صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۵۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

کنایه لاوروف به آمریکا درباره دخالت‌هایش در غرب آسیا

وزیر امور خارجه روسیه گفته است، به نظر می‌رسد که آمریکا سعی دارد یک شبه‌کشور در شرق فرات تأسیس کند.
کد خبر : 260520

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز سه‌شنبه گفت که مسکو سوالات بسیاری درباره اقدامات آمریکا در سوریه دارد.


بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلژیکی خود تأکید کرد، به نظر می‌رسد که آمریکا در تلاش است تا یک شبه کشور در شرق فرات تأسیس کند.


وی ادامه داد، آمریکا به صورت یکجانبه و خطرناک در سوریه فعالیت می‌کند و همین مسئله نیز تمامیت ارضی سوریه را به خطر انداخته است.


دیپلمات ارشد روسیه تأکید کرد: «ما توجیه‌های مختلفی از شرکای آمریکایی‌مان درباره حضورشان در سوریه می‌شنویم. آنها می‌گویند که این حضور نه تنها تا زمان موفقیت مأموریت نظامی در این کشور خواهد بود بلکه تا تحقق فرایند سیاسی پایدار که به انتقال قدرت قابل قبول همگان و معنادار برای آمریکا که قطعا تغییر رژیم است، نیز ادامه خواهد داشت».


لاوروف افزود: «به طور کلی، ما تردید داریم که آمریکا بخواهد مدت طولانی در آنجا بماند، بهتر است بگوییم برای همیشه می‌خواهد در این کشور بماند».


وزیر خارجه روسیه همچنین به موضوع فرایند صلح سوریه پرداخت و گفت: «کردهای سوریه نیز بخشی از مردم این کشور هستند و صلح در سوریه بدون مشارکت آنها در این فرایند محقق نخواهد شد».


وی ادامه داد: «من حقیقتا امیدوارم که سازمان ملل که مسئول اجرای قطعنامه 2254 است در اقدامات خود، ضرورت توقف هرگونه اقدام بازیگران خارجی که منجر به تضعیف اصول سازش مطرح شده در این قطعنامه می‌شود را به طور کامل مدنظر قرار دهد.»


وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «ما همگی می‌دانیم که ترکیه چطور با برخی یگان‌های شبه‌نظامیان کرد برخورد می‌کند. می‌توان این موضع را به شیوه‌های گوناگون ارزیابی کرد اما این موضع به هرحال یک واقعیت است. به طور کامل نادیده گرفتن آن کوته‌بینی است. که نتایج چنین کوته‌بینی را در عفرین شاهد هستیم.»


ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.


روز شنبه 20 ژانویه 2018 (30 دی ماه 96)، ترکیه روستاهای اطراف شهر عفرین در 60 کیلومتری شمال غرب حلب را گلوله باران کرد و همان روز ستاد مشترک ارتش ترکیه ساعت 17، رسما از آغاز عملیات به نام «شاخه زیتون» خبر داد و گفت که هدف این عملیات، برقراری امنیت در مرز و منطقه و نابود کردن تروریست‌های پ.ک.ک است.


دمشق نیز پیشتر با انتشار بیانیه‌ای هرگونه اقدام نظامی ترکیه و نقض حریم سوریه را محکوم کرده و به آنکارا هشدار داده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر