صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶

بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اولین تجربه آینده‌نگاری در سلامت

دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با اشاره به پیشینه برنامه ریزی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور، تاکید کرد: در تدوین بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از این تجربیات بهره‌برداری شده است.
کد خبر : 262391

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر عطاءاله پورعباسی دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت در نشست مجازی روسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه در تدوین بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از الگوهای مختلف برنامه‌ریزی استفاده شده است، گفت: این بسته‌ها با رویکرد آینده‌نگارانه تدوین شده و راه‌حلی است برای پاسخ به چالش‌های آینده نظام سلامت کشور.


وی ادامه داد: الگوهای مختلفی برای برنامه‌ریزی در آموزش عالی سلامت وجود دارد که شاید باتوجه به شرایط نظام سلامت ایران تمامی این الگوها در کشور قابل پیاده‌سازی نبوده و لازم است این الگوها بومی‌سازی شود.


دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با بیان پیشینه برنامه‌ریزی در آموزش علوم پزشکی گفت: پیشینه روشنی در آینده‌نگاری آموزش علوم پزشکی نداریم. اولین تجربه کشور در برنامه‌ریزی حوزه آموزش عالی سلامت نقشه جامع علمی سلامت است که با نظر تعداد زیادی از ذینفعان این حوزه تدوین شد و به عنوان یکی از اسناد بالادستی حوزه آموزش دیده می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: در طی این 40 سال در حوزه آموزش علوم پزشکی تجربیاتی در زمینه برنامه‌ریزی وجود دارد به عنوان مثال دانشگاه‌های علوم پزشکی در برنامه سوم توسعه ملزم به تدوین برنامه استراتژیک بودند و تیمی به منظور تحلیل این برنامه‌ها در سال 82 در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تشکیل و نتایج اجرای این برنامه‌ها را ارزیابی کرده است.


پورعباسی با بیان اینکه سند تحول و نوسازی آموزش پزشکی ایران تجربه دیگری در برنامه‌ریزی حوزه آموزش بود گفت: این سند در سال 1390 تدوین و مصوب شد ولی اجرایی نشد.


دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت گفت: برنامه‌ریزی نظام سلامت در کشور ما با چالش‌هایی روبرو است که بعضا منجر به اجرایی نشدن برنامه‌ها شده است.


وی افزود: ثبات مدیریت، افزایش مشارکت‌های محیطی و حمایت نهادهای سیاستگذار کشور از جمله نکاتی است که اجرای یک برنامه را تضمین می‌کند.


پورعباسی با اشاره به اینکه بسته‌های تحول و نوآوری اولین تجربه برنامه‌ریزی آینده‌نگارانه در آموزش علوم پزشکی کشور است، گفت: در تدوین این برنامه از تمامی تجارب داخلی و خارجی بهره‌برداری شده است.


وی خاطرنشان کرد: 3 رویکرد در برنامه‌ریزی وجود دارد. در رویکرد اول دیدگاه واکنشی وجود دارد یعنی برنامه‌ریزی برای پاسخ به مشکلاتی که بوجود آمده و نتایج آن متوجه سیستم شده انجام می‌شود. در رویکرد دوم سازمان محیط خود را رصد می‌کند و برای چالش‌های فعلی خود برنامه‌ریزی می‌کند. الگوی برنامه‌ریزی حوزه آموزش علوم پزشکی طی چند سال گذشته غالبا از این دست بوده است.


دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت گفت: اما در رویکرد سوم، که بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با این دیدگاه تدوین شده، با دیدگاهی آینده‌نگارانه چالش‌های آتی سیستم بررسی می‌شود و برای رویارویی با این چالش‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.


پورعباسی گفت: برای استقرار برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از الگوی ماموریت‌گرایی استفاده شد. ماموریت‌هایی در قالب ماموریت‌های مشترک، ماموریت‌های منطقه‌ای و ماموریت‌های تک مرکزی به مناطق آمایشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سپرده شد.


وی خاطرنشان کرد: طی 3 سالی که از اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی می‌گذرد، ظرفیت‌های خوبی در مناطق آمایشی و دانشگاهها ایجاد شده و لازم بود برای استقرار کامل بسته‌های تحول با رویکردی شفاف تر و شاخص هایی مشخص تر وارد مرحله بعدی اجرای این بسته ها شویم.


دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت اضافه کرد: به همین منظور از الگوی سطح بندی استفاده شد و برنامه اقدام اجرای بسته‌ها در 3 سطح ستادی، منطقه‌ای و درون دانشگاهی تدوین شد.


وی با بیان اینکه برنامه های اقدام ترجمان ماموریت های مشترک واسپاری شده در هریک از این 3 سطح است گفت: حدود 1300 اقدام برای مناطق آمایشی با نظر خود مناطق تدوین شد. انتظار این است در نشست‌های کلان مناطق آمایشی کشور گزارش‌های منطقه و دانشگاه‌های مستقر در منطقه بر اساس برنامه‌های اقدام تدوین شده ارائه شود.


پورعباسی با تاکید بر اینکه رصد اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی براساس برنامه‌های اقدام صورت خواهد گرفت گفت: این اقدامات از طریق ستاد تحول پیگیری خواهد شد و امیدواریم شاهد همکاری خوب دانشگاههای علوم پزشکی و دبیرخانه کلان مناطق آمایشی کشور در این زمینه باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر