بنگاههای کنکور از پیام بازرگانی به آنتن زنده رسیدند!
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، در شرایطی که آموزش و پرورش تمام راههای منتهی به برگزاری آزمونهای ورودی و کنکور را به عنوان عوامل استرسزا از سر راه برمیدارد، صدا و سیما بدون توجه به اولویتهای نظام آموزشی کشور و طبق تصمیمی مبتنی بر منافع مادی آنتن شبکههای مختلف تلویزیونی و رادیویی را ساعتها در روز به مسئله کنکور در قالب معرفی و تبلیغ مؤسسات کنکوری کرده است. بنا به گفته مسئولان ارشد صداوسیما کوچ تبلیغات کنکوریها از آگهیهای بازرگانی به آنتنهای زنده و ضبط شده این سازمان به اجبار و به خاطر رفع کسری بودجه است. این در حالی است که آخرین برآوردها گویای این است که صداو سیما از برنامههای مشارکتی درون و میان برنامهای بین 300 تا 400 میلیارد تومان در سال درآمد دارد.
از اواسط دهه 80 که بین تقاضا و امکانات در حوزه آموزش عالی تعادل نسبی برقرار شد،کنکور و تمام فرزندانش یعنی همه آزمونهای ورودی، از غول خفته بر مسیر ترسیم آینده دانشآموزان به کنهای که به نظام آموزشی چسبیده و از آن ارتزاق میکنند،تغییر هویت دادند.
از سوی دیگر از زمانی که این موجود به تهدیدی علیه سلامت فرایند تعلیم و تربیت تبدیل شد،توجهات برای حذف آن جلب شد،اما گردش مالی کنکور به اندازهای هست که با وجود قانون مصوب برای حذف آن، پدرخواندههای کنکور مانع برچیده شدنش شوند.
در این میان عملکرد نهادهای مختلف در برخورد با قانون حذف کنکور قابلتوجه است. سازمان صداوسیما از جمله این نهادها است که ناهماهنگی آن با قانون مزبور از سایر نهادها مشهودتر است.
در سالهای اخیر تحتتأثیر واکنشهای فراوان جامعه و جلسات متعدد نهادهای سیاستگذار با صداوسیما برای حذف تبلیغات بیقاعده مؤسسات آموزشی و کنکوری مجاز و غیرمجاز، این سازمان به ظاهر برای حذف آنها قانع شد،اما اخیراً مشاهده میشود این تبلیغات نهتنها حذف نشدهاند،بلکه از آگهیهای تبلیغاتی به آنتن شبکههای مختلف تلویزیونی و رادیویی مهاجرت و روی آنها لانه کردهاند. به بیان دیگر اگر تا چندی پیش این مؤسسات برای چند دقیقه کوتاه تلاش میکردند از میان پیامهایی که میفرستند مخاطب (بخوانید مشتری) بیشتری جلب کنند،امروز ساعتها زمان دارند تا سر فرصت تمام ترفندهای خود را برای جلب دانشآموزان به کار بگیرند.
استثمار صداوسیما از سوی کنکوریها
در مقابل، این مهاجرت برای دو طرف سفرهای رنگینتر رقم زده است، به طوری که بر اساس برآورد سید احسان قاضیزاده هاشمی، نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما درآمد این سازمان از برنامههای مشارکتی میان یا درون برنامهای بین 300 تا 400 میلیارد تومان در سال است. این یعنی حدود یک چهارم بودجه سال جاری صدا و سیما.
این نماینده مجلس در ادامه به «جوان» میگوید: برای نظارت بر عملکرد صداو سیما در حوزه تبلیغات و درآمد حاصل از آن باید ارقام دقیقتری از دخل و خرج سازمان و درآمدهای حاصل از برنامههای تبلیغاتی و محتوای این برنامهها در دست داشته باشیم. وی میافزاید: این گزارش را دو ماه پیش از صدا و سیما خواستهایم که قرار شده به انضمام گزارش عملکرد سالانه حداکثر ظرف فروردین سال آینده به دست شورای نظارت برسد.
قاضیزاده هاشمی ادامه میدهد: البته رقمهای زیادی برای این دست درآمدهای صداو سیما عنوان میشود، اما همه آنها درست نیستند.
از سوی دیگر نزدیک به یک سال پیش عبدالعلی علیعسگری،رئیس سازمان صدا و سیما با انتقاد از تخصیص بودجه اندک به این سازمان از سوی دولت گفته بود: «در این رکود باید تبلیغاتی را روی آنتن ببریم که خودمان بسیاری از آنها را قبول نداریم.» که از این جمله اینطور برداشت میشود که صداوسیما در ورود به حوزه تبلیغات تحت اجبار است و در این وانفسای کسری بودجه مؤسسات کنکوری دست به کار استثمار این سازمان شدهاند.
صداو سیما علیه «آموزش» و «پرورش»
این در حالی است که دولت باید در طول قانون برنامه ششم توسعه، بودجه صداو سیما را به0/7 درصد بودجه عمومی کشور برساند. به بیان دیگر نهتنها صداوسیما به خاطر تنظیم دخل و خرج خود به آسیبهای آموزشی و تربیتی و تبعات روانی و سلامتی دامن زدن به تبلیغات کنکوری توجهی ندارد، بلکه دولت نیز نتوانسته در سیاستگذاری در این حوزه به تصمیم و اقدام واحدی دست بزند.
به بیان دیگر در حالی که وزارتخانههای علوم و آموزش و پرورش طبق قانون موظف به حذف کنکور هستند و در شرایطی که آموزش و پرورش به بهانه کاهش تنوع مدارس و کاهش فشار روانی آزمونهای ورودی مدارس مختلف دست به حذف این مدارس میزند، صداوسیما به عنوان فراگیرترین رسانه به لحاظ ظرفیت اثرگذاری، در ازای تأمین کسری مالی خود به مولد فشار روانی برای دانشآموزان و توپخانه دائمی علیه سیاستهای کلان و اسناد فرادست تعلیم و تربیت بدل شده است. آن هم در حالی که یک برنامه سرگرمی مانند دورهمی هر برنامه نزدیک به 80 میلیون درآمد دارد.
این در حالی است که تخلفات در این رابطه از چشم تیزبین آموزش و پرورش دور مانده و با وجودی که نسبت به استرسزایی آزمون ورودی تیزهوشان حساس شده، استرسزایی برنامههای تبلیغاتی تلویزیون و رادیو را نادیده میگیرد. در حالی که از طریق رایزنیهای درون کابینهای و جلسات و تفاهمات امکان مدیریت یا دستکم تعدیل این فرآیند وجود دارد. به عنوان نمونه صندوق ذخیره فرهنگیان به جای سرمایهگذاری بر سریال شهرزاد میتوانست وارد سرمایهگذاری در اقتصاد صدا و سیما شود.
منبع: جوان
انتهای پیام/