صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۸ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

اجرای دائمی طرح زوج و فرد از درب منزل؛ از اصرار شهرداری تا انکار پلیس

اگرچه زور شهرداری برای پولی‌شدن تردد در محدوده زوج و فرد به پلیس و شورای ترافیک نرسید اما حالا مسئولان شهرداری می‌گویند که با اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در روزهای آلودگی هوا، ترافیک در سطح شهر را به شدت کاهش می‌دهد و بنابراین اجرای دائمی چنین طرحی باید در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر : 260422

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، طرح جدید ترافیک که توسط شهرداری تهران مطرح شد، یکی از ابعاد آن، اخذ عوارض ورود به محدوده زوج و فرد بود؛ بر اساس آنچه که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آن زمان مطرح کرده بود، محدوده زوج و فرد به محدوده زرد تبدیل می‌شود و ورود همه خودروهای دارای معاینه فنی به شرط پرداخت عوارض مربوطه در آن آزاد می‌شد. این طرح شهرداری، با مخالفت جدی پلیس در شورای ترافیک تصویب نشد و طرح زوج و فرد همانی که بود، باقی ماند. حالا محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با اعلام محدودیت تردد زوج و فرد از در منازل طی روزهای گذشته، شاهد کاهش ٧٠ درصدی ترافیک صبحگاه و در عین حال کاهش ٣٥ درصدی ترافیک عصرگاهی معابر بزرگراهی و محورهای با ترافیک سنگین بوده‌ایم، می‌گوید: در راستای اجرای این طرح با کاهش ١٠درصدی ورود خودروها به محدوده زوج و فرد در روزهای اجرای طرح سراسری زوج و فرد روبرو بودیم. مقایسات صورت گرفته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (١٧و ١٨ بهمن ماه) به نسبت سه شنبه و چهارشنبه (٣و ٤ بهمن ماه) صورت گرفته است.
وی با اشاره به استفاده بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی در روزهای تسری طرح زوج و فرد به درب منازل تصریح می‌کند: طی این ایام میانگین جابه‌جایی مسافر با استفاده از مترو ١٥ درصد افزایش یافته است این در حالیست به واسطه تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و کاهش تردد جمعیت آموزشی شهر تهران، جابه‌جایی مسافر با استفاده از اتوبوس و تعداد سفرهای صورت گرفته با تاکسی در شهر تهران با کاهش ١٠ درصدی مواجهه بوده است.
اگرچه شهرداری تهران اصرار دارد که سه ماه پس از اجرای طرح ترافیک، طرح جدید زوج و فرد هم اجرا می‌شود، اما سردار محمدرضا مهماندار،‌ رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در گفت‌و‌گویی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده بود که موضوع اخذ عوارض برای تردد در محدوده طرح زوج و فرد از سوی شهرداری در شورای عالی ترافیک تهران مطرح شد اما این موضوع رای نیاورد و اجرای ان منتفی شد.


وی در پاسخ به این سوال که معاون شهردار اعلام کرده است که سه ماه پس از اجرای طرح ترافیک، طرح جدید زوج و فرد هم اجرا می‌شود، تاکید کرده بود که این موضوع صحت نداشته و شهرداری نمی‌تواند هر زمان که خواست طرح گرفتن عوارض از خودروهای محدوده زوج و فرد را اجرا کند؛ ما مخالف اخذ عوارض برای ورود به محدوده زوج و فرد هستیم.


این طور که به نظر می‌رسد مخالفت پلیس با این طرح کاملا جدی است و علاوه بر سردار مهماندار، حتی سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت هم با این موضوع مخالف است.


مخالفت پلیس با افزایش محدودیت برای مردم


سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در این خصوص به خبرنگار گفت: امکان اجرای سراسری طرح زوج و فرد برای مدت طولانی، ولو به میزان یک الی 2 ماه متوالی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پلیس با افزایش محدودیت‌ها برای مردم مخالف است، تصریح کرد: این افزایش محدودیت‌ها، باعث افزایش ترافیک در ساعات ابتدایی شب می‌شود.


رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه اجرای این طرح در زمان آلودگی هوا برای کوتاه مدت از درب منازل امکان‌پذیر است، گفت: اما اجرای بلند مدت این طرح مطرح نیست و پلیس صد درصد با آن مخالف است.
اگرچه شهرداری تهران معتقد است در روزهایی که طرح زوج و فرد اجرایی می‌شود شهروندان می‌توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما در عمل مشخص است که وضعیت فعلی سامانه حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیازهای شهروندان تهرانی نیست و سوال اینجاست که چرا با وجود مخالفت پلیس که ناظر بر اجرای طرح‌های ترافیکی است، شهرداری هنوز بر اجرای طرح‌های جدید در محدوده زوج و فرد به صورت بلند مدت اصرار دارد؟


انتهای پیام/

ارسال نظر