صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶

آزمون دشوار فضانوردان «سایوز ام.اس-8»

وضعیت آموزشی و گزینشی سرنشینان ناو کیهانی سایوز ام.اس -8 با نزدیک شدن به ماه مارس روز به روز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.
کد خبر : 259134

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، طبق برنامه تنظیم شده، اولگ آرتمیف کیهان نورد روسکاسموس، ریچارد آرنولد و اندرو فیوستل فضانوردان ناسا با این سفینه باید در 21 مارس راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شوند.


آنها از نزدیک به دو سال قبل به همراه الکسی آوچینین و تیلور هیگ آموزش و تمرین‌های خود برای این سفر را آغاز کردند.


در جریان این تمرین و آموزش‌ها، آرتمیف، آرنولد و فیوستل به عنوان گروه اصلی فعالیت داشتند و آوچینین و هیگ نقش گروه پشتیبان را ایفا می‌کردند تا اگر برای هر یک از اعضای اصلی اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد و نتوانند به کار ادامه دهند، برنامه پرواز به تاخیر نیفتد.


اینک آنها به آزمایش‌های مراحل نهایی رسیده‌اند و باید نشان دهند آنچه به آنان آموزش داده شده است را کاملا فراگرفته‌اند.


آرتمیف، آوچینین، آرنولد و فیوستل پریروز یکی از آزمون‌های دشوار را پشت سر گذاشتند. خدمه اصلی و پشتیبان ایستگاه فضایی بین‌المللی مراحل زیر را در شبیه ساز مرکز آموزش فضانوردان به انجام رساندند:


1- ردیابی، نزدیک شدن و اتصال ناو کیهانی سایوز- ام.اس به ایستگاه فضایی بین‌المللی در حالت عادی


2-جدا شدن از ایستگاه، دور شدن از آن و اتصال مجدد با استفاده از سامانه هدایت دستی


3-عملیات ردیابی، نزدیک شدن و اتصال ناو کیهانی سایوز- ام.اس به ایستگاه فضایی بین‌المللی در بخش شب زمین و وضعیت غیرطبیعی


مرحله بعد پرواز خودکار در محدوده کمتر از 400 متر به صورت وضعیت غیرعادی، که خدمه باید با استفاده از هدایت دستی، توقف، پرواز در اطراف ایستگاه فضایی بین‌المللی و بررسی جوانب کار و پیوستن مجدد را انجام می‌دادند.


حالت بعدی وضعیت بسیار خطرناک با افزایش سرعت سفینه نزدیک شدن غیرمعمول به ایستگاه و احتمالا برخورد را شامل می‌شد. در این وضعیت خدمه باید پس از تغییر سیستم هدایت از خودکار به دستی، از دو مجموعه موتور ترمز استفاده می‌کردند تا توقف به طور موثر انجام شود. همزمان با کاهش سرعت، خدمه محاسبه سریع در مسیرهای جانبی را باید انجام می‌دادند. در مرحله بعد پس از اطمینان از ایمنی، در صورت ضرورت باید تغییر زاویه صورت می‌گرفت.


الکسی اوچینین پس از پایان آزمون گفت: «امتحان امروز کمی پیچیده بود در این حالت شما نیاز دارید که نه تنها به روشنی اقدامات لازم را درک کنید، بلکه باید در تعیین دامنه و سرعت، اما مهم‌تر از همه، با پارامترهای مشخص شده ارتباط برقرار کنید. کوچک‌ترین ناسازگاری در بازیابی می‌تواند منجر به بازنگری شود».


فضانوردان به سرعت به شرایط غیرعادی واکنش نشان دادند، به طرز صحیح و با اطمینان در همه حالت‌ها مطابق با اصول فنی عمل کردند. کمیته امتحانی، کار هر دو خدمه را هماهنگ و خوب توصیف کرد و به آنها نمره «پنج» داد که بهترین امتیاز به شمار می‌رود. البته این امتحان نهایی نبود و در آینده ای نزدیک، اعضای تیم اصلی و پشتیبان ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمون‌های دیگری را با سامانه هدایت دستی ناو کیهانی سایوز ام.اس بدهند.


منبع: ایسنا


انتهای پیام/

ارسال نظر