صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
استاد بازنشسته گروه نساجی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری:

پیوند دانشجو با صنعت از همان ابتدای تحصیل باید آغاز شود

استاد بازنشسته گروه نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری معتقد است پیوند دانشجو با صنعت از همان ابتدای تحصیل باید آغاز شود.
کد خبر : 261528

علی صدیقی در حاشیه نخستین گردهمایی دانش‌آموختگان نساجی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت، عدم همکاری و سفارش کار صنعت با دانشگاه است؛ لازم است صنعت با همکاری دانشگاه خود را با علم روز همگام کند و تولیداتش بر پایه اصول علمی روز جهان باشد تا پیشرفت سریعتر و با بهره‌وری بیشتر کسب کند که با یاری خداوند و همکاری برخی مسئولان اخیراً توافقاتی در قالب طرحی بین واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری و صنعت استان به امضا رسیده است.»


صدیقی گفت: «اغلب استادان به صورت تئوری اموزش می‌دهند در حالی‌که باید پیوند دانشجو با صنعت از همان ابتدای تحصیل برقرار شود و استادان در فرصت‌های مطالعاتی خود از کارخانجات بزرگ بازدید و از خدمت صنعت به دانشگاه استفاده کنند؛ البته با توجه به کاربر و انرژی بر بودن نساجی و ارزانتر بودن آن، مدیریت حرف اول را خواهد زد.»


وی با معرفی رشته مهندسی نساجی بیان کرد: «بشر در ابتدا برای تهیه لباس و پوشاک و محافظت از خود در مقابل سرما و گرما صنعت نساجی را به وجود آورد. سپس زیرانداز و روانداز خود را به یاری این صنعت تهیه کرد و امروزه نه تنها انواع پوشاک و فرش و موکت را به یاری صنعت نساجی تهیه می‌کند بلکه برای ساخت ترمز ماشین،‌ شریان‌های مصنوعی، جاده‌ها، هواپیما‌ها و سایت‌های فضایی به منسوجات نیاز است. برای مثال بیش از 50% قلب مصنوعی از الیاف نساجی درست شده است. همچنین بیش از 75% استحکام تایرها از منسوجات است و در جاده‌سازی نیز قبل از این که آسفالت ریخته شود،‌ منسوجات ویژه‌ای را روی سطح جاده می‌خوابانند که عمر جاده‌ها را افزایش می‌دهد.»


پیشکسوت صنعت نساجی افزود: «امروزه نمی‌توان همچون گذشته صنعت نساجی را به روش استاد و شاگردی از نسلی به نسل دیگر انتقال داد. چرا که نساجی در حال حاضر صنعتی بسیار گسترده و پیچیده است که اداره آن نیاز به تخصص و تحصیلات دانشگاهی دارد، تخصصی که در رشته مهندسی نساجی می‌توان به آن دست یافت. این‌ صنعت‌ شامل‌ بخش‌های‌ مختلفی‌ می‌شود که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ کارخانه‌های‌ ریسندگی‌(تولید نخ‌های‌ مختلف‌)، بافندگی‌(تولید انواع‌ پارچه‌)، تولید فرش‌ ماشینی‌ و موکت‌ و همچنین‌ کارخانه‌های‌ تکمیل‌کننده‌ این‌ کالاها مثل‌ رنگرزی‌، چاپ‌ و کارخانه‌های‌ تولید الیاف‌ مصنوعی‌ مثل‌ نایلون‌ و پلی‌پروپیلن‌ اشاره‌ کرد؛ مهندسی‌ نساجی‌ رشته‌ای‌ است‌ که‌ دانش‌ و توانایی‌ لازم‌ را برای‌ اداره‌ بخش‌های‌ مختلف‌ این‌ صنعت‌ به‌ دانشجویان‌ می‌دهد. این‌ رشته‌ دارای‌ سه گرایش‌ تکنولوژی‌ نساجی‌، شیمی‌ نساجی‌ و علوم‌ الیاف‌ و پوشاک است‌.»


علی صدیقی عضو هیأت علمی و استاد بازنشسته گروه نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری به مدت ۲۰ سال سابقه مدیریت کارخانجات و مشاور طرح‌های صنعتی بزرگ در زمینه ریسندگی و بافندگی الیاف کوتاه و بلند را دارد. از جمله افتخارات وی تربیت دانش آموختگانی است که هم اکنون از مدیران ارشد صنعت نساجی هستند.



انتهای پیام/

ارسال نظر