صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پرهیزکار:

قهرمانان قرآنی ارج نهاده نمی‌شوند

شهریار پرهیزکار معتقد است سیستمی که در کشور بر فعالیت های قرآنی حاکم است، قهرمانان قرآنی را ارج نمی نهد و در جایی که اساتید قرآنی تکریم و تجلیل نشوند، حرکت جامعه به سمت قرآن صورت نمی گیرد
کد خبر : 261595

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، آذرماه سال 77 بود که در دیداری با فعالان قرآنی، رهبر معظم انقلاب از لزوم توجه به یک گروه ویژه با عنوان قهرمانان قرآنی سخن گفتند؛ نکته‌ای که تا به همین امروز در سال‌های مختلف، جلسات مختلف و به بهانه‌های مختلف آن را بارها و بارها یادآوری کرده اند: «اگر بخواهیم همه قرآن را بیاموزند عده ای باید در اوج قرار بگیرند مثل همه چیز دیگر همین طور که اگر بخواهید ورزش همگانی شود عده ای قهرمان را جلو چشم مردم نگه دارید اگر بخواهید قرآن در خانه‌ها، بین بچه‌ها، بین بزرگ‌ها، بین زن و مردها رواج پیدا کند، بایستی قهرمانان قرآنی را احترام کنید.»


تکریم باید یک تکریم واقعی از سوی دولت و نظام جمهوری اسلامی باشد و وظیفه دولت است که چهره‌های شاخص قرآنی واقعی را تجلیل کند اینکه از سوی ارشاد و یا دارالقرآن هرساله افرادی به عنوان خادمین و یا چهره‌ها مشخص می شوند امر مبارکی است اما اینکه شاخص‌ها و معیارهای تعیین این افراد چیست جای سوال دارد

شهریار پرهیزکار نیازی به معرفی ندارد. این حافظ و قاری قرآن همواره از فعالیت‌های قرآنی نقدی در آستین دارد. این استاد قرآن البته منتقدی است خوش صحبت با ذهنی جوال که در پاسخ به سوال از پرداختن به جزییات غفلت نمی کند و ضمن ارائه پاسخ صریح، راهکار نیز ارائه می دهد.


وی با انتقاد از وضعیت عمومی جامعه قرآنی به مسأله بی اهمیت بودن قرآن در تصمیمات حاکمیتی اشاره کرد و گفت: سیستمی در کل کشور بر مسائل قرآنی حاکم است که قهرمانان قرآنی را ارج نمی نهد و در جایی که اساتید قرآنی تکریم و تجلیل نشوند، حرکت جامعه به سمت قرآن صورت نمی گیرد.


وی درباره اهمیت ارج نهادن به فعالان قرآنی افزود: وقتی مردم بببیند قهرمان قرآنی کشور چطور به سمت قله قرآنی حرکت کرده و چه میزان از این فعالیت‌ها را طی کرده است آن را امری ملموس و قابل دستیابی خواهند پنداشت که باعث می شود خود نیز در این مسیر قدم بردارند.


این استاد قرآن، تکریم قهرمانان قرآنی را وظیفه دولت و مسئولین دانست و تصریح کرد: تکریم باید یک تکریم واقعی از سوی دولت و نظام جمهوری اسلامی باشد و وظیفه دولت است که چهره‌های شاخص قرآنی واقعی را تجلیل کند. اینکه از سوی ارشاد و یا دارالقرآن هرساله افرادی به عنوان خادمین و یا چهره‌ها مشخص می شوند امر مبارکی است اما اینکه شاخص‌ها و معیارهای تعیین این افراد چیست، جای سوال دارد.


وی در توضیح چهره‌های واقعی منتخب افزود: من نمی خواهم بگویم تکریم‌هایی که صورت می گیرد از چهره‌های غیر واقعی است ولی مسائل سیاسی نیز در این مقوله لحاظ می شود.


در اعلام افرادی که به عنوان خادمین قرآنی از سوی وزارت ارشاد معرفی شدند سیاسی کاری را به صورت عیان ملاحظه کردم

پرهیزکار انتخاب خادمین قرآنی از سوی وزارت ارشاد را همراه با دخالت‌های سیاسی دانست و اظهار داشت: در اعلام افرادی که به عنوان خادمین قرآنی از سوی وزارت ارشاد معرفی شدند، سیاسی کاری را به صورت عیان ملاحظه کردم. یعنی افرادی که بسیار شایسته تر از آنهایی که به عنوان خادمین قرآن مطرح شدند، هستند ولی از کسی که همسو با سیاست‌ها و شعارها و متملق دولت بودند، تجلیل به عمل آمد .


وی با بیان اینکه اگر فردی منتقد دولت و فعالیت‌های قرآنی نظام باشد، مورد تجلیل واقع نمی شود، گفت: ما می توانیم از ظرفیت نهاد‌های دیگر برای معرفی چهره‌های شاخص قرآنی بهره مند شویم. به عنوان مثال شورای عالی قرآن با توجه به اینکه منتسب به رهبرمعظم انقلاب است تجلیل و تکریم را راه انداخته و پیش ببرد. در واقع می توان گفت دولت یک قسمی از قضیه است و موضوع خادمین قرآنی که از سوی ارشاد مورد تکریم قرار گرفتند، تبعیض مشاهده می شود و چه بسا اساتید شایسته تر و ممتازتری به دلیل اینکه همسو با سیاست‌ها نبودند مورد تکریم واقع نشدند.


این حافظ قرآن با تأکید براینکه در سالهای گذشته مورد تجلیل قرار گرفته و این حرف‌ها را از حیث توجه به دیگر اساتید جامعه قرآنی و عناصری که شایسته تر و ممتازترند بازگو می کند، عنوان کرد: فردی متملقانه از دولت تعریف و تمجید کرده و آنها نیز پاداشش را در بحث تجلیل از خادمین قرآن داده اند و اصلاً به شایستگی نگاه نکرده و تنها به اینکه تفکرات و حرفهایش همسو و سازگار با سیاست‌های دولت بوده او را خادم قرآن تشخیص داده اند.


وی با تأکید بر اینکه اگر تا کنون حرفی زده ام پایش هم خواهم ایستاد و حاضر به مناظره جهت روشن شدن ابهامات انتخاب شدن چهره‌های قرآنی هستم، ادامه داد: متأسفانه کسی که همیشه همسو با فتنه گران حرف می زند، نظر می دهد و فکر می کند و همسوی آنها در فضای مجازی فعالیت می کند از سوی دولت به عنوان خادم قرآنی شناخته شد، در حالی که کسانی که لیاقت خادمی قرآن را داشتند انتخاب نشدند. چرا باید آقایانی که از دوستان قرآنی هستند و سالهای سال است کسوت استادی خادمی قرآن را بر دوش کشیده و سوابق قرآنی زیادی دارند و قهرمان قرآنی محسوب می شوند به عنوان خادمین قرآنی معرفی نشوند و کسی شناخته شود که عناوین آنها را ندارد؟


این فعال قرآنی گرچه خودش سالها پیش مورد تجلیل واقع شده اما همین تجلیل‌ها را حداقلی در شأن جامعه قرآنی می داند و می افزاید: قهرمان پروری یعنی تجلیل و تکریم قهرمان قرآنی باید حائز اهمیت باشد اما سازمانی را که نام نمی برم وقتی در بیانیه اش از جلسه تکریم چهره‌های قرآنی نام می برد بنده هیچ چهره ای در خور شأن جامعه قرآنی نمی بینم. از آن طرف سازمانی دیگر تنها زیر مجموعه و افراد وابسته به خودش را مورد تکریم و تجلیل قرار داده و افرادی را که از این سازمان به دلایلی فاصله گرفته اند، شایسته تجلیل نشناخته و چهره‌هایی را معرفی می کنند که به نوعی متصل به مجموعه بوده و یا تبعیت داشته باشند، در حالی که ما نباید در مجموعه‌های قرآنی شاهد چنین رویه‌هایی باشیم.


وی در پاسخ به اینکه پیشنهاد برای ورود شورای عالی قرآن آیا سوق دهی به سمت فعالیتی موازی نیست، ادامه داد: بنده موافق موازی کاری نیستم در صورتی که مرکز و نهادی مستقل برای تکریم چهره‌های قرآنی وجود داشته باشد که بتواند بهترین و تکمیل ترین و عالی ترین شکل ممکن را از تجلیل به نمایش بگذارد و نه آن چیزی که ما امروزه شاهد آن هستیم.


صداوسیما در این موضوع کار نمی کند و قهرمان قرآنی را نمی پرواند. او را در نظر مردم جلوه نمی دهد در حالی که کوچک ترین اتفاقی در زمینه مسایل ورزشی سرو صدای بزرگی در رسانه راه می اندازد.

این چهره شاخص قرآنی عدم اطلاع عموم جامعه از تجلیل قهرمانان قرآنی را نتیجه عملکرد نادرست رسانه‌ها علی الخصوص صدا و سیما دانست و اظهار داشت: عموم مردم جامعه از اتفاقات قرآنی به هیچ وجه خبر ندارند و تنها خبر کوتاهی در این خصوص بر روی سایت‌ها قرار می گیرد و مردم متوجه نمی شوند که امسال چه شخصی به عنوان خادم قرآن برگزیده شده است. صداوسیما در این موضوع کار نمی کند و قهرمان قرآنی را نمی پروراند. او را در نظر مردم جلوه نمی دهد در حالی که کوچک ترین اتفاقی در زمینه مسایل ورزشی سرو صدای بزرگی در رسانه راه می اندازد. به عنوان مثال بازی فوتبال تیم‌های استقلال با تیم دیگر اگر قرار بود امروز برگزار شود به فردا موکول شد بارها متذکر می شود و تبلیغش را می کند.


وی با اشاره به اینکه ما قهرمان قرآنی در کشور زیاد داریم ولی عملکرد آنها برای مردم منعکس نمی شود، تصریح کرد: اگر چند روز در بین مردم رفته و بپرسید چه کسی امسال خادم قرآنی کشور معرفی شد یا اینکه از چه اتفاق قرآنی مهم رخ داده در کشور مطلع هستند، کسی خبردار نیست. واقعیت این نیست که مردم دغدغه فضا و فعالیت‌های قرآنی نداشته باشند، بلکه مردم اصلاً در جریان قرار نمی گیرند.


پرهیزکار با اشاره به موفقیت خود در سال 71 به عنوان رتبه برتر مسابقات حفظ عربستان در جهان اسلام گفت: در مسابقاتی که متعلق به عربستان بود و با داوری آنها انجام می شد، به فضل خدا مقام اول را کسب کردیم که اتفاق کوچکی نبود. فرضاً در مقام مقایسه وقتی تیم ملی فوتبال فقط صعود کننده به جام جهانی می شود، مردم در خیابان‌ها به جشن‌هایی می پردازند و صدا وسیما تبلیغاتی مخصوص انجام می دهد، شعرهای حماسی خوانده می شود و چه تیترهایی که در روزنامه و خبرگزاری‌ها پررنگ می شود. تازه تنها به جام جهانی راه پیدا کرده و هنوز فاصله زیادی تا به دست آوردن مقام اول دارد، اما در سال 71 ایران رتبه برتر حفظ در جهان اسلام شناخته شد که اگر از بین یک صدهزار نفر بپرسید که آیا می دانند ایران در سال 71 چه میزان قهرمانی در جهان اسلام داشته اگر تنها یک نفر بتواند پاسخ صحیحی بر این سوال بدهد، خیلی امیدوارکننده خواهد بود. در حالی که به نظر من یک نفر هم نمی داند چه اتفاقی در زمینه مسائل قرآنی افتاده است.


پرهیزکار شهید شدن محسن حاجی حسنی کارگر در منا را علتی برای توجه عموم به کسب رتبه برتر مسابقات قرآن مالزی دانست و اظهار داشت: اگر شهید محسن حاجی حسنی کارگر شهید منا نشده بود کسی نمی دانست که وی در مسابقات مالزی رتبه برتر آورده است. بچه‌های ما در مالزی، مصر، اردن، سودان و کشورهای دیگر مقام می آورند اما عده محدود و کمی از مردم از این افتخارات مطلع اند و واقعیت این است که ما در جنبه تبلیغاتی و رسانه ای قرآنی ضعیف عمل کرده ایم.


از آنجایی که ما دوست داریم کشور قرآنی در همه سطوح داشته باشیم مستلزم این است که ما مربیان و معلمان خوب قرآنی داشته باشیم مربیانی که در رشته‌های خودشان آموزش دیده و علاقه و معلومات خوب قرآنی دارند و به خصوص در مقطع سنی مورد نظردورههای روش تدریس را دیده باشند

پرهیزکار در خصوص آموزش و پرورش قرآن و فراگیری آن در جامعه افزود: از آنجایی که ما دوست داریم کشوری قرآنی در همه سطوح داشته باشیم مستلزم این است که ما مربیان و معلمان خوب قرآنی داشته باشیم، مربیانی که در رشته‌های خودشان آموزش دیده و علاقه و معلومات خوب قرآنی دارند و به خصوص در مقطع سنی مورد نظر دوره‌های روش تدریس را دیده باشند.


وی با انتقاد صریح از فارغ التحصیلان دوره‌های تربیت مربی آموزش قرآن ادامه داد: در دانشکده تربیت مربی قرآنی اشکالاتی وارد است و خروجی‌های این دانشکده مربیان ماهر و مسلط در رشته خود نیستند. متأسفانه مربیانی که تحت عنوان لیسانس تربیت مربی قرآن خارج می شوند، خود آنها نیز در روخوانی قرآن مشکل دارند. کسی که چهار سال عمرش را در دانشکده گذرانده است و با علوم قرآنی سرو کار داشته است تلاوت و تجوید قرآن از اصلی ترین واحدهای دانشکده بوده اما وقتی فارغ التحصیل می شود او را فردی مسلط و آشنا به قرآن نمی یابید.


این استاد قرآنی با تأکید بر اینکه ما با آموزش به نسل نوجوان و جوان باید قرآن را شروع کنیم و هرچه در میان‌سالی و بزرگ‌سالی تلاش کنیم افراد جامعه را با قرآن آشنا کنیم به سختی رخ می‌دهد، ادامه داد: از نظر آموزش وپرورش نسل جدید مربیان آموزش دیده دانشکده تربیت مربی معارف، فارغ التحصیلان قوی ای نیستند و نمی توانند مربیان خوبی برای مدارس باشند و بچه‌ها را جذب قرآن کنند. مشکل به خود آنها برنمی گردد، بلکه سیستم دانشکده تربیت مربی قرآن، سیستم اشکال داری است. درس‌هایی که داده می شود و اساتیدی که می روند قابل بحث است. من نمی خواهم بگویم همه آنها خراب است ولی اشکالات متعددی من حیث المجموع برآنها وارد است.


پرهیزکار دولت و مجلس را موظف به گسترش فعالیت‌های قرآنی دانست و ابراز کرد: دولت و مجلس اگر وظیفه خود را به درستی انجام می دادند و اگر تلاشی که برای هر قهرمان ورزشی می شود برای قهرمانان قرآنی می کردند فرهنگ قرآنی در کشور ما بسیار باز تر و عمیق تر از اکنون بود.


وی در پایان در خصوص قرآنیان افزود: افراد قرآنی دوست دارند مطرح شوند و این مطرح شدن هیچ منافاتی با سبک و سیاق قرآنی آنها ندارد، چراکه مطرح شدن آنها دیده شدن قرآن است ولی این اتفاق نمی افتد. با این حال آنها سعی‌شان را می کنند تا ابلاغ پیام‌های قرآنی را تا حد ممکن در سطح جامعه داشته باشند ولی دولت نه قدردان اینهاست و نه توانسته مردم را طوری تربیت کند که به این مسائل اهمیت دهند.


منبع: مهر


انتهای پیام/

ارسال نظر