صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۴۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
کارگردان فیلم EXIT:

توسعه ورزش‌های رزمی در ایران وامدار سینماست/ سینمای رزمی فقط کتک‌خوردن نیست

کارگردان فیلم EXIT با تاکید بر اینکه در دهه‌های گذشته جوانان بسیاری با مشاهده فیلم‌های رزمی به ورزش‌های رزمی علاقمند شدند،تاکید کرد: کشورمان در ورزش‌های رزمی پرچمدار جهان است و این موضوع تا حد زیادی وامدار سینمایی است که جوانان را به سوی ورزش سوق می‌داد.
کد خبر : 259734

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، علیرضا سهراب‌زاده در نشست خبری فیلم رزمی EXIT (خروج) که با حضور تعدادی از بازیگران و عوامل این فیلم برگزار شد با اشاره به انگیزه خود از فیلم سازی و ورود به عرصه هنر، افزود: وارد مقوله هنر شدم تا ورزشهای رزمی را در سینما معرفی کنم. می خواهیم با جذابیت‌های رزمی زیبایی های ایران را به جهانیان بشناسانیم زیرا معتقدم لوکیشین‌هایی که برای ساخت فیلم در کشورمان وجود دارد بی نظیر است.


وی با تاکید بر اینکه در دهه های گذشته جوانان بسیاری با مشاهده فیلم‌های رزمی به ورزشهای رزمی علاقمند شدند، ادامه داد: اگر سینمای رزمی دهه 60 و اوایل دهه 70 نبود، این تعداد باشگاه رزمی در کشور به وجود نمی‌آمد. امروز شاهدیم که کشورمان در ورزش‌های رزمی پرچمدار جهان است و این تا جد زیادی وامدار سینمایی است که جوانان را به سوی ورزش سوق می‌داد.


کارگردان فیلم EXIT اضافه کرد: امروز با پشتوانه سینمای رزمی، این ورزش‌ها دیگر متعلق به چشم بادامی ها نیست و ما در کشورمان جکی چان فراوان داریم که می‌توانند رونق خاصی به سینمای رزمی کشور بدهند. ایران کشوری غنی با جذابیت‌های تاریخی است و بسیار خوب است اگر بتوانیم در لوکیشن‌های اماکن باستانی، فیلم بسازیم و به دنیا عرضه کنیم.


سهراب زاده خاطرنشان کرد: در سینمای رزمی موفق در سطح جهان شاهد لوکیشن‌های بسیار زیبایی هستیم به عنوان مثال ساخت فیلم راه اژدها در رم سبب هجوم گردشگران به این شهر شد. امروز سینما به مردم جهان می‌گوید که چه بپوشند، چه بخورند و چه سبک زندگی ای داشته باشند و علایقشان چه باشد. ما باید از این موقعیت برای توسعه صنعت توریسم استفاده کنیم.


وی افزود: معرفی ورزش‌های رزمی و جاذبه‌های توریستی ایران را با فیلم EXIT شروع کرده‌ام و تصمیم دارم با عالیوود 30 فیلم مشابه در شهرهای مختلف ایران بسازم. هیچ چشمداشت مالی برای فیلم ندارم و اکران رایگان است؛ اگر بخواهیم به فکر رونق سینمای رزمی باشیم، نباید به این زودی‌ها به گیشه فکر کنیم زیرا معتقدم فرهنگسازی زمان بر است. ما زمانی که رشته ووشو را به کشور وارد کردیم کسی شناختی نداشت. هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت و رئیس سازمان تربیت بدنی سفری به چین داشند و آنجا با ورزش ووشو آشنا و علاقمند شدند و به این ترتیب این رشته مجوز فعالیت در ایران گرفت. در ابتدا به صورت داوطلبانه اجراهای مختلفی را در شهرهای مختلف برپا می کردیم تا این رشته جایگاه خود را پیدا کند و امروز قهرمانان ووشوکار ما در سراسر دنیا پرچم ایران را بالا می برند.


سینما بدون لوکیشن چیزی کم دارد


کارگردان فیلم EXIT با اشاره به سابقه سینمای رزمی در ایران گفت: در اواخر دهه 40 شاهد ورود ورزش‌های رزمی به کشور بودیم اما این مساله در حد کتک خور فیلم خلاصه می‌شد. برای مدتی این سینما فراموش شد اما در ادامه در دهه 60 شاهد شکوفایی این سینما بودیم. بهترین نمونه فیلم رزمی در کشور بازی درخشان جمشید هاشم پور در فیلم «یاران» بود و من با دستمزدی که از آن فیلم گرفتم به آمریکا رفتم و آموزشهای لازم را برای فیلمسازی فرا گرفتم. بعدها این سینما از بین رفت چون ما فقط جمشید هاشم‌پور را داشتیم و کسی نبود که راه او را ادامه دهد. تلاشهای جسته گریخته ای هم که انجام شد بی‌نتیجه شد به عنوان مثال از ظرفیت هادی ساعی به درستی استفاده نشد و در فیلم به جای هنر رزمی او، به دستش اسلحه دادند.


سهراب زاده به ورود پیمان ابدی به سینمای کشور اشاره کرد و گفت: پیمان ابدی می‌توانست تحولی را در این زمینه ایجاد کند اما آن حادثه ناگوار به وجود آمد.معتقدم سینما بدون لوکیشن چیزی کم دارد. فیلم سینمایی نباید در یک آپارتمان بگذرد. ایران به قدری لوکیشن ناب دارد که بسیاری کارگردانان مطرح دنیا علاقه دارند در ایران فیلم بسازند. نام فیلم را EXIT گذاشتم تا خروجی باشد برای ساخت فیلمای اکشن و جوان پسند.


سینمای مردانگی ما به سینمای خیانت تبدیل شده است


وی با بیان اینکه کارگردان فیلم رزمی حتما باید خودش رزمی کار باشد، گفت: کارگردانان بزرگی داریم به عنوان مثال داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی برای همه ما اسطوره هستند اما نمی‌توانند صحنه رزمی را کارگردانی کنند همانطور که ما نمی‌توانیم یک صحنه درام بسازیم.


بنیانگذار ورزش ووشو در کشور افزود: من انسان سپاس‌گذاری هستم و این را از رزمی آموختم. سینمای ما زمانی سینمای مرام و مردانگی و پهلوانی بود اما امروز به سینمای خیانت و اعتیاد تبدیل شده است که هیچ جنبه آموزشی برای جوانان ندارد. روزگاری جمشید هاشم پور الگوی ورزشی و پهلوانی برای جوانان شهرستانی بود اما امروز سینمای شبه روشنفکری جوانان را به چه سمتی سوق می دهد؟


سهراب زاده گفت: انتقادپذیرم و هرکس پیشنهادی به من بدهد گوش می دهم زیرا دنبال شهرت نیستم.


فیلم اکشن در ایران فراموش شده است


سعید پیرو بازیگر فیلم EXIT هم تاکید کرد: 30 سال است فیلم اکشن در ایران فراموش شده است. بهب ما انتقاد می شود که چرا به این سمت رفته ایم اما ما می گوییم هرکس بهتر از ما بلد است وارد کار شود اما از این راه عقب نمی‌نشینیم زیرا این سینما مخاطب جوان دارد. امروز چرا طبقات کارگر و جوانان شهرستانی یا پایین شهری سینمای مورد علاقه خود را ندارند؟ آنها با سینمای امروز ما ارتباط برقرار نمی کنند. اگر می خواهیم جوانان سالم داشته باشیم باید سینمای رزمی را توسعه بدهیم.


به گزارش آنا، فیلم سینمایی رزمی خروج (EXIT) به کارگردانی علیرضا سهراب زاده استاد ووشو در ایران و آمریکا ساخته شده است و از دوازدهم بهمن ماه همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر تا سی ام بهمن بمدت 18 روز بطور رایگان اکران مردمی خواهد داشت.


انتهای پیام/

برچسب ها: ورزشهای رزمی
ارسال نظر