«رداکس»؛ دستگاهی برای کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندهها
شاهین رضائیان، مدیر شرکت بهین تجهیز آپادانا از جمله شرکتهای دانشبنیان مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر است. سال 1388 که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شد، او با جمعی از دوستان و پژوهشگران به فکر اختراع دستگاهی برای کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی در خودروهای دیزلی افتادند.
یک تیم تحقیقاتی بسیار قوی شامل رضائیان، مهندس علیرضا طالقانی (فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف) و دکتر مهدی حاجیان (دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان) بیش از سه سال بر روی این موضوع تحقیقات گسترده و شبیه سازی کردند و در نهایت با ساخت این فیلتر (دستگاهی برای کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی در خودروهای دیزلی) کار با موفقیت انجام شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا درباره دستگاه «رداکس» با مدیر شرکت بهین تجهیز آپادانا گفت وگو کرده است که آن را میخوانیم:
*درباره دستگاه ابداعی رداکس به عنوان دستگاه کاهنده آلایندگی و مصرف سوخت توضیح دهید.
-تولید گازوییل در کشور به روش تقطیر انجام میشود. با تغییر مایع از یک حجم بزرگتر به حجم کوچکتری مقدار قابل توجهی بخار آب به ماده سوختی اضافه میشود. جذب آب به سوخت در سایر مراحل مانند انتقال نیز وجود دارد. آب موجود در سوخت مخرب سیستمهای سوختی است و پمپهای انژکتوری و پمپهای الکترونیکی را تخریب میکند و زمانی که فلزات در سیستم سوخت خودرو تخریب شوند، راندمان موتور پایین میآید و آلایندگی افزایش پیدا میکند؛ بنابراین حذف آب از گازئیل موجب افزایش عمر پمپ انژکتور، کاهش دوره تخریب و در نتیجه تعویض کمتر و راندمان بالاتر میشود.
گروه محققان شرکت بهین تجهیز از سال 88 وارد فاز تحقیقات برای حذف آب از گازوییل شد و نتیجهای که پس از سه سال به دست آمد، یک کاتالیست فلزی است که نام آن رداکس انتخاب شد. این دستگاه با حذف آب موجود در گازوییل، کیفیت این سوخت را افزایش میدهد. در حقیقت در این دستگاه، هیدروژن از ملکول آب جدا شده و با هیدروکربنهای سنگین ترکیب و یک ملکول سبکتر ایجاد می کند و در نتیجه گازوییلی با کیفیت بهتر و بدون دود ایجاد میشود.
با توجه به اینکه دستگاه رداکس درصد قابل توجهی از مصرف سوخت را کاهش میدهد، بنابراین با هزینه صرفه جویی شده از این طریق هزینه دستگاه پس از مدتی تامین خواهد شد که این خود توجیه اقتصادی بسیار خوبی است.
آیا تاکنون این محصول به جامعه عرضه شده است؟
- از سال 91 در مکاتبات با مدیرعامل وقت سازمان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان درخواست شد تا یکی از اتوبوسهای واحد شهری برای آزمایش این دستگاه در اختیار ما قرار گیرد. متاسفانه در راستای کاهش مصرف سوخت دستگاههای تقلبی زیادی وارد بازار شده و اعتماد در این باره وجود نداشت بنابراین معرفی دستگاه کمی مشکل بود اما در نهایت شرکت اتوسرانی اصفهان با این موضوع موافقت کرد و آزمایش های میدانی آنها نیز نشان داد که این دستگاه موجب کاهش سوخت مصرفی میشود.
سازمان اتوبوسرانی پس از مشاهده نتایج آزمایش های میدانی درخواست کرد تا آزمایشگاهی معتبر این نتایج را تایید کند. برای این کار به شرکت موتورسازان تبریز (تنها تولیدکننده خودروهای دیزلی در کشور و مورد تایید اداره کل استاندارد) مراجعه شد و آنها در سال 1393 این دستگاه را تست کردند و نتایج نشان داد نصب این دستگاه نرخ مصرف سوخت به ازای توان تولیدی 9 درصد و منواکسید کربن و دود ناشی از احتراق موتور را 29 درصد کاهش میدهد.
مجدداً دستگاه بر روی سه نوع اتوبوس پیشرو دیزل، بنز 457 و رنو در ناوگان سازمان اتوبوسرانی اصفهان نصب و میزان آلایندگی و مصرف سوخت این اتوبوسها در مسافت دو هزار کیلومتر اندازی گیری و تست میدانی انجام شد. نتایج نشان داد که مصرف سوخت اتوبوسها 14.5 درصد و تولید منوکسید کربن حدود 58 درصد کاهش یافته است.
* دلیل این تغییر میزان درصد کاهش ها در تست های آزمایشگاهی و میدانی چیست؟
- تستی که در شرایط آزمایشگاهی انجام میشود بر روی موتورهای صفر کیلومتر است اما موتور اتوبوسهایی که در شهر در حال تردد هستند حداقل یک بار به طور کامل تعمیر شده و راندمان اولیه آنها بسیار پایین آمده است. علاوه بر اینکه موتوری که در تست آزمایشگاهی استفاده شده موتور بسیار پیشرفته پرکینر بود و آلاینده آن کم است. اما در کل نتایج تست دستگاه از 25تا 60 درصد متفاوت است.
انتهای پیام/