صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
گزارش بازدید کارشناسان کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر از مناطق مختلف پایتخت؛

اجرای سلیقه‌ای پروژه‌های عمرانی در مناطق مختلف شهرداری تهران

دبیر کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر تهران از اجرای فاز نخست طرح پایش کارشناسان این کمیسیون از مناطق مختلف پایتخت خبر داد و گفت: نظارت درست و آگاهانه شوراها بر کلیه عملیات عمرانی و طرح‌های حمل و نقل می‌تواند گامی بزرگ در جهت کاهش آسیب‌های مدیریتی در شهرها باشد.
کد خبر : 259168

محمدعلی کرونی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به تشریح نتایج نظارت میدانی کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از برنامه‌های ترافیکی از سطح پایتخت پرداخت و گفت: دبیرخانه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از آبانماه سال جاری، با هدف نظارت هوشمندانه بر کلیه بخش‌های عمرانی و ترافیکی شهر تهران، بیش از 20 بازدید نیم روزه از مناطق و بخش‌های سطح شهر را برنامه‌ریزی و اجرا کرد.


وی مطالعه و اشراف به شرایط پیش از بازدید، برنامه‌ریزی درست بازدید و حضور کارشناسان مجرب در بازدیدها را از اصول مهم و اساسی در بازدیدها دانست و گفت: در این بازدیدها، کیفیت طرح‌های خاتمه یافته، فرایند تکمیل طرح های ناتمام، وضعیت منابع مالی طرح‌ها، بودجه‌بندی و منابع آتی، امکان جذب منابع مالی بخش خصوصی در تکمیل طرح‌ها، دلایل تطویل زمانی، مقایسه وضعیت توان فنی مناطق مختلف، مقایسه مناطق مختلف از نظر رویکردهای فنی و عمرانی و کنترل رعایت استانداردهای نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و همچنین نظرات و انتقادات مدیران میانی و اجرایی شهرداری تهران از سوی کارشناسان شنیده شد.


کرونی، رویکرد اصلی در این بازدیدها را رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر تکمیل طرح‌ها دانست و گفت: در مواردی هم که رفع مشکلات امکان نداشت، تلاش شد تا مقدمات رفع این مشکلات فراهم شود.


دبیر کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر تهران در ادامه نتایج بازدیدهای صورت گرفته را در پنج بخش، دسته‌بندی و تشریح کرد:


برخورد سلیقه‌ای در تعریف و اجرای طرح‌های عمرانی


به گفته وی، اولین نکته در این بازدیدها، لزوم ایجاد ساختار طراحی مفهومی اقدامات اجرایی بود.


کرونی اضافه کرد: مناطق مختلف شهرداری تهران، هر یک بر اساس سلیقه و خواسته فردی شهرداران مناطق یا ضرورت‌های کوتاه مدت، اقدام به تعریف طرح‌هایی کرده‌اند که امروزه دیگر ضرورت خود را از دست داده است.


وی در این بخش، بر ضرورت حضور کارشناسان و مشاورین عالی شورای شهر تهران در فرایند تعریف اولیه طرح‌ها تاکید کرد و گفت: در این صورت از تولد طرح‌های بدون پشتوانه و ضرورت جلوگیری خواهد شد.


ضرورت مشارکت اعضای شورای شهر در تصمیم‌گیری‌ها


دومین نکته‌ای که کرونی به آن اشاره کرد ضرورت حضور فعالتر اعضای شورای شهر تهران در فرایند تصمیم‌سازی‌ها و تعریف پروژه‌ها بود و گفت: بسیاری از طرح‌های تعریف شده، فاقد حمایت فکری کافی مابین اعضای شورای شهر تهران می‌باشد.


دبیر کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر تهران با اشاره به سومین بخش گزارش بازدید کارشناسان اضافه کرد: ضرورت بکارگیری کارشناسان خبره‌تر در مناطق شهرداری از نکاتی بود که مورد توجه کارشناسان در این بازدیدها قرار گرفت. طراحی معماری، طراحی جزییات اجرایی و اسناد مهندسی بسیاری از این طرح‌ها دارای مشکلات اساسی است. با حضور و بکارگیری کارشناسان خبره‌تر در فرایند طراحی و اجرای پروژه‌ها، می‌توان امیدوار بود در میان مدت کیفیت طرح‌های شهری ارتقا یابد.


تقویت ساختارهای نظارتی و بازدید‌های دوره‌ای


کرونی به لزوم تقویت ساختارهای نظارتی به عنوان چهارمین بخش گزارش کارشناسان اشاره کرد و گفت: علاوه بر نقص و مشکلات موجود در بخش طراحی و اجرا، بخش‌های بزرگی از این طرح‌ها از مشکل نبودن نظارت کافی رنج می‌برند.


وی آخرین بخش گزارش را در خصوص ضرورت ادامه بازدیدها بصورت ادواری و در بازه‌های زمانی سه ماهه دانست و افزود: کارشناسان شورای شهر، مشاورین کمیسیون عمران و حمل و نقل و دبیر محترم کمیسیون به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه این بازدیدها در بازه‌ای زمانی سه ماهه، می‌تواند کمکی بزرگ به افزایش کارایی کمیسیون باشد. از این‌رو، انجام پاره‌ای تغییرات در زمان و روش‌های بازدید میدانی، این بازدیده‌ها طی ادوار آتی ادامه خواهد یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر