صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری تشریح کرد؛

جزئیات آخرین تماس خلبان هواپیمای‌ ATR با برج مراقبت

مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات لحظه به لحظه ارتباطات پرواز ATR شرکت آسمان با مرکز کنترل فضای کشور و برج مراقبت یاسوج را تشریح کرد و گفت: آخرین ارتباط میان خلبان و برج مراقبت ساعت 9:30 روز یکشنبه صورت گرفته است.
کد خبر : 262390

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حسن رضایی‌فر در گفت‌وگویی تصویری با اشاره به دریافت جزئیات ارتباطات هواپیمای شرکت آسمان که صبح یکشنبه در اثر برخورد با کوه دنا سقوط کرده است، توضیح داد: هواپیمای ATR72 شرکت آسمان ساعت 8:05 صبح روز یکشنبه با اجازه برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران پرواز و تا ارتفاع 21 هزار پا صعود کرده است.


وی اضافه کرد: اولین تماس کمک خلبان با برج مراقبت فرودگاه یاسوج در ساعت 9:19 برقرار شده و اطلاعات هوا از فرودگاه یاسوج دریافت شده است؛ یک دقیقه بعد یعنی در ساعت 9:20 هواپیما در مسیر خاص فرودگاه یاسوج قرار می‌گیرد.


رضایی‌فر، به ادامه ارتباطات در این پرواز اشاره کرد و گفت: خلبان با اجازه مرکز کنترل فضای کشور در ساعت 9:21 مجاز به کاهش ارتفاع از 21 هزار پا به 17 هزار پا می‌شود و در ادامه در ساعت 9:23 پرواز از مرکز کنترل فضای کشور تحویل فرودگاه یاسوج می‌شود.


رئیس کمیته بررسی سقوط هواپیمای ATR شرکت آسمان اضافه کرد: خلبان در ساعت 9:23 در حالیکه 19 هزار پا ارتفاع داشته است، طرح تقرب به فرودگاه برای رسیدن به باند فرودگاه را آغاز کرده است.


وی ادامه داد: وقتی پروازی از مرکز کنترل فضای کشور تحویل فرودگاه مقصد می‌شود، با توجه به کوهستانی بودن منطقه و نیز اختلال در سیگنال رادارهای زمینی به علت کوهستان‌های مرتفع این منطقه، هواپیما از رادار خارج می‌شود که در ساعت 9:25 نیز هواپیما با ارتفاع 18600 پا از رادار مرکز کنترل فضای کشور خارج است اما در ساعت 9 و 25 دقیقه و 10 ثانیه در تماس با برج مراقبت یاسوج اعلام وضعیت کرده است.


رضایی‌فر گفت: در ساعت 9 و 25 دقیقه و 33 ثانیه، خلبان فاصله 25 مایلی(40 کیلومتری) تا فرودگاه یاسوج را اعلام می‌کند و در ادامه نیز در ساعت 9 و 29 دقیقه فاصله 14 مایلی(22.4 کیلومتری) را اعلام می‌کند.


مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری آخرین تماس خلبان با برج مراقبت یاسوج را در ساعت 9:30 اعلام کرد و گفت: در آخرین تماس، خلبان وضعیت فشار هوا در فرودگاه یاسوج را از برج مراقبت دریافت کرده است.


وی اضافه کرد: در ساعت 9:34 هرچقدر برج مراقبت خلبان را صدا می‌کند، پاسخی دریافت نمی‌شود و در ادامه، مشخص می‌شود که هواپیما سقوط کرده است.


مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص برخی ابهامات در مورد ساعت پرواز یا تماس مسافران هواپیما با فرودگاه یاسوج هم توضیح داد: به طور طبیعی اگر موبایل فردی روشن باشد، با کاهش ارتفاع هواپیما می‌تواند سیگنال‌های مخابراتی را دریافت کند و بنابراین برقراری تماس در ساعت 9:28 بین فرد داخل هواپیما با اشخاص دیگر، طبیعی است زیرا در آن ساعت هواپیما در حال کاهش ارتفاع بوده و هواپیما نیز در سلامت کامل بوده است.


وی تاکید کرد: این تماس‌ها و اطلاعات، تنها چیزهایی است که در خصوص این پرواز وجود دارد و در آینده برای تعیین دقیق علت سقوط باید کارشناسی بیشتری صورت بگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر