سلامت روان این مادران است.»


این محقق واحد علوم و تحقیقات افزود: «هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح نیازهای بنیادین و ویژگی‌های شخصیتی مادران دختران تیزهوش، تبیین نیازهای بنیادین، ویژگی‌های شخصیتی با میانجیگری سلامت روان و ارائه برنامه آموزشی خانواده‌محور به منظور ارتقای سطح رضایتمندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش است.»


وی گفت: «با توجه به نیازهای بنیادین و ویژگی‌های شخصیتی، برنامه آموزشی جهت افزایش رضامندی طراحی شد و پس از اجرای آن مشاهده شد که آموزش برنامه خانواده محور منجر به بهبود وضعیت سلامت روان و ارتقای رضامندی زوجیت مادران دختران تیزهوش شده است که اثرات آن در طول زمان ماندگار خواهد بود.»



انتهای پیام/

ارسال نظر