حذف آزمون از دوره ابتدایی ضروری است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید محمد بطحایی در چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که با تاکید بر روی آورد تحول به روانشناسی تربیتی، در سالن کوثر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: آموزشوپرورش همانند سایر دستگاهها و نهادها دارای فرهنگ سازمانی است و این فرهنگ شامل هنجارها و قوانین نانوشتهای است که رفتار و عملکرد کارکنان مجموعه را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی افزود: برخی از سازمانها و نهادها از کار جمعی و یا تحول در فعالیتها استقبال میکنند، اما برخی دستگاهها بر روشهای سنتی اصرار میکنند و در برابر تحولات شدیدا مقاومت میکنند و متاسفانه آموزشو پرورش از نوع دوم است؛ بنابراین ما مشاهده میکنیم بعداز انقلاب علیرغم مطالعات خوبی که انجام شده، اما تحولات با موانع و مقاومت مجموعه همراه بوده است.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به تجربه مدیریتی بیش از سی ساله خود در آموزشوپرروش، تصریح کرد: همواره تغییرات در آموزشوپرورش با مقاومت بدنه دستگاه رو به رو بوده است، این مخالفتها با ظرافت خاصی انجام میشود، حتی گاهی اوقات ممکن است به زبان آورده نشود، و همین موضوع باعث شده تا تلاشهای انجام شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به جایی نرسد و نتیجهای در تربیت دانشآموزان نداشته باشد.
وی ادامه داد: درست یا غلط باید پذیرفت، مقاومت در برابر تغییر یکی از ویژگیهای آموزشوپرورش است.
بطحایی با اشاره به وجود بیش از 13 میلیون دانشآموز، خاطرنشان کرد: 26 میلیون والدین و در مجموع حدود 40 میلیون نفر از جامعه با آموزشوپرورش سروکار دارند و این گستردگی شاید یکی از علل مقاومت در برابر تحول باشد.
وی افزود: وقتی سخن از تحول میشود، بدان معناست که در جایی که قرار داریم با آنچه مطلوب است، فاصله دارد و برای رفع این فاصله، تحول ضروری است و برای جلوگیری از فاصله بیشتر، تحول و تغییر باید سریع تر انجام شود.
بطحایی اظهار کرد: در دهههای اخیر مطالعات زیادی برای انجام تحولات و رفع گسل ایجاد شده بین محتواهای آموزشی و کار تربیتی صورت گرفته است، اما در عمل تغییری انجام نشده و همچنان این فاصله وجود دارد،؛ بنابراین امروز وقت انجام سریع تغییرات است و زمان برای مطالعه سپری شده است.
وی فاصله بین آنچه دانشآموز در مدرسه میآموزد با آنچه جامعه و خانوادهها به آن نیاز دارند را از دلایل تنزل جایگاه و اهمیت آموزش وپرورش در جامعه برشمرد و عنوان کرد: امروزه آموزش مهارتهای زندگی در مدرسه یک امر حیاتی است و فضای مجازی یکی از ضرورتهای جامعه است که متاسفانه در مدرسه آموزش رسمی برای تعامل دانشآموزان با این فضا صورت نمیگیرد.
وزیر آموزش وپرورش گفت: برای معلم سرفصل تغیین میکنیم تا براساس آن، دانشآموزان را آموزش دهد بنابراین فرصتی برای تربیت دانشآموزان در مدرسه باقی نمیماند.
وی سند تحول را یکی از اسناد بالادستی خوبی دانست که نقشه راه را برای آموزشوپرورش ترسیم میکند و تصریح کرد: حذف آزمون از دوره ابتدایی امر بدیهی و ضروری است که هر کسی با یک مطالعه معمولی به این نتیجه میرسد؛ زیرا برگزاری آزمون در دوره ابتدایی شادی و نشاط را از دانشآموزان گرفته و فرصت بازی کردن و پرداختن به عالم کودکی را از آنها سلب کرده است، به طوری که برخی دانشآموزان برای ایجاد آمادگی شرکت در آزمون هر14 روز در یک آزمون شرکت میکنند و زندگیشان سرشار از استرس است و این فشار و استرس زمانی تشدید میشود که از بین17 نفر تنها یک نفر در مدارس خاص پذیرفته میشوند و 16 نفر دیگر متهم به بیاستعدادی و تنبلی میشوند.
بطحایی تحقق تحولات آغاز شده را منوط به همکاری خانواده دانست و افزود: اساتید دانشگاه و رسانهها در کنار خانوادهها باید با آموزشوپرورش همکاری کنند تا این تغییرات به سرانجام برسد، زیرا تنها مسیری که آموزشوپرورش را به افق ترسیم شده نزدیک می کند مسیر تحول است.
انتهای پیام/