صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۴ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
معاون آموزشی وزیر بهداشت خبرداد:

نهایی شدن سند نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت تا سال ۱۴۰۴

معاون آموزشی وزارت بهداشت از ماموریت محور شدن دانشگاه‌های کوچک و دانشکده‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: علاوه بر ماموریت‌های فعلی ماموریت‌های جدید متناسب با ظرفیت دانشگاه‌ها تعریف خواهد شد.
کد خبر : 261185

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در نشست کلان منطقه‌های ۵ و ۸ آمایشی که در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس برگزار شد با اشاره به همکاری خوب دانشگاه‌های این کلان مناطق گفت:‌ بحث مناطق آمایشی و همکاری دانشگاه‌های مستقر در هر منطقه بسیار مهم است و با گزارش‌هایی که در نهادهای بالادستی ارائه شده مسئولین اذعان می‌دارند که وزارت بهداشت در این بحث به خوبی پیش رفته و سایر بخش‌ها هم باید از این الگو استفاده شود.


لاریجانی ادامه داد: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان برنامه جامع حوزه آموزش علوم پزشکی با نظر تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طراحی شده و بیش از ۱۴ بار با نظرات افراد مختلف در ستاد و دانشگاه‌ها مورد بازبینی قرار گرفت.


معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در طراحی بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد بالادستی مرتبط مورد بررسی قرار گرفته است گفت: در تدوین اسناد بالادستی ساعت‌ها کار کارشناسی صورت گرفته است و باید از این اسناد در برنامه ریزی بخش‌های مختلف استفاده شود.


وی مرجعیت علمی را یکی از محورهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: هدف در اجرای این بسته این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی بدانند چه ماموریت‌هایی را باید به صورت ویژه پیگیری کنند.


لاریجانی تصریح کرد:‌ خوشبختانه با گذشت چندسال از اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بسیاری از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی چند ماموریت اصلی برای خود تعریف کرده‌اند، ضمن اینکه بقیه امور و توسعه سایر رشته‌ها را نیز پیگیری می‌کنند.


دانشگاه‌های کوچک علوم پزشکی ماموریت محور می‌شوند


وی از ماموریت محور شدن دانشگاه‌های کوچک و دانشکده‌های علوم پزشکی سخن گفت و اظهار کرد: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی تاسیس شده و هدف این است که منابع علمی کشور در زمینه آموزش علوم پزشکی در یک مرکز جامع گردآوری شود.


معاون آموزشی وزارت بهداشت حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل جدید را یک نیاز دنیای امروز عنوان کرد و گفت: ‌باید شرایط فراهم شود تا در بستر شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت‌های اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای خلق ثروت در کشور بهره برداری شود و این رویکردی است که با آموزش باید در قشر دانشگاهی نهادینه شود.


وی تاکید کرد: با پیگیری بحث آمایش سرزمینی و تجمیع ظرفیت دانشگاه‌های مستقر در این مناطق به زودی هر منطقه آمایشی می‌تواند پاسخگوی نیازهای خود باشد.


لاریجانی از نهایی شدن سند نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت تا ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: به زودی برش منطقه‌ای این برنامه تدوین می‌شود و مناطق می‌توانند ۷۰ درصد نیروی انسانی خود را تربیت کنند.


معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آمایش سرزمینی نقطه عطفی در آموزش علوم پزشکی است گفت:‌ در قالب این برنامه بحث ماموریت گرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی پیاده شده و این برنامه و پیگیری آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی باعث شد اقدامات ملی بزرگی نظیر اعتباربخشی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شود.


تشکیل کمیته ملی اخلاق در آموزش علوم پزشکی


لاریجانی اضافه کرد: با تلاش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و اصفهان اعتباربخشی تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های آموزشی به اتمام رسیده است. امسال در بحث ماموریت گرایی به صورت جدی تری پیش می‌رویم و علاوه بر ماموریت‌های فعلی ماموریت‌های جدیدی متناسب با ظرفیت دانشگاه‌ها تعریف خواهد شد.


معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: در بحث ماموریت‌گرایی بسیاری از نیازهای اصلی کشور شناسایی شده و با واسپاری ماموریت‌ها به دانشگاه‌ها و کلان مناطق برای تربیت نیروی انسانی در این رشته‌ها برنامه ریزی شده و اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.


وی با اشاره به اهمیت مباحث مرتبط با توسعه اخلاق حرفه‌ای افزود: در کنار تمامی اقداماتی که در این راستا صورت گرفته، کمیته ملی اخلاق در آموزش علوم پزشکی تشکیل شده و لازم است تا کمیته متناظر در دانشگاه تشکیل و بحث اخلاق توسط مدیران ارشد دانشگاه‌ها پیگیری شود.


لاریجانی درباره اهمیت توجه به توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی گفت:‌ با برنامه‌هایی که در کشورهای منطقه صورت گرفته و باتوجه به ظرفیت خوبی که در حوزه علوم پزشکی کشور داریم لازم است برنامه ریزی جامعی در این حوزه در دانشگاه‌ها صورت بگیرد.


معاون آموزشی وزارت بهداشت به راه اندازی سامانه Education Iran و معرفی ظرفیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در این سامانه اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود ۲ هزار دانشجوی خارجی در کشور وجود دارد و برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی تلاش‌های خوبی در این زمینه کرده‌اند.


وی اظهار کرد: در بحث ارزشیابی دانشگاه‌های خارجی از رتبه بندی‌های بین‌المللی بهره‌برداری می‌شود و فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت به تازگی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.


لاریجانی به تشکیل دانشگاه علوم پزشکی مجازی و اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: بسیاری از آزمون‌ها به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی‌هایی هم برای تحول در برگزاری آزمون‌های تخصصی صورت گرفته است.


معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: تلاش‌های زیادی برای توسعه این زیرساخت‌ها صورت گرفته است.


وی از تدوین برنامه‌های اقدام برای اجرای بسته‌های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی در ۳ سطح ستادی، منطقه‌ای و دانشگاهی سخن گفت و اظهار کرد: این برنامه‌ها مسیر دانشگاه‌ها برای اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را مشخص کرده و برنامه‌ها با همکاری خود مناطق و دانشگاه‌ها طراحی شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر