صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۴

نگاهی تحلیلی بر سیاست یک بام و دو هوای فرانسه در قبال ایران

دولت فرانسه اخیرا از شرکت‌های این کشور برای آماده‌سازی به منظور بازگشت به بازار ایران در پی احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای دعوت کرده است، این در حالی است که این کشور به مواضع سرسخت خود در مذاکرات ادامه می‌دهد.
کد خبر : 25912

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری رویترز در گزارش خود در این زمینه آورده است: به نظر می‌رسد فرانسه که از یک سو به دلیل احتمال امضای توافق هسته‌ای به دنبال بازگشت شرکت‌های خود به ایران است و از سوی دیگر روابط خود با کشورهای عربی علیه ایران را تقویت می‌کند، قصد ادامه سیاست «دوستی-نفرت» در قبال ایران را دارد.


با وجود سابق تاریخی طولانی‌مدت در روابط سیاسی، تجاری و اجتماعی میان دو کشور، فرانسه سرسخت‌ترین کشور در امر مذاکرات هسته‌ای در میان شش کشور بوده است. مواضع فرانسه در این زمینه با سیاست این کشور در قبال اجازه به شرکت‌های فرانسوی برای حضور در ایران به محض برداشتن تحریم‌ها تناقض دارد.


یک مقام ارشد فرانسوی که نامش فاش نشده است، در این‌باره می‌گوید: هر شرکت خارجی نگاه حریصانه به ایران دارد، زیرا این کشور یک بازار بسیار مهم است،‌ اما این کشور تنها بازار مهم دنیا نیست. بنابراین باید درباره برخورد با ایران و اینکه کدام کشور باید با اقدامات تهران در منطقه مقابله کند، یک تصمیم استراتژیک اتخاذ شود. این انتخاب ماست.


سیاست فرانسه در قبال ایران در دو دولت نیکلاس سارکوزی و فرانسوا اولاند تغییر کرد و پیش از این دو، روابط فرانسه با ایران به مراتب دوستانه‌تر بود. اما اکنون روابط این کشور با کشورهای عرب منطقه تقویت شده است و حتی یک مقام فرانسوی در این‌باره تاکید دارد که این کشور برای تقویت نفوذ عربستان در منطقه حمایت می‌کند. این رویکرد البته در سیاست‌های این کشور نیز نمود عینی پیدا کرده است، به طوری که اخیرا شاهد فروش جنگنده‌، ناو جنگی، بالگرد و ماهواره به کشورهای عرب منطقه مانند قطر، کویت، امارات و مصر از سوی پاریس بوده‌ایم که ارزش آن بیش از 15 میلیارد دلار بود.


اولاند همچنین یک قرارداد فروش هواپیمای ایرباس به کشورهای عربی به ارزش 12 میلیارد دلار به امضا رسانده است. در حالی که قدرت‌های غربی درباره ایجاد رقابت هسته‌ای در منطقه ابراز نگرانی می‌کنند و نسبت به آن هشدار می‌دهند، فرانسه اخیرا قرارداد بررسی احداث دو نیروگاه اتمی در عربستان به ارزش 10 میلیارد دلار را به امضا رسانده است.


در تاریخ روابط ایران و فرانسه همواره روابط تجاری خوبی برقرار بود و شرکت‌های مختلف فرانسوی از شرکت خودروسازی پژو گرفته تا شرکت نفتی توتال در بازار ایران حضور یافته‌اند اما تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2011 موجب خروج این شرکت‌ها از ایران شد.


با این حال اکنون تلاش برای بازگشت این شرکت‌ها به ایران آغاز شده و قرار است در ماه سپتامبر حدود 100 شرکت فرانسوی نمایندگان خود را به تهران بفرستند. اگرچه یک دیپلمات ارشد فرانسوی هشدار داده است که حتی در صورت دستیابی به توافق نیز برداشتن تحریم‌ها روند کندی خواهد داشت. در این حال یک دیپلمات فرانسوی تایید کرده که در صورت امضای توافق، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به تهران سفر خواهد کرد.


از سوی دیگر مقامات فرانسوی در سیاست‌های خود اثبات رسانده‌اند که برای سیاست خارجی این کشور در خاورمیانه، عربستان در اولویت است و ایران در درجه دوم اهمیت قرار دارد، اگرچه این سیاست مورد انتقاد محافل داخلی فرانسه قرار دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر