صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۴

المانیتور: حرکت برای امضای توافق نهایی هسته‌ای با ایران آغاز شده است

مذاکرات هسته‌ای ایران اکنون به مدت هفت روز تمدید شده و این در حالی است که وزیر خارجه ایران اعلام کرده است به اعتقاد او توافق امکان‌پذیر است.
کد خبر : 26079

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری المانیتور در گزارش خود در این زمینه آورده است: مذاکرات هسته‌ای در حالی تا روز هفتم جولای تمدید شده است که هم مقامات ایران و هم مقامات آمریکا هر دو متقابلا درباره دستیابی به توافق ابراز اطمینان و خوشبینی کرده‌اند.


منابع آگاه با المانیتور در میان گذاشته‌اند که مشاوره‌های انجام‌شده توسط ظریف در زمان بازگشت وی به ایران با هدف اطمینان دادن به مقامات این کشور درباره لغو تحریم‌ها در قبال اجرای تعهدات ایران در صورت دستیابی به توافق انجام شد. در عوض این اطمینان، اطمینانی وجود دارد که مذاکره‌کنندگان ایران اجازه انعطاف بیشتر در مذاکرات هسته‌ای را داشته باشند تا به توافق دست یابند.


ظریف پس از دیدار دو ساعته با جان کری در روز سه‌شنبه در این‌باره گفت: من برای اینکه دستورالعملی از ایران دریافت کنم، به تهران بازنگشتم زیرا این دستورالعمل را پیش از این دریافت کرده بودم. من الان اینجا هستم که به توافق دست یابیم، توافقی که امکان‌پذیر است. کری نیز پس از دیدار خود با ظریف تاکید کرد: ما گفتگوی خوبی با هم داشتیم.


علی واعظ، تحلیلگر ارشد مسائل ایران در موسسه گروه بحران بین‌المللی، در این‌باره می‌گوید: چیزی که امروز در مذاکرات تعیین‌‌کننده خواهد بود، آن چیزی است که ظریف از تهران با خود آورده است. این مسئله نشان خواهد داد که آیا تصمیم‌گیری سیاسی برای دستیابی به توافقی که ضد ضربه و خدشه‌ناپذیر باشد، در شرف تحقق است یا نه.


وی در ادامه تصریح می‌کند: من احساس می‌کنم هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند وین را بدون دستیابی به توافق ترک کنند. چیزی که آنان در این 10 روز می‌توانند به آن دست یابند، در دو ماه آینده و در صورت ترک وین هرگز به دست نخواهد آمد.


وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 بر این نکته تاکید دارند که در صورت دست یافتن به توافق، لغو تحریم‌ها مزایای اقتصادی ملموسی برای ایران خواهد داشت. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، در این‌باره می‌گوید: ما به ایران پیشنهاد داده‌ایم که در فاز اول تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی برداشته شود. این کار باعث بهبود سریع شرایط اقتصادی در ایران خواهد شد. کارشناسان ما اکنون در حال تلاش برای ایجاد پیش‌نیازها به منظور دستیابی به خواسته‌های ما برای اجرای توافق هستند.


از سوی دیگر، ایرانیان خواهان کسب اطمینان از بابت لغو تحریم‌ها در توافق نهایی همزمان با اجرای تعهدات خود هستند. این مسئله‌ای است که یک منبع آگاه به المانیتور اطلاع داده و افزوده است: اکنون برخی اطمینان‌ها در این زمینه محقق شده است.


تحلیلگران بر این باورند که نگرانی‌های ایران در این زمینه بی‌اساس نیست و در این حال منافع شش کشور مذاکره‌کننده با ایران ایجاب می‌کند که از بابت قابل اطمینان بودن توافق و اینکه ایران احساس نخواهد کرد لغو تمامی تحریم‌ها مشروط بر اجرای کامل و زمان‌بر تعهدات ایران است، اعتماد این کشور را جلب کنند.


تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایران-آمریکا، در این باره می‌گوید: در پایان مذاکرات هیچ‌کس درباره پیروز حقیقی در مذاکرات صحبت نخواهد کرد، مگر آنکه توافق به سرانجام خود برسد و اجرایی شود و ادامه‌دار باشد. توافق ادامه‌دار به این معناست که ما باید همه احتمالات را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم اجرایی شدن توافق را ارزیابی کنیم. در این حال اگر یکی از طرفین احساس کند در این توافق بیش از طرف دیگر کوتاه آمده است، آنگاه توافق از هم خواهد پاشید.


انتهای پیام/

ارسال نظر